سرخط خبرها

چرا سریال «پس از آزادی» به پخش تلویزیونی نرسید؟

  • کد خبر: ۸۴۶۷۱
  • ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۳
چرا سریال «پس از آزادی» به پخش تلویزیونی نرسید؟
مجموعه تلویزیونی «پس از آزادی» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر قصه ای خانوادگی اجتماعی دارد که در 2 بستر زمانی حال و گذشته روایت می شود.

به گزارش شهرآرانیوز، به طور معمول مردم و مخاطبین ایرانی بیشتر دوست دارند تا نمایی از زندگی واقعی خود را در داخل و خارج از خانه در آثار نمایشی تماشا کنند. این موضوع بارها در جذب مخاطبان به اثبات رسیده است.

اما خب وجوه مختلفی هم دارد. ممکن است کارگردانی این نمای ایرانی از یک زندگی را به خوبی تصویر کند و یا نه آنقدر این تصویر برای مخاطب کلیشه ای و مصنوعی باشد که از تماشای آن دلزده شود.

در این مطلب بنا داریم مروری داشته باشیم بر تصویری که محمدعلی باشه آهنگر در آخرین سریال خود با عنوان «پس از آزادی» ترسیم کرده است. سریالی ۳۵ قسمتی که اواخر سال ۹۷ تصویربرداری آن آغاز شد و تا ابتدای سال ۹۸ به طول انجامید.

چرا سریال «پس از آزادی» به پخش تلویزیونی نرسید؟

دورهمی های خانوادگی، بستر سریال های تلویزیونی

اما در سال های اخیر، سریال های بسیاری در بستر خانواده ساخته شده است که برخی از آنها هنوز هم در ذهن مخاطبان ایرانی ماندگار هستند. سریال هایی نظیر پدر سالار، خانه سبز، پایتخت یک و دو، آرام می گیریم، نرگس و ... از این جمله هستند.

آثاری که فضای دورهمی های خانوادگی را که این روزها به واسطه کرونا کمتر از گذشته شده است، به تصویر می کشید و همین باعث می شد که مخاطبان با دیدن این فضای واقعی شاید ترغیب به حضور در این دورهمی ها شوند.

چرا سریال «پس از آزادی» به پخش تلویزیونی نرسید؟

«پس از آزادی» روایتی در بستری متفاوت
این روزها سریال های مختلفی در تلویزیون ساخته می شود، آثاری که هر کدام فضا و ژانر متفاوتی از یکدیگر دارند و هر کدام با توجه به بستر زمانی در برهه ای از تاریخ حال یا گذشته روایت می شوند. «محمد علی باشه آهنگر» تا به حال با سریال های «تا صبح» و «نیمه گمشده» در تلویزیون شناخته شده است و با فیلم های سینمایی فرزند خاک، بیداری رویاها، ملکه، سرو زیر آب و ... در سینما. اما او این روزها سریال «پس از آزادی» را کارگردانی کرده است که در بلاتکلیفی زمان پخش به سر می برد. این سریال داستانی خانوادگی اجتماعی دارد که به زندگی چند خانواده در این دو برهه زمانی ورود کرده است.

 سعدی از «بچه مهندس» تا «پس از آزادی»
سعید سعدی یکی از تهیه کننده های پر کار این روزهای تلویزیون است که در این سالها فصل یک تا چهار «بچه مهندس» و سریال «نجلا» را تهیه کرده است. بچه مهندس یکی از کارهای سعدی است که به دلیل جذابیت و کشش قصه ای که داشت تا فصل چهار ادامه پیدا کرد. داستان این سریال درباره کودکی بود که از نوزادی در یک پرورشگاه رها شد و داستان زندگی او را تا سی سالگی و رفتن به دانشگاه به تصویر کشید.

چرا سریال «پس از آزادی» به پخش تلویزیونی نرسید؟

 داستان این سریال چیست؟

تنها اطلاعاتی که باشه آهنگر از سریال خود رسانه ای کرده است همان خلاصه قصه ای است که در رسانه ها منتشر شده است.
در خلاصه داستان این سریال آمده است: هر روز با عطر گل‌های باغ‌های شهریار از خواب بلند می‌شدم، مادرم خدابیامرز یه باغچه خوشگل داشت که همیشه سرش گرم بود. بنده خدا اکثر مواقع تنها بود. بابام که راننده بیابون بود صبح تا شب پشت نفتکش اش دنده عوض می‌کرد و بنزین جا به جا می کرد. راه نزدیکش چهار پنج ساعت ترافیک انبار ری تا پمپ بنزینای جنوب و مرکز تهران بود.
صبح ها زودتر می‌رفت تا بار بهتر بهش بخوره. اگه هوا سرد بود و مشکلی برای مناطق سردسیر پیش نمی‌اومد، بارش و عوض می‌کردن و می‌فرستادنش سمت همدان آذربایجان کردستان چه می‌دونم استان های سردسیر و برف گیر. این آخریا زیاد حالش میزون نبود خودش چیزی نمی‌گفت ولی ماها که می فهمیدیم. توی خونه‌ای که پدر مادر توش نباشه هیچی نمی تونه جاشونو پر کنه…
از سویی دیگر،‌ این سریال درباره رفاقت های دیرینه‌ نیز هست. سام کبودوند و مرتضی اسماعیل کاشی این دو دوست هستند که کارگاهی را باهم تاسیس کردند و مشکلاتی بین آن‌ها پیش می‌آید و قصه وارد فاز جدیدی می‌شود.

