واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان
سرخط خبرها

پخش مستندی درباره بمباران حرم امام رضا (ع) از شبکه مستند

  • کد خبر: ۸۲۴۰۹
  • ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱
پخش مستندی درباره بمباران حرم امام رضا (ع) از شبکه مستند
مستند «رازهای سرزمین من» به کارگردانی احمد صراف یزد که درباره بمباران حرم امام رضا (ع) در ۱۰۹ سال پیش است، از شبکه مستند پخش می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز - مستند «راز‌های سرزمین من» به کارگردانی احمد صراف یزد در بخش مسابقه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و امشب (هشتم مهرماه) ساعت ۲۰ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

احمد صراف یزد، کارگردان این مستند، در گفتگویی با خبرگزاری مهر درباره اثرش گفته است: راز‌های سرزمین من روایتی تاریخی از ۱۰۹ سال پیش و مربوط به بمباران حرم امام رضا علیه السلام توسط روس‌های تزاری است. از آنجا که هیچ سند تاریخی از این اتفاق وجود نداشت تصمیم گرفتم که این مستند را به عنوان سند تصویری برای این اتفاق بسازم.

صراف یزد برای این ساخت این مستند از تعدادی سند تاریخی استفاده کرده است؛ هرچند به گفته او از آن حادثه تنها چند عکس و یک توپ باقی مانده است که آن توپ جنگی در موزه آستان قدس نگهداری می‌شود. 

این کارگردان در ادامه گفته است: حمله روس‌های تزاری به حرم امام رضا (ع) در اتفاقات مربوط به دوران مشروطیت رخ می‌دهد؛ در سال ۱۳۳۰ قمری مصادف با سال ۱۲۹۱ شمسی. پس از اولتیماتوم دولت روس به ایران برای سرکوب مخالفت‌ها با قرارداد ۱۹۰۷ میلادی که براساس آن اراضی شمالی ایران تحت نفوذ روسیه قرار گرفته بود، روس‌ها، قوای نظامی خود را در شمال ایران از جمله مشهد مستقر می‌کنند. مشروطه خواهان مخالف نیز حرم علی بن موسی الرضا (ع) را مأمن خویش قرار دادند، اما تزار‌ها به بهانه سرکوب شورش‌ها، مسجد گوهرشاد، حرم و صحن‌های حرم را به توپ می‌بندند. در جریان این اتفاق حدود ۹۲ گلوله سربی به سمت حرم شلیک می‌شود و تقریباً همه‌شان به گنبد برخورد می‌کند.

صراف یزد درباره اسناد تصویری این واقعه گفته است: هیچ تصویری از این اتفاق وجود نداشت و تنها منبع تصویری ما آرشیو عکس‌هایی بود که حرم امام رضا در اختیار ما قرار داد و هم‌چنین از اسنادی استفاده کردیم که درباره این اتفاق وجود داشت. نزدیک به ۷ ماه تحقیق و پژوهش داشتم و بسیاری از کتاب‌هایی که درباره تاریخ خراسان نوشته شده بود را مطالعه کردم تا ببینم که از نظر تاریخی چه اتفاقاتی رخ داده است. علاوه بر این، مصاحبه‌ای با آقای دکتر حسن آبادی که رئیس پژوهشگاه آستان قدس رضوی است، داشتیم تا از زبان ایشان اتفاقات را بشنویم. خیلی دنبال مصاحبه گرفتن نبودم، اما چون ایشان به صورت ویژه پایان‌نامه دکتری خود را روی این موضوع گذاشته بود، اشراف اطلاعاتی بسیار خوبی داشت.

صراف در پایان عنوان کرده است: راوی این مستند آقای داریوش فرهنگ هنرمند شناخته شده کشورمان است که به نظرم صدای ایشان روی این اثر به خوبی نشست.

مستند «راز‌های سرزمین من» امشب، ۸ مهرماه ساعت ۲۰ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود و بازپخش آن امشب ساعت ۲۴ و فردا ساعت ۹ صبح است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->