وقتی «برمودا» رازهای کامران نجف‌زاده را هم افشا می‌کند! تمساح خونی و سال گربه زیر سایه «مست عشق» «لوران کانته» کارگردان فیلم کلاس درگذشت فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات نگاهی به مضمون بهار در شعر معاصر «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش
سرخط خبرها

گفتگو با کارگردان مستند «سواران سرنوشت» که درباره اهمیت وقف مدرسه است

  • کد خبر: ۸۴۴۴۴
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
گفتگو با کارگردان مستند «سواران سرنوشت» که درباره اهمیت وقف مدرسه است
جواد علیزاده، سینماگر مشهدی این روز‌ها مشغول ساخت مستندی اجتماعی به نام «سواران سرنوشت» است؛ مستندی به تهیه‌کنندگی صداوسیمای خراسان رضوی و به سفارش اداره کل اوقاف و امور خیریه استان که قرار است مدرسه شبانه‌روزی موقوفه عبدا... رضوی را معرفی کند.

شکیبا افخمی‌راد | شهرآرانیوز - جواد علیزاده، سینماگر مشهدی که ساخت آثار مختلفی، چون «تبسم گرگ»، «سفر سهراب»، «بره باران»، «زائران نوجوان»، «آقا نور»، «یاران آسمانی» و فیلم نیمه‌بلند تلویزیونی «الیزابت» را در کارنامه دارد، این روز‌ها مشغول ساخت مستندی اجتماعی به نام «سواران سرنوشت» است. مستندی به تهیه‌کنندگی صداوسیمای خراسان رضوی و به سفارش اداره کل اوقاف و امور خیریه استان که قرار است مدرسه شبانه‌روزی موقوفه عبدا... رضوی را معرفی کند.

علیزاده برای این اثر روایت متفاوتی را در نظر گرفته و به سراغ چند تن از فارغ‌التحصیلان مدرسه «عبدا... رضوی» رفته است، تا از طریق آن‌ها به معرفی مدرسه بپردازد. همزمان با هفته «وقف» پای سخنان این هنرمند مشهدی نشسته‌ایم تا توضیحات بیشتری درباره اثرش را با ما در میان بگذارد.

گفتگو با کارگردان مستند «سواران سرنوشت» که درباره اهمیت وقف مدرسه است

چگونگی انتخاب سه روایتگر

مدرسه شبانه‌روزی «عبدا... رضوی» از سوی شخصی به همین نام وقف تحصیل دانش‌آموزان پسری شده که از داشتن پدر محروم هستند، تا بتوانند به صورت رایگان و با استفاده از بهترین امکانات آموزشی، رفاهی و خدماتی درس بخوانند. همچنین به گفته جواد علیزاده مدرسه «عبدا... رضوی» علاوه بر اینکه بهترین معلم‌ها و سیستم آموزشی را دارد، فوق برنامه‌هایی را برای دانش‌آموزانش تدارک می‌بیند تا آن‌ها در نظم و انضباط و اخلاق و مسائل مذهبی هم به افرادی موفق در جامعه تبدیل شوند.

همچنین در کنار مسائل علمی حتما باید دانش‌آموختگانش یک مهارت فنی هم مانند جوشکاری و برق‌کاری را کسب می‌کنند. این کارگردان سه دانش‌آموخته مدرسه را انتخاب کرده تا با روایت‌های گوناگون هر یک از آنان مدرسه «عبدا.. رضوی» را معرفی کند. علیرضا ظهیری خبرنگار روزنامه شهرآرا، محمد طباطبایی وکیل دادگستری و سیدمرتضی حسینی، افسر راهنمایی و رانندگی، سه دانش‌آموخته مدرسه عبدا... رضوی هستند که در مستند «سواران سرنوشت» حضور دارند.

گفتگو با کارگردان مستند «سواران سرنوشت» که درباره اهمیت وقف مدرسه است

علیزاده درباره روند انتخاب این افراد توضیح می‌دهد: این مدرسه نام بیش از ۱۰۰ نفر را در اختیارم قرار داد و من از میان آن‌ها افرادی که چه در عرصه زندگی شخصی چه زندگی اجتماعی موفق هستند را انتخاب کردم.

او درباره دیگر افرادی که انتخاب کرده بوده، اما هرکدام بنا به دلایلی حضورشان در مستند محقق نشده‌است می‌گوید: یکی از دانش‌آموختگان، بوکسور شده و باشگاه خصوصی داشت، اما به دلیل کرونا به تربت‌جام رفته بود، یکی دکتر داروساز بود که مشغله زیادی داشت و نتوانست در این مستند حضور پیدا کند، فرد دیگری هم بود که اکنون مدیر یک پمپ بنزین شده، اما به دلایلی همکاری با او نیز میسر نشد.

