«مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند
سرخط خبرها

بدن ما به چه میزان از ویتامین A نیاز دارد؟

  • کد خبر: ۸۷۵۷۶
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
بدن ما به چه میزان از ویتامین A نیاز دارد؟
پزشکان و متخصصان تغذیه همواره بر اهمیت مصرف ویتامین آ به میزان کافی تاکید داشته و این ماده مغذی را برای سلامتی بسیار ضروری می‌دانند. کمبود ویتامین آ یک تهدید بسیار جدی برای سلامتی خواهد بود و می‌تواند شرایط خطرناکی را برای بدن رقم بزند.

به گزارش شهرآرانیوز، مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین A برای سلامتی بسیار مهم است، به طوری که بسیاری از فرآیند‌های بیولوژیکی مهم مانند بینایی، ایمنی و رشد جنین با وجود آن صورت می‌گیرند.

متوسط ​​نیاز روزانه به ویتامین A برای زنان ۷۰۰ میکروگرم و برای مردان ۸۵۰ میکروگرم است. منابع غذایی ویتامین A هویج، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، فلفل قرمز، کلم پیچ، اسفناج و کاهو و همچنین هندوانه، طالبی، زردآلو و انبه هستند.

۱- ویتامین آ برای فعالیت سیستم بینانی مورد نیاز است، در چشم‌ها شکلی از ویتامین A وجود دارد که به آن رتینال گفته می‌شود با پروتئینی به نام آپسین ترکیب می‌شود. وظیفه این پروتئین جذب نور و تشخیص رنگ‌ها و بهبود دید در شب و محیط‌های تاریک است. به همین جهت کمبود ویتامین آ باعث بروز مشکلاتی در بینایی می‌شود. مشکلاتی از قبیل تاری دید، شب کوری، دوبینی، آب مروارید همگی می‌توانند ارتباطی با کمبود ویتامین A داشته باشند.

۲. شکلی دیگر از ویتامین A که به آن رتینوئیک اسید گفته می‌شود، محرک رشد سلول‌های بدن است؛ نقشی مشابه با هورمون رشد، به همین جهت کمبود ویتامین آ در کودکی و نوجوانی باعث اختلال در رشد می‌شود.

۳. ویتامین A برای ترشح مخاط توسط سلول‌های پوست مورد نیاز است و کمبود آن باعث مشکلاتی از قبیل خشکی پوست، اگزما، التهاب و ... می‌شود.

۴. بدن از ویتامین A برای متابولیزم چربی‌ها و تبدیل آن‌ها به انرژی استفاده می‌کند، اشخاصی که دچار کمبود ویتامین آ بوده، بدنشان در جذب و متابولیزم چربی‌ها دچار اختلال می‌شود و از علائم آن می‌توان به کمبود شدید وزن اشاره کرد. البته لاغری و کمبود وزن صرفا به دلیل کمبود ویتامین آ نیست.

۵. بسیاری از هورمون‌ها که ساختار آن‌ها از کلسترول و چربی‌هاست با کمک ویتامین آ ساخته می‌شوند، از جمله می‌توان به هورمون‌های ترشح شونده توسط غدد فوق کلیوی اشاره کرد. هورمون‌هایی از قبیل تستوسترون، آندروسترون، آدرنالین و ... توسط غدد فوق کلیوی ترشح و وظایف بسیار مهمی از قبیل تولید انرژی، افزایش قند خونی و ده‌ها وظیفه دیگر ایفا می‌کنند. ویتامین A همراه با ویتامین ث، عنصر روی و سایر مواد مغذی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با عوامل بیماری زا از قبیل ویروس ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌شوند.

۷. بدن از ویتامین A همراه با سایر مواد مغذی از قبیل ویتامین E و چربی‌های مفید امگا ۳ برای کاهش و رفع التهاب در اندام‌ها و بافت‌ها استفاده می‌کند. به همین جهت اشخاصی که به بیماری‌های التهابی مبتلا هستند، نیاز بیشتری به مصرف این مواد مغذی دارند.

۸. ویتامین آ  به متابولیزم آهن و استفاده بهینه از آن به منظور تولید گلبول‌های قرمز  و هموگلوبین کمک می‌کند، مشکلاتی از قبیل کم خونی و یا انباشته شدن آهن در کبد و سایر اندام‌ها بر اثر کمبود شدید ویتامین A به وجود می‌آیند.

منبع: خبرآنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->