سلیمی: امکان استخدام بانوان آتش‌نشان در مشهد فراهم شد علت انسداد خیابان گلریز تا بولوار خیام مشهد، چه بود؟ (۳ آذر ۱۴۰۳) شهردار مشهد مقدس: حدود ٣٠ درصد آلودگی شهر مشهد مربوط به نیروگاه برق است بازخوانی تاریخ وکیل‌آباد مشهد به مناسبت سالروز وقف این باغ توسط حاج‌حسین ملک | جاده‌ای به سمت آبادی هوای کلانشهر مشهد همچنان آلوده (۳ آذر ۱۴۰۳) بهره‌برداری از بزرگ‌ترین و مجهزترین پارکینگ هسته مرکزی و بافت پیرامونی حرم‌مطهر امام‌رضا(ع) روایتی از آخرین دستاورد‌های مدیریت شهری مشهد در دوازدهمین نمایشگاه تخصصی خدمات شهری | از دستگاه ریشه‌کن تا پهپاد‌های اطفای حریق + فیلم شهرداری مشهد پیشگام در استفاده از فناوری‌های نوین حاجی‌بگلو: مدیریت شهری مشهد نگین تمامی حوزه‌های مدیریت شهری در خاورمیانه است رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور: بخش خصوصی اصلی‌ترین حامی مدیریت شهری است+ویدئو پارک خطی شش‌هکتاری در محله شهرک شهید رجایی مشهد به بهره‌برداری می‌رسد + تصاویر انعقاد قرارداد مشارکت شهرداری مشهد با کمیته امداد امام خمینی (ره) معاون استاندار خراسان رضوی: برقی‌کردن قطار مشهد- تهران ۲ میلیارد دلار هزینه دارد پلمب کارگاه تولیدی لوازم آرایشی غیرمجاز در کاشمر (یکم آذر ۱۴۰۳) ناصحی: مشهد قطب دیپلماسی شهری در کشور است ورود نخستین اتوبوس برقی به مشهد تا ۴۵ روز دیگر ارتقای پرشتاب زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل بار در مشهد عزم جدی شورا و مدیریت شهری مشهد مقدس برای تقویت دیپلماسی شهری برگزاری اولین نشست شهر‌های ایرانی شرکت‌کننده در اجلاس بریکس پلاس در مشهد + فیلم (یکم آذر ۱۴۰۳) اجرایی‌شدن تنها ۳۰ درصد از پروژه‌های عمرانی مصوب شهر مشهد
سرخط خبرها

خراسان نقطه اصلی پیوند فرهنگ یونان و پارس بوده است

  • کد خبر: ۸۴۴۵
  • ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰
خراسان نقطه اصلی پیوند فرهنگ یونان و پارس بوده است
پژوهشگر علم و دین انجمن انسان‌شناسی ایران گفت: خراسان پیوند دهنده فرهنگ یونان و فارس است، باید اثرات تأثیرگذاری مانند این کتاب در ارتباط با اسلام نوشته شود تا خوانندگان بسیاری به آن‌ها جلب شود.
به گزارش شهرآرا نیوز، سیدمحمود نجاتی حسینی امشب در نشست تاریخ و سرآغاز‌های اندیشه در خراسان در سالن نخبگان نمایشگاه بین‌المللی مشهد اظهار داشت: با بازدید از نمایشگاه کتاب حس و حال خوبی در درونم به وجود آمد و متوجه استقبال مشهدی‌ها از کتاب و کتابخوانی شدم.

پژوهشگر علم و دین انجمن انسان‌شناسی ایران گفت: این مشاهدات برای مرکز تولید کتاب در زمینه ادب و عرفان امری طبیعی است، باید سرای اهل قلم در کنار این برنامه برگزار می‌شد، پیش از راه اندازی طرح سرآغاز در سایر استان‌ها در خراسان رضوی ارائه کردم، باید محصولات فرهنگی مربوط به هر استانی ابتدا در همان مکان توزیع شود.

وی بیان کرد: قصد و هدف از اجرای برنامه مذکور احیای سیاسی خراسان بزرگ نیست، خراسان از توس و نیشابور آغاز شده و تا بخارا و بلغ و سمرقند ادامه داشته است، بنابراین محصولات فرهنگی در این رابطه مربوط به فرهنگ این استان است، کتاب اندیشمند فیلسوف اروپایی در ارتباط با یونان کتابی با عنوان آغاز‌های فلسفه در یونان منتشر کرده که به فارسی ترجمه شده است.
 
نجاتی حسینی خاطرنشان کرد: خراسان پیونددهنده فرهنگ یونان و فارس است، باید اثرات تأثیرگذاری مانند این کتاب در ارتباط با اسلام نوشته شود تا خوانندگان بسیاری به آن‌ها جلب شود، در تابستان سال گذشته پوستری مربوط به فلسفه در خراسان بزرگ به دستم رسید و ایده آن‌ها در افکار بنده تأثیرگذار بود و پس از آن به فعالیت در این زمینه اقدام کردم.

