با خرید و فروش تاکسیدرمی حیوانات برخورد قانونی می‌شود فیش حقوقی تیرماه ۱۴۰۴ بازنشستگان کشوری بارگذاری شد + لینک سایت فروش ۱۰۰ میلیارد تومانی آثار در نمایشگاه ملی صنایع دستی در سال ۱۴۰۳ امضای یک تفاهم‌نامه محیط زیستی برای برگزاری همایش صنعت سبز (۷ مرداد ۱۴۰۴) رئیس سازمان محیط زیست: در پنجمین سال خشکسالی هستیم عابران پیاده نیمی از جان باختگان ترافیکی مشهد توصیه‌های طب سنتی برای پیاده‌روی اربعین صدور هشدار هواشناسی در خراسان رضوی در پی پیش‌بینی افزایش شدت وزش باد (۷ مرداد ۱۴۰۴) آیا «پاستیل» از پوکی استخوان جلوگیری می کند؟ سرقت دکتر قلابی از مسافران شهرستانی در خوابگاه‌های تهران کاهش چشمگیر آمار داوطلبان کنکور نگران‌کننده است فوت کودک ۶ ساله بر اثر برق‌گرفتگی در کالشور خراسان رضوی ما مردمانی ریشه در خاکیم از حلق بحران‌ها بیرون می‌آییم دانش‌آموزان اعزامی به المپیاد‌های جهانی با چه چالش‌هایی از جنگ ۱۲ روزه مواجه بودند؟ دریافت جایزه قهرمان جوان تالاب‌های جهان توسط یک ایرانی هشدار رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر: مجازات‌های سخت در انتظار زائران حمل کننده مواد مخدر به عراق است درباره اسماعیل آذری‌نژاد، فعال فرهنگی اهل کهگیلویه‌وبویراحمد | قصه معلم قصه‌گو ۵۱۰ میلیون مترمکعب ذخایر سد‌ها در یک‌هفته اخیر، مصرف شد (۷ مرداد ۱۴۰۴) ۴۸ نماینده مجلس خواستار پرداخت معوقات متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان شدند (۷ مرداد ۱۴۰۴) برگزاری اولین المپیاد جهانی فناوری نانو در ایران بحران کم‌آبی به اوج رسید | ذخایر ۱۵ سد مهم کشور نصف شد! حفاظت از جنگل‌های زاگرس در دستورکار سازمان ملل قرار گرفت رئیس سازمان محیط زیست: توسعه صنعت باید همراه با ملاحظات اکوسیستمی باشد تعداد شرکت‌کنندگان آزمون‌های المپیاد به ۸۷ هزار نفر رسید صندوق بازنشستگی کشوری: مشکل فنی موجب تأخیر در صدور فیش حقوق بازنشستگان شد | دسترسی تا ساعاتی دیگر (۷ مرداد ۱۴۰۴) دستگیری اعضای باند پلیس‌های قلابی در تهران سانحه رانندگی در مشهد منجر به فوت ۳ عابر پیاده شد (۷ مرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

شرط جدید ارمنستان برای دریافت دوز دوم واکسن در این کشور

  • کد خبر: ۸۴۳۴۰
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
شرط جدید ارمنستان برای دریافت دوز دوم واکسن در این کشور
هرویک یاری‌جانیان رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان اظهار داشت: قبلا از مرز ارمنستان برای رسیدن به ایروان بین ۸ تا ۹ ساعت طول می‌کشید، اما این زمان با این بازگشایی‌ها، حفر تونل‌ها و ... به حدود ۴ ساعت می‌رسد، بنابراین بار‌های ترانزیتی که از تهران به سمت ایروان می‌روند با کاهش زمان رفت و آمد قابل توجهی مواجه می‌شوند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ هرویک یاری‌جانیان در مورد بازگشایی راه‌ها میان ارمنستان و آذربایجان و همچنین این ادعا که با این تصمیم نخجوان به آذربایجان متصل خواهد شد، گفت: همه صحبت‌ها در این مورد بسیار بلندمدت است و اینطور نیست که فردا جاده‌ها را باز کنند و نخجوان به آذربایجان وصل شود بلکه با پیش‌شرط‌هایی قرار است جاده‌ها بازگشایی شوند. اگر همه امور طبق روال حقوق بین‌الملل، ملت‌ها و دولت‌ها انجام شود امکان اینکه جاده‌ها باز شود و بتوانند از جاده‌های یکدیگر استفاده کنند وجود دارد. همانطور که اگر دولت ترکیه بخواهد به افغانستان دسترسی داشته باشد باید از ترانزیت ما بهره ببرد، آذربایجان هم می‌تواند از جاده‌های سرزمین ارمنستان استفاده کند.

وی افزود: با توجه به اینکه ایران و ارمنستان از شرکای استراتژیک یکدیگر هستند و علاوه بر همسایگی از نظر استراتژیک با هم کار می‌کنند، هیچکدام از این عوامل نمی‌تواند در تجارت دو کشور تاثیر داشته باشد. همانطور که امروز با وجود تحریم‌ها علیه ایران، دولت ارمنستان همچنان با جمهوری اسلامی ایران کار می‌کند و ارتباط بسیار نزدیکی از نظر تجاری، جهانگردی، سیاسی و اقتصادی با هم دارند.