به گفته این فیلم‌ساز، مستند «سواران سرنوشت» هم به معرفی مدرسه و هم شخصیت سه دانش‌آموخته می‌پردازد. او خاطرنشان می‌کند: ما برای معرفی سه فارغ‌التحصیل با آن‌ها همراه شدیم و به محل‌های کارشان رفتیم، در ادامه هر سه آن‌ها به مدرسه‌شان آمدند و به بیان خاطراتشان پرداختند. در ادامه این سه نفر بر سر مزار عبدا... رضوی رفتند که در کنار نهر بزرگ آبی در خود مدرسه واقع شده است.

تشویقی برای وقف فرهنگی

به گفته این فیلم‌ساز، هدف از ساخت مستند «سواران سرنوشت» ترویج فرهنگ وقف است، و اینکه واقفان بیشتر به سمت ساخت مدرسه و مراکز آموزشی روی بیاورند.

علیزاده می‌گوید: برای ساخت اثری باکیفیت، یک رابطه دوطرفه میان سفارش‌دهنده و فیلم‌ساز باید شکل بگیرد. فیلم‌ساز باید دغدغه ساخت فیلم خاص‌تر و متفاوت‌تر و نگاه ویژه‌ای به کار و سوژه داشته باشد.

سفارش‌دهنده هم باید از درایت و شناخت کافی برخوردار باشد و از ایده فیلم‌ساز حمایت کند. او با اشاره به فیلم‌هایی که زنده‌یاد عباس کیارستمی به سفارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان ساخته یادآور می‌شود: مرحوم کیارستمی ساخت آثاری سفارشی در کارنامه خود دارد که به فیلم‌های هنرمندانه و ماندگار تبدیل شده‌اند.

علیزاده همچنین درباره حمایت نشدن فیلم‌سازان در مشهد می‌گوید: مشکل عمده فیلم‌سازی در مشهد، وجود برخی از مسئولان است که دغدغه فرهنگی و هنری ندارند.

به گفته او تمام سازمان‌ها کم‌و‌بیش بودجه فرهنگی دارند، اما آن‌ها را درست مصرف نمی‌کنند. حتی بعضی مواقع بودجه‌های فرهنگی‌شان اصلا هزینه نمی‌شود و برگشت می‌خورد.

پخش مستند تا یک ماه دیگر

علیزاده همچنین درباره آخرین مراحل تولید فیلم «سواران سرنوشت» و زمان نمایش آن توضیح می‌دهد: مراحل تولید مستند «سواران سرنوشت» از سه ماه پیش آغاز شده و تا چند جلسه دیگر هم ادامه دارد. به گفته این فیلم‌ساز، قهرمانان فیلم‌های مستند مانند بازیگران فیلم‌های داستانی نیستند که در اختیار گروه فیلم‌برداری باشند بلکه گروه باید در اختیار آن‌ها باشد و با آن‌ها هماهنگ شود.

علیزاده یادآور می‌شود: فیلم‌برداری احتمالا این هفته به پایان می‌رسد و فکر می‌کنم فیلم اواخر آبان یا اوایل آذر آماده نمایش شود.

او توضیح می‌دهد: زمان نمایش مستند که حدود ۴۰ دقیقه است بستگی به نظر شبکه استانی دارد. البته، چون مستند در رده‌بندی «ب» صداوسیما قرار دارد حتما از شبکه‌های ملی هم پخش خواهد شد.

علیزاده که خود نویسندگی و کارگردانی مستند را نیز برعهده داشته، به معرفی دیگر عوامل کار می‌پردازد: علی خیابانی، تصویربردار، علی حسینی صدابردار، صادق دهقان‌پور تدوینگر، سارا طالبیان مدیر برنامه‌ریزی و غلامرضا حجازی روابط عمومی و هماهنگی مستند «سواران سرنوشت» هستند.

این فیلم‌ساز درباره دیگر برنامه‌های آینده‌اش هم توضیح می‌دهد: من مجموعه مستندی به نام «الماس‌ها ماندگارند» را درباره آزادگان جنگ تحمیلی تولید کرده بودم که ۱۲ قسمت آن از شبکه استانی پخش شده و یک قسمت آن باقی مانده است. مراحل تولید آن قرار است بعد از پایان فیلم‌برداری مستند «سواران سرنوشت» آغاز شود تا حدود دو ماه دیگر روی آنتن برود. علاوه‌بر‌این یک سریال داستانی مربوط به آسیب‌های اجتماعی را هم در دست نگارش دارم.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->