وی تصریح کرد: سرآغاز‌ها در حقیقت خواسته‌ها و نقطه‌های عظیم فرهنگی هستند که منجر به شکل‌گیری اندیشه و شکل‌گیری اندیشه‌های پیشین می‌شوند، برخی خواستار اجرای طرح با نام تاریخ بودند، تاریخ کلمه‌ای ارزشمند است و از آن می‌توان زندگی کردن را آموخت، سرآغاز‌ها فراتر از آن است و به دنبال جویا شدن چگونگی شکل گیری اندیشه‌ها و تشکیل اندیشه‌های جدید هستند.

پژوهشگر علم و دین انجمن انسان‌شناسی ایران عنوان کرد: اصحاب فرهنگ باید از تمایز لغات آگاه باشند و به درستی آن‌ها را نام گذاری کنند، نوعی تأمل دقیق، عمیق و فنی در ارتباط با ماهیت عوامل پیرامون اندیشه نام دارد، هر نوع عقیده را نمی‌توان اندیشه خطاب کرد.

وی ادامه داد: در تاریخ فلسفه نخستین فردی که به معنای اندیشه پی برد افلاطون بود، به عقیده افلاطون باید میان اندیشه و رأی تمایز قائل شد، ما باور‌های کلی در ارتباط با انسان، خداوند، نسبت خداوند به جهان و نظایر این موارد در ذهن داریم، اما هرکدام از آن‌ها نیاز به وجود اندیشه‌ای قابل تأیید دارند.

نجاتی حسینی اظهار داشت: فیلسوف باید به دنبال شناخت باشد، اغلب فیلسوفان زمانی که در ارتباط با دانش صحبت می‌کنند بر این باورند که در مورد اندیشه به بحث پرداخته‌اند، در تاریخ ادبیات ایران افراد زیادی باور‌هایی را ارائه دادند، اما به تعداد انگشتان دست در ارتباط با اندیشه حرف زدند.

پژوهشگر علم و دین انجمن انسان‌شناسی ایران گفت: خراسان بزرگ با تفسیر مورخان و جغرافیدانان ایرانی و دانشمندان یونانی در ایران باستان از توس و نیشابور در ایران کنونی آغاز شده و تا بلخ و سمرقند و افغانستان کنونی ادامه داشت، هر چند مرزبندی‌های سیاسی به‌وجود آمده، اما هنوز در مکان‌های پیشین فرهنگ خراسانی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر آرامگاه بسیاری از نام‌آوران خراسانی در اماکن خارج از خراسان کنونی وجود دارد، به عنوان مثال آرامگاه ناصرخسروی قیامی بلخی در قبادیان افغانستان در دره یمگان وجود دارد، هنوز اندیشه‌های گذشته جان نباخته‌اند و ما به‌دنبال نگهداری و حفظ اندیشه‌های موجود در خراسان گذشته هستیم.

نجاتی حسینی تصریح کرد: تاریخ اندیشه به دلیل شکل گیری مبانی از اهمیت بالایی برخوردار است، شناخت اندیشه‌های خراسان بزرگ به ما در فهم موقعیت ایران قبل و بعد از اسلام کمک می‌رساند، هنوز سرآغاز به خوبی شناخته نشده و به دنبال شناساندن بیشتر آن به عموم هستیم.

پژوهشگر علم و دین انجمن انسان‌شناسی ایران بیان کرد: پنج مقوله مهم در فقه، علم، عرفان و کلیت جهان اندیشه در خراسان بزرگ وجود دارند که نخستین آن‌ها وحی و عقل نام دارد، حکیم فردوسی طوسی و بلخی نسبت وحی و عقل را مشخص کردند، همیشه میان عقل گرایان و وحی گرایان رقابت سنگینی وجود دارد که باید ماهیت آن در خراسان بزرگ کاهش داده شود.

وی عنوان کرد: نسبت میان علم و دین نیز از دیگر مقوله‌های مهم بوده که هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌ایم، نسبت علم و دین در آثار اندیشه‌ورز‌های خراسانی مورد توجه قرار گرفته است، فردوسی که تاکنون در جهان اسلام مانند ابن سینا و حکیم خیام مؤثر بوده نیز در ارتباط با این مقوله عقیده‌هایی داشته است.

نجاتی حسینی ادامه داد: سومین مسئله حائز اهمیت و مورد بحث دنیا و آخرت است، بر خلاف باور برخی از اندیشه‌ورزان، دنیا و آخرت دو مقوله کاملاً متفاوت نیستند، چهارمین مسئله، عقلانیت و معنویت است که تعبیر دیگری از علم و دین و عقل و وحی است، معنویت بدون عقلانیت و بالعکس هیچ نتیجه‌ای ندارد.

پژوهشگر علم و دین انجمن انسان‌شناسی ایران اظهار داشت: باید اهل مجاهده و تلاش باشیم تا بی‌عدالتی و ظلم از بین برود، بنابراین در سرآغاز اندیشه‌ها تمامی مقولات وجود داشته است، امروز توس از لحاظ جغرافیایی قطعه‌ای کوچک از خراسان بوده، اما برخلاف موقعیت جغرافیایی آن اهمیت زیادی دارد، خواجه نصیرالدین خواجه نظام‌الملک و نظایر این افراد در توس زندگی می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: باید مثنوی معنوی جلال‌الدین مولوی بلخی و مانند این آثار مورد توجه قرار گیرند، خراسانی‌ها باید بیش از ساکنان سایر استان‌ها در این مباحث ورود پیدا کنند.
 
منیع: تسنیم
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->