«ریشا» شیر نر باغ وحش وکیل آباد مشهد تلف شد خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است
سرخط خبرها

آیا دانش آموزان باید واکسن کرونا بزنند؟

  • کد خبر: ۸۱۹۹۳
  • ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱
آیا دانش آموزان باید واکسن کرونا بزنند؟
موج واکسن‌گریزی و ترس از آن پس از سرایت در میان بزرگ‌سالان و جوانان این‌بار بین دانش‌آموزان و والدین آن‌ها پیچیده است و بنا بر شنیده‌ها بسیاری از خانواده‌ها بین رفتن و نرفتن و زدن و نزدن واکسن کووید ۱۹ گیر کرده‌اند.

لیلا جانقربان | شهرآرانیوز- موج واکسن‌گریزی و ترس از آن پس از سرایت در میان بزرگ‌سالان و جوانان این‌بار بین دانش‌آموزان و والدین آن‌ها پیچیده است و بنا بر شنیده‌ها بسیاری از خانواده‌ها بین رفتن و نرفتن و زدن و نزدن واکسن کووید ۱۹ گیر کرده‌اند.

هم بیم، هم امید

خانم عبادی مادر دو دانش‌آموز در مقطع نهم و دوازدهم است و هردو فرزند او باید واکسن دریافت کنند، او به خبرنگار شهرآرانیوز می‌گوید: خودم که واکسن چینی زدم مشکلی نداشتم، ولی الان برای بچه‌هایم می‌ترسم، چون یکی از پسرهایم حساسیت دارد و هرسال پاییز که می‌شود نفس‌تنگی سراغش می‌آید. با تمام این نگرانی‌ها، چون واکسن مانع از ابتلای شدید به کرونا می‌شود، دلم راضی است که هرچه زودتر واکسن بچه‌ها را بزنم.

پدر یکی دیگر از دانش‌آموزان پایه هفتم می‌گوید: اگر قرار باشد بچه‌ها مدرسه بیایند که به‌نظرم بهتر است بیایند، بهترین کار همین است که همه را واکسن بزنند. بعد از دوسال تعطیلی بهترین کار این است که بچه‌ها دوباره مدرسه بیایند تا هم خودشان بیشتر و بهتر یاد بگیرند و هم اقتصاد ما بچرخد و لوازم‌تحریر بفروشیم، زیا این چند وقت فروش درست‌وحسابی نداشته‌ایم.

خانم حسنی نیز که دخترش پایه نهم است می‌گوید: من مشکلی با واکسن‌زدن دخترم ندارم، ولی می‌ترسم که بدنش ضعیف باشد و عوارض بدی داشته باشد. راستش را بخواهید فعلا صبر کرده‌ایم تا ببینیم عوارض واکسن چگونه است تا بعد ما هم اقدام کنیم.

 


ببینید: ویدئو | آیا واکسن کرونا برای دانش آموزان عوارض دارد؟


 

واکسیناسیون ۲۸ درصد دانش‌آموزان

استان خراسان رضوی جمعیتی ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری دارد که افزون بر یک میلیون و ۳۵۰ هزار دانش‌آموز شاغل به تحصیل در مقاطع مختلف در ۴۷ منطقه آموزش و پرورش تحصیل می‌کنند. به گفته مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد تا کنون ۲۸ درصد از دانش‌آموزان آن تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفته‌اند.

دکتر محمدجعفر صادقی ضمن اعلام این آمار در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز می‌افزاید: ما با بیماری‌ای مواجه هستیم که تنها راه نجات از آن رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از واکسن است. تا کنون در جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۲۸ درصد از دانش‌آموزان واکسینه شده‌اند و خوشبختانه هیچ مشکل و عارضه‌ای برای آن‌ها ایجاد نشده است.

این مقام مسئول می‌گوید: واکسنی که برای دانش‌آموزان استفاده می‌شود، اکنون سینوفارم چین است که در دو دز به دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله تزریق می‌شود.

