بخشودگی جرائم مالیاتی اصناف تا سقف ۱۰ میلیون تومان + جزئیات پیش‌بینی قیمت دلار | سرکوب دلار با اهرم خبر‌های سیاسی؛ دلار ۱۰۰ هزار تومان شد! نفت جهانی در پی تنش‌های جدید خاورمیانه گران شد (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه | آیا کاهش شتاب رشد قیمت‌ها در بازار طلا و سکه ادامه خواهد یافت؟ موقوفات، زیرساخت‌های اقتصادی خراسان رضوی | روایتی از ارتقای مستمر بهره‌وری در ۲۷ هزار موقوفه استان تأکید معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی بر لزوم مشارکت شبکه بانکی در پروژه‌های آزادراهی + فیلم پورشه 911 توربو S مدل 2026 رونمایی شد + مشخصات فنی و امکانات | نیرومندترین نسخه در تاریخ قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) | افزایش ۶۰ میلیونی تویوتا کرولا بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) | دنا پلاس چقدر شد؟ چنددرصد بازار خودروهای ایران را وارداتی‌ها تشکیل می‌دهند؟ تولید بی‌سابقه حوزه زنبورداری در خراسان رضوی پیش‌بینی افزایش تدریجی تولید تخم‌مرغ برای امسال در شهرستان مشهد خرید انواع رله و سنسور صنعتی از بایا کنترل ۸۹ درصد زوج‌های خراسان رضوی در صف دریافت وام ازدواج + فیلم شورای رقابت عرضه خودروهای مشمول قیمت‌گذاری در بورس کالا را غیرقانونی اعلام کرد طلافروشی‌های مشهد فردا (۱۹ شهریور ۱۴۰۴) تعطیل هستند معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی: نرخ بیکاری خراسان رضوی در بهار ۱۴۰۴ به ۴/۹ درصد رسید بورس به تعادل رسید | حجم و ارزش معاملات رشد کرد (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) قیمت تخم‌مرغ در مشهد اعلام شد | شنیسل مرغ، ماهی، جگر و کله‌پاچه چند؟ (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) + جدول یک نماینده مجلس: به‌زودی شاهد تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی در کشور خواهیم بود |  «قرارداد معین» در راه است (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌بینی آینده قیمت طلا در سه سناریوی مختلف  | چرا قیمت طلا در ایران سریع‌تر از اونس جهانی بالا می‌رود؟ سکه پارسیان امروز چند؟ (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) + جدول قیمت واکنش رئیس سازمان بورس به آینده بازار بورس: امیدوارکننده خواهد بود آخرین مهلت پیش‌فروش سکه تا ساعت ۱۴ امروز (سه شنبه، ۱۸ شهریور ۱۴۰۴) + جزئیات بیت‌کوین در آتش | سیگنال خطرناک برای بازار ارز دیجیتال (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) معطلی ۳ ماهه تولیدکنندگان در صف دریافت ارز طلای ۱۸ عیار امروز در مشهد چقدر قیمت دارد؟ (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) دلار در مشهد به کمتر از ۱۰۰ هزار تومان نزول کرد (۱۸ شهریور ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

چرا عراق خودروهای ایرانی را نپذیرفت؟

  • کد خبر: ۸۳۰۸۰
  • ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۴
چرا عراق خودروهای ایرانی را نپذیرفت؟
عراق به خودروهای ایرانی دست رد زد و حالا به نظر می‌رسد فعلا صادرات خودرو تا پایان سال منتفی شود اما چرا عراق خودروهای ایرانی را نپذیرفت؟ یک کارشناس بازار خودرو گفت: خودروهای ما استاندارد بین‌المللی را رعایت نمی‌کند. خودروهای ایرانی ترجمه یا تلفیقی از استانداردهای جهانی است.

