ارزش سهام عدالت امروز سه‌شنبه (۹ آذرماه ۱۴۰۰) + جدول توافق‌نامه راه‌اندازی اکو سیستم دیجیتال فرش دستباف امضا شد زمان واریز یارانه معیشتی آذرماه ۱۴۰۰ مشخص شد + جزئیات وام ۱۰۰ میلیون تومانی با سود ۴ درصد برای معتادان بهبودیافته + شرایط دریافت وام قیمت دلار، قیمت سکه، قیمت طلا و قیمت ارز امروز سه‌شنبه (۹ آذرماه ۱۴۰۰) + جدول نحوه توزیع اینترنتی مرغ و تخم‌مرغ در مشهد اعلام شد (۹ آذرماه ۱۴۰۰) حقوق و دستمزد ۱۴۰۱؛ کارگران برخی صنوف و مناطق باید رقمی بیشتر از حداقل دستمزد دریافت کنند فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش محصولات «ایران خودرو» ادامه دارد (۹ آذرماه ۱۴۰۰) قیمت خودرو‌های داخلی و خارجی در بازار امروز سه‌شنبه (۹ آذرماه ۱۴۰۰) + جدول دستور واریز پاداش بازنشستگان سال ۹۹ برخی استان‌ها هنوز صادر نشده است (۹ آذرماه ۱۴۰۰) درباره چگونگی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی | چرخش اقتصاد به‌نفع مردم در گرو حذف ارز ترجیحی ۱۷ تن زعفران در بورس تربت‌ حیدریه معامله شد آمار جدید تولید «ایران خودرو» و «سایپا» اعلام شد (۹ آذرماه ۱۴۰۰) چرا وام ودیعه مسکن به مستأجران پرداخت نمی شود؟ بازنشستگان کشوری و لشگری به افزایش ۱۰ درصدی حقوق ۱۴۰۱ اعتراض کردند (۹ آذرماه ۱۴۰۰) دیپلماسی انرژی را فعال کنید نحوه دریافت وام بانکی با سند خودرو چگونه است؟ (۹ آذرماه ۱۴۰۰) تعیین ضوابط جدید برای آرایشگاه‌های زنانه و فروشندگان پوشاک مشهد + دستورالعمل شرط برخورداری «نوه دختر» از مستمری پدربزرگ و مادربزرگ اعلام شد+ جزئیات
خبر فوری

چرا عراق خودروهای ایرانی را نپذیرفت؟

  • کد خبر: ۸۳۰۸۰
  • ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۴
چرا عراق خودروهای ایرانی را نپذیرفت؟
عراق به خودروهای ایرانی دست رد زد و حالا به نظر می‌رسد فعلا صادرات خودرو تا پایان سال منتفی شود اما چرا عراق خودروهای ایرانی را نپذیرفت؟ یک کارشناس بازار خودرو گفت: خودروهای ما استاندارد بین‌المللی را رعایت نمی‌کند. خودروهای ایرانی ترجمه یا تلفیقی از استانداردهای جهانی است.

به گزارش شهرآرانیوز، صادرات خودروهای ایرانی به عراق منتفی شد. مهمترین دلیلی که سبب شد عراق خودروهای ایرانی را نپذیرد این بود که خودروسازان ایران استانداردهای بین‌المللی را رعایت نمی‌کنند. البته به گفته فعالان بازار مانع دوم می‌تواند تحریم‌ها و سنگ اندازی‌های آمریکایی‌ها باشد و مانع سوم این است که در عراق خدمات پس از فروش برای خودروهای ایرانی وجود ندارد.

آنچه مشخص است این روزها منطقه وضعیت عادی ندارد. از شرق کشور طالبان و از شمال مانورهای نظامی در باکو باعث آشوب در منطقه شده و به گفته فعالان بازار این مسائل می‌تواند خطر بزرگی برای توسعه صادرات باشد.

هر چند مقامات ایرانی برای صادرات خودرو مذاکرات فشرده‌ای با طرف عراقی داشتند اما در نهایت یکی از پیش شرط‌های آنها که غلامرضا شریعتی، رییس سازمان ملی استاندارد در نشست خبری خود به آن اشاره کرده این است که آنها اصرار به رعایت ایمنی و کاهش آلایندگی دارند.

در حالی عراقی‌ها کاهش آلایندگی را یکی از شروط اصلی خود گذاشته‌اند که سال‌هاست تهران به دلیل عدم رعایت استانداردهای خودرویی از آلودگی هوا رنج می‌برد.

 

نپذیرفتن خودروهای ایرانی بهانه است!

 

یک کارشناس بازار خودرو می‌گوید: استانداردهای خودرویی ایران تلفیقی از استانداردهای بین‌المللی است. یعنی ایران به دلیل شرایط آب و هوایی گرم،خشک و رطوبت همه را تلفیق کرده و همین مساله باعث شده عراق انگیزه‌ای برای واردات خودروهای ایرانی نشان ندهد.

مهدی دادفر توضیح می‎دهد: البته خودروهایی که در عراق وجود دارد از استانداردهای خلیج فارس تبعیت می‌کند و به نظر می‌رسد نپذیرفتن خودروهای ایرانی تنها بهانه است. به هر حال برای بدست آوردن بازارها باید برخی مسائل به شکل دو جانبه رعایت شود.

او ادامه داد: یکی از ضعیف‌های ما درحوزه صادرات خودرو، خدمات پس از فروش است. در عراق نمایندگی برای خودروهایی که دچار نقص فنی می‌شود، وجود ندارد. بنابراین چنانچه بحث صادرات خودرو جدی است باید این موانع حل شود.

چندی پیش دیاکو افخم، یک فعال بازار عراق گفته بود: در عراق و سوریه همچنان تقاضا برای خرید خودروهای ایرانی وجود دارد اما باید از طریق استانداردسازی مشکل صادرات را برطرف کرد.

با توجه به برهم ریختگی مسائل منطقه باید دید که آیا صادرات خودرو واقعا اولویت دارد یا ممکن است برای تسریع بخشیدن به مبادلات اقتصادی موضوعات سیاست خارجه مورد توجه دولت سیزدهم قرار گیرد.

همچنین یحیی آل اسحاق، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا گفت: خودروها و حتی CKVهایی که ما به عراق صادر کردیم و به کمک آنها در عراق ساختیم، به علل مختلف از جمله خدمات پس از فروش، تعمیرات، نوع مصرف و آشنایی آنها بازار خوبی در عراق دارند و حتی در بین تاکسی‌های عراقی از پراید استفاده می‌شود اما مهم این است که بتوانند رقابت کنند. اگر ما بخواهیم خودرو را به قیمت بازار داخلی به عراق بفروشیم مشتری نخواهد داشت، مثلا پراید ۱۲۰ میلیون تومانی در آنجا خریدار نخواهد داشت چراکه جنس بهتر، با مصرف بنزین کمتر و قیمت کمتر وجود دارد. بنابراین باید بتوانیم رقابت کنیم که در این صورت می‌توانیم‌ صادرات بیشتر داشته باشیم.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}