وی در خصوص استفاده از دیگر واکسن‌ها اظهار می‌کند: اکنون واکسنی که در اختیار داریم سینوفارم است و چنانچه دیگر واکسن‌های تک‌دزی در اختیار ما قرار بگیرد از آن‌ها استفاده خواهیم کرد.
دکتر صادقی در پاسخ به اینکه آیا از واکسن برکت هم استفاده خواهد شد یا نه، می‌افزاید: تا کنون از این واکسن برای دانش‌آموزان استفاده نشده است و چنانچه مطالعه‌ای انجام شده است من از آن اطلاعی ندارم.

عوارض جدی نیستند

یک متخصص داخلی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز می‌گوید: باتوجه‌به اینکه موج ششم کرونا در راه است، بهترین راه برای مقابله و در امان ماندن از کرونا استفاده از واکسن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، زیرا این موارد در کنار هم می‌تواند باعث کاهش ابتلا و میزان مرگ‌ومیر شود.

دکتر حمید شیروانی می‌افزاید: عوارضی مانند تب، لرز و بدن درد از عوارض خفیف واکسن کروناست که نه‌تنها در بین دانش‌آموزان و نوجوانان که در بین بزرگ‌سالان نیز شایع است و چندان جدی نیست.

وی خاطرنشان می‌کند: برای بازگشت به مدرسه بچه‌ها باید واکسینه شوند و تمامی واکسن‌هایی که تأییدیه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو را دارند، با اطمینان می‌توان استفاده کرد.
گفتنی است تعداد دانش‌آموزان مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در استان خراسان رضوی در سال تحصیلی جدید ۹۴۶ هزار و ۶۵ نفر است که به گفته مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گام نخست تزریق واکسن به دانش‌آموزان پایه دوزادهم و متولدان اول مهر ۱۳۸۲ تا اول مهر ۱۳۸۳ انجام می‌شود که تعداد آنان در این مناطق ۷۰ هزار و ۶۲۱ نفر است.

دیگر کشور‌ها چه کرده‌اند؟

شاید سؤال شما هم این باشد که دیگر کشور‌های جهان برای واکسیناسیون دانش‌آموزان خود چه کرده اند. طبق توصیه مقامات ارشد پزشکی انگلیس، کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله انگلیسی می‌توانند علیه همه‌گیری کرونا واکسینه شوند؛ واکسنی که برای ایمن‌سازی جمعیت کودک این کشور در نظر گرفته شده فایزر است.

همچنین براساس گزارشی که فارس منتشرکرده است، اداره بهداشت دانمارک در ماه ژوئن تصمیم به واکسیناسیون کودکان در محدوده سنی ۱۲ تا ۱۵ سال گرفت و براساس تصمیم دولت واکسیناسیون این کودکان در ماه ژوئیه آغاز شد. دانمارک هفته گذشته همه محدودیت‌های باقی‌مانده را لغو کرد. ۸۳.۵ درصد از افراد بالای ۱۲ سال در این کشور به طور کامل واکسینه شده‌اند. روند واکسیناسیون کودکان و نوجوانان در اسپانیا نیز همچون دانمارک فعال است و این کشور نوجوانان ۱۹ تا ۱۲ سال خود را با تزریق حداقل یک دز از واکسن واکسینه کرده است و فرانسه از جمله کشور‌هایی است که در بحث واکسیناسیون کرونا سرعت‌عمل داشته است؛ براساس داده‌های موجود ۶۶ درصد از گروه سنی ۱۷ تا ۱۲ سال در این کشور حداقل یک دز از واکسن را دریافت کرده‌اند و ۵۲ درصد آن‌ها به صورت کامل واکسینه شده‌اند.

مشاوران علمی آلمان در ماه ژوئن توصیه کردند که واکسن فقط باید برای کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله با بیماری‌های زمینه‌ای ارائه شود، اما در ماه آگوست پس از گسترش بیشتر نوع دلتا عرضه واکسن به همه افراد بالای ۱۲ سال گسترش یافت و در سوئد نیز کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله تنها در صورت داشتن بیماری ریوی، آسم شدید یا سایر بیماری‌های پرخطر واجد شرایط واکسن هستند که روند واکسیناسیون آن‌ها از اواخر پاییز آغاز خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->