به گزارش شهرآرانیوز، صادرات خودروهای ایرانی به عراق منتفی شد. مهمترین دلیلی که سبب شد عراق خودروهای ایرانی را نپذیرد این بود که خودروسازان ایران استانداردهای بین‌المللی را رعایت نمی‌کنند. البته به گفته فعالان بازار مانع دوم می‌تواند تحریم‌ها و سنگ اندازی‌های آمریکایی‌ها باشد و مانع سوم این است که در عراق خدمات پس از فروش برای خودروهای ایرانی وجود ندارد.

آنچه مشخص است این روزها منطقه وضعیت عادی ندارد. از شرق کشور طالبان و از شمال مانورهای نظامی در باکو باعث آشوب در منطقه شده و به گفته فعالان بازار این مسائل می‌تواند خطر بزرگی برای توسعه صادرات باشد.

هر چند مقامات ایرانی برای صادرات خودرو مذاکرات فشرده‌ای با طرف عراقی داشتند اما در نهایت یکی از پیش شرط‌های آنها که غلامرضا شریعتی، رییس سازمان ملی استاندارد در نشست خبری خود به آن اشاره کرده این است که آنها اصرار به رعایت ایمنی و کاهش آلایندگی دارند.

در حالی عراقی‌ها کاهش آلایندگی را یکی از شروط اصلی خود گذاشته‌اند که سال‌هاست تهران به دلیل عدم رعایت استانداردهای خودرویی از آلودگی هوا رنج می‌برد.

 

نپذیرفتن خودروهای ایرانی بهانه است!

 

یک کارشناس بازار خودرو می‌گوید: استانداردهای خودرویی ایران تلفیقی از استانداردهای بین‌المللی است. یعنی ایران به دلیل شرایط آب و هوایی گرم،خشک و رطوبت همه را تلفیق کرده و همین مساله باعث شده عراق انگیزه‌ای برای واردات خودروهای ایرانی نشان ندهد.

مهدی دادفر توضیح می‎دهد: البته خودروهایی که در عراق وجود دارد از استانداردهای خلیج فارس تبعیت می‌کند و به نظر می‌رسد نپذیرفتن خودروهای ایرانی تنها بهانه است. به هر حال برای بدست آوردن بازارها باید برخی مسائل به شکل دو جانبه رعایت شود.

او ادامه داد: یکی از ضعیف‌های ما درحوزه صادرات خودرو، خدمات پس از فروش است. در عراق نمایندگی برای خودروهایی که دچار نقص فنی می‌شود، وجود ندارد. بنابراین چنانچه بحث صادرات خودرو جدی است باید این موانع حل شود.

چندی پیش دیاکو افخم، یک فعال بازار عراق گفته بود: در عراق و سوریه همچنان تقاضا برای خرید خودروهای ایرانی وجود دارد اما باید از طریق استانداردسازی مشکل صادرات را برطرف کرد.

با توجه به برهم ریختگی مسائل منطقه باید دید که آیا صادرات خودرو واقعا اولویت دارد یا ممکن است برای تسریع بخشیدن به مبادلات اقتصادی موضوعات سیاست خارجه مورد توجه دولت سیزدهم قرار گیرد.

همچنین یحیی آل اسحاق، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا گفت: خودروها و حتی CKVهایی که ما به عراق صادر کردیم و به کمک آنها در عراق ساختیم، به علل مختلف از جمله خدمات پس از فروش، تعمیرات، نوع مصرف و آشنایی آنها بازار خوبی در عراق دارند و حتی در بین تاکسی‌های عراقی از پراید استفاده می‌شود اما مهم این است که بتوانند رقابت کنند. اگر ما بخواهیم خودرو را به قیمت بازار داخلی به عراق بفروشیم مشتری نخواهد داشت، مثلا پراید ۱۲۰ میلیون تومانی در آنجا خریدار نخواهد داشت چراکه جنس بهتر، با مصرف بنزین کمتر و قیمت کمتر وجود دارد. بنابراین باید بتوانیم رقابت کنیم که در این صورت می‌توانیم‌ صادرات بیشتر داشته باشیم.

منبع: تجارت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->