 چرا سریال پخش نشد؟
با توجه به اینکه نزدیک به دو سال از پایان ضبط این سریال می گذرد، اما هنوز زمان پخش مشخصی برای آن در نظر گرفته نشده است. این موضوع هم می تواند به دلیل های مختلفی از جمله اصلاحاتی که شبکه یک خواستار انجام آن روی این سریال است، باشد.
در این باره نیز «سعید سعدی» به خبرنگار فارس، ‌گفت: باید دوستان در شبکه به ما زمان پخش را اعلام کنند و هنوز زمانی را مشخص نکردند.

 باشه آهنگر: «پس از آزادی» از زاویه ای جدید به موضوعات نگاه می کند
«محمدعلی باشه آهنگر» در همین زمینه به خبرنگار فارس،‌ گفت: درست است که یکسال و نیم از زمانی که تصویربرداری این سریال را به پایان رساندیم می گذرد، اما از زمان پخش آن بی اطلاعم.
سریال «پس از آزادی» یک کار اجتماعی است و درامی درگیر کننده است و یکی از معدود سریال هایی است که در این ده سال اخیر از زاویه ای جدید به موضوعات جامعه و خانواده نگاه می کند.
این کارگردان بیان داشت: بخشی از این سریال در زمان گذشته روایت می شود و بیشتر آن در زمان حال رخ می دهد. در این سریال نقش درام در گذشته و آینده و دلالت های روز بسیار مهم است.
«پس از آزادی» یک درام کشف و شهودی است و خیلی از اتفاق ها و گره ها به مرور باز می شود. در کنار آن نگاهی هم به افغانستانی های عزیز داریم.

 دکورسازی در بوستان ولایت

گروه تهیه و تولید این سریال برای سهولت در رفت و آمد و اینکه نبود خانه ای که مد نظر کارگردان بود، به سمت ساخت و ساز در بوستان ولایت رفتند و خانه ای را از نو برای این سریال ساختند.

قصه سریال در چه سالی روایت می شود؟/ سعدی: لوکیشن هایمان جدید هستند
این سریال در زمان حال اتفاق می‌افتد و گذری هم به گذشته می زند برای همین دکورسازی هایی در آن انجام شده است. مثل خانه منوچهر،‌ خانه فروغ، خانه اسماعیل، کلانتری، ‌قهوه‌خانه،‌ نانوایی و ... که همگی در محله‌ای به نام محله افغانی‌ها قرار دارند از جمله دکورهای این گروه هستند.
«سعید سعدی» تهیه کننده این سریال قبل تر در گفت و گویی به خبرگزاری فارس، گفت: خانه‌های در تهران، محدودیت‌هایی را برای گروه‌های تولیدی ایجاد می‌کنند و ما نمی‌خواستیم این محدودیت‌ها شامل حالمان شود. به همین دلیل به سمت بازسازی لوکیشن رفتیم تا خانه کاملا در اختیارمان باشد و لوکیشن‌ها خاص و جدید باشند.

  کدام بازیگران در این سریال بازی می کنند؟
خسرو شهراز، رضا داوود نژاد، اندیشه فولادوند، اصغر همت، قاسم زارع، مرتضی اسماعیل کاشی، سام کبودوند، آزاده سیفی، سارا شاهرودیان، حسین باشه آهنگر،‌ رامین سیار دشتی، و … از بازیگران اصلی این سریال هستند.

 شخصیت ها و بازیگران این سریال
در این سریال بازیگران بسیاری بازی می کنند. اصغر همت در نقش پدر خانواده، اندیشه فولادوند دختر یکی از خانواده ها، قاسم زارع پدر یکی دیگر از خانواده ها، رویا جاویدنیا در نقش فروغ، سام کبودوند در نقش سهیل، آلاله زارع در نقش مهشید، المیرا دهقانی در نقش شیدا و ... که هر کدام بنا به نقشی که دراین سریال دارند روایت گر بخشی از تاریخ زمان حال و گذشته هستند.

توقف ضبط سریال به دلیل مسائل مالی
در این چند سال اخیر سریال های بسیاری بنا به شرایط مالی و کرونا متوقف شدند که «پس از آزادی» هم یکی از این سریال ها است که به دلیل مشکلات مالی ضبط آن یک بار در سال ۹۸ متوقف شد.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->