یاری‌جانیان با اشاره به سرعت بخشیدن این راه‌ها به تجارت ایران تصریح کرد: بازگشایی راه‌ها به تجارت بین دو کشور کمک نیز خواهد کرد و دو کشور می‌توانند تجارت خود را به صورت چالاک‌تر و چابک‌تر انجام دهند. سرمایه‌گذاری‌های مشترک زیادی از طرف ایران و ارمنستان در حال انجام است و بعید است که چنین اتفاقات ابتدایی بر ارتباطات تجاری دو کشور سایه بیافکند.

وی اضافه کرد: هر میزان که ایران به بازار‌های بین‌المللی دسترسی بیشتری داشته باشد و بتواند از جاده‌های ایمن‌تری استفاده کند قطعا تجارت چالاک‌تر خواهد بود. امروز جاده‌های جایگزین ما برای رسیدن با بازار روسیه محدود است، اما با این اراده‌ای که بین ارمنستان و ایران وجود دارد، افزایش و ایمن‌تر کردن راه‌ها قطعا مسیر بهتری در اختیار ما می‌گذارد.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان گفت: قبلا از مرز ارمنستان برای رسیدن به ایروان بین ۸ تا ۹ ساعت طول می‌کشید، اما این زمان با این بازگشایی‌ها، حفر تونل‌ها و ... به حدود ۴ ساعت می‌رسد، بنابراین بار‌های ترانزیتی که از تهران به سمت ایروان می‌روند با کاهش زمان رفت و آمد قابل توجهی مواجه می‌شوند. علاوه بر این جاده‌هایی از ارمنستان به به سمت گرجستان در دست کار است و پلی از ارمنستان به گرجستان نیز در حال تاسیس است که این پروژه توسط یک شرکت ایرانی انجام می‌شود که می‌تواند تاثیر بسزایی در سرعت ترانزیت خئاهد داشت.

وی افزود: بنابراین ما می‌توانیم از طریق این جاده‌ها با سرعت بیشتری به بازار‌های روسیه و گرجستان و همچنین دریای سیاه و اروپا دسترسی پیدا کنیم. بسیاری از کامیون‌ها هم رغبتی برای ترانزیت کالا از این مسیر‌ها نداشتند که با این اتفاقات رغبت بیشتری هم ایجاد خواهد شد. جلوی اینکه دیگر کشور‌های همسایه هم بخواهند سواستفاده کرده و با نگه داشتن کامیون‌های ما ترافیک تصنعی ایجاد کنند هم گرفته می‌شود. ما نیاز به جاده‌های خوب و روابط اقتصادی مناسب با همسایگان داریم و باید بتوانیم از این جاده‌ها بهره مناسب را ببریم.

وی در مورد اینکه گفته می‌شود کریدوری در اختیار آذربایجان قرار خواهد گرفت بیان کرد: در یکی از بند‌های معاهده بین ارمنستان و آذربایجان ابهام وجود دارد، ولی اینطور نیست که آذربایجان بتواند مرز ایران با ارمنستان را بگیرد. در روابط بین‌المللی هم این تعریف نشده که کشوری بتواند در یک کشور دیگر کریدوری را برای خود بگیرد، ارمنستان نیز چنین کاری را نمی‌کند چراکه مرز این کشور با آذربایجان و ترکیه بسته است و مسلما خود را در حالت جزیره‌ای قرار نمی‌دهد. به نظر می‌رسد که این حرف‌ها برای سران آن کشور‌ها مصرف داخلی دارد بنابراین این اتفاق ممکن نیست که آذربایجان با کریدوری به نخجوان متصل شود. معنای این کریدور آن است که ارمنستان کنترل بخشی از کشور خود را در اختیار آذربایجان بگذارد، چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.

یاری‌جانیان افزود: بنابراین آنچه اتفاق می‌افتد بازگشایی جاده‌ها است که شبیه به رد شدن کامیون‌های ترکیه از ایران برای رسیدن به افغانستان است؛ اجازه استفاده ترکیه از جاده‌های ایران برای رسیدن به افغانستان به معنای آن نیست که ما کریدوری در اختیار این کشور قرار داده‌ایم. در مورد آذربایجان و ارمنستان هم اینطور است که آذربایجان حق دارد که با رعایت شروطی استفاده کنند. در جنگ ایران و عراق، دولت عراق نمی‌توانست از جاده‌های داخلی ایران استفاده کند چراکه روابط دو کشور خصمانه بود، اما الان عراقی‌ها می‌توانند از جاده‌های ما استفاده کنند، اما اینطور نیست که عراق آن جاده‌ها کنترل کند. اتفاقی که در ارمنستان رخ می‌دهد نیز مشابه همین است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان در پاسخ به سوالی در مورد سفر ایرانیان به ارمنستان برای واکسیناسیون گفت: طبق قوانین وزارت بهداشت، کسانی که دز اول واکسن کرونای خود را در خارج از کشور انجام دادند باید دز دوم خود را هم در همان کشور دریافت کنند، بنابراین کسانی که دز اول خود را در ارمنستان تزریق کردند برای دریافت دز دوم واکسن خود به ارمنستان سفر و به شرط اقامت ۵ روزه، دز دوم واکسن خود را بدون مشکل و رایگان دریافت می‌کنند. برای دز اول به ندرت سفر می‌شود چراکه در کشور واکسن به میزان فراوان وجود دارد. آمار ایرانیانی که در این کشور واکسیناسیون رایگان انجام داده‌اند هنوز منتشر نشده چراکه ارمنستان تا زمانی که دز دوم تزریق نشود آماری را منتشر نمی‌کند، یعنی کسانی جزو امار قرار می‌گیرند که دز دوم واکسن خود را دریافت کرده باشند.

منبع: انتخاب

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->