پرونده لایحه اصلاح بودجه ۱۴۰۰ شهرداری مشهد بسته شد آلودگی هوا به ازای هر سفر با خودروی شخصی، ۱۰ برابر همان سفر با اتوبوس است  اجرای طرح جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای به‌جای نایلونی در بازارهای مشهد یک سوم کل آلودگی هوا در مشهد مربوط به خودرو‌های شخصی است مرثیه‌ای برای خانه‌های تاریخی مشهد خودرو‌های دارای نقص فنی و آلاینده یکی از مقصران آلودگی هوای شهرها بازگشایی خیابان «عبادت» در محله مهرآباد مشهد تا پایان سال ۱۴۰۰ خطر بزرگ بیخ گوش خانه «اکبرزاده» مشهد هفدهمین نمایشگاه کشاورزی در مشهد برگزار می شود شهروند خبرنگار| هوای مه آلود کوهشار مشهد کتابخانه حاج حسین ملک تبدیل به دیزی سرا شد! راه‌اندازی ۱۱ ایستگاه سامانه هوشمند دوچرخه اشتراکی جدید در مشهد سرمایه‌گذاری برای احداث و تجهیز پل‌های مکانیزه و غیرمکانیزه در مناطق کم‌برخوردار مشهد پرواز‌های فرودگاه مشهد متوقف شد (۲۸ دی‌ماه ۱۴۰۰) یکپارچگی شهر قلب شهر شهردار منطقه ۹ مشهد: کرامت هیچ شهروندی نباید آسیب ببیند نظرخواهی حرفه‌ای برای تغییر لباس پاکبان‌ها در مشهد صف بندی جدید در مقابل گرد و غبار خراسان رضوی شیب تند انتقال آب از خلیج‌فارس به مشهد | خاکبرداری خط‌ لوله ملک‌آباد تا تربت‌حیدریه
خبر فوری

امید‌ها به مناسب سازی شهر مشهد

  • کد خبر: ۸۷۶۸۹
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸
امید‌ها به مناسب سازی شهر مشهد
محمد حشمتی‌فر - نویسنده

نوشتن درباره مناسب سازی نشدن (برای  معلولان) شهر‌های ایران را می‌توان در این دو جمله خلاصه کرد که «کم و بیش دارد و هیچ ندارد»؛ یعنی یک شهر کمتر و یک شهر بیشتر، یک منطقه کمتر و یک منطقه بیشتر. دلیل بنده برای چنین استدلالی شکایت‌هایی است که گاه گاه از معلولان پایتخت می‌شنوم. خود نیز توجه شهرداری مشهد به مناسب سازی‌ها در مناطق اعیان نشین و اطراف حرم را نسبت به سایر نقاط بیشتر دیده ام.

به همین دلیل بدون اغراق می‌نویسم که نود درصد شهر برای من ویلچری تفاوتی با جاده‌های سنگلاخی یا کوه و بیابان ندارد؛ چون ساختن پیاده رو به صاحب خانه‌ها محول شده که یکی موزاییک‌ها را بالا چیده است و دیگری پایین. اما این تنها نقص پیاده رو برای ویلچری‌ها نیست، زیرا ما برای رفتن به خیابان یا برعکس، گاه مجبوریم مسافتی طولانی را طی کنیم تا پلی مناسب بیابیم و در راه هم باید دعا کنیم که راننده‌ای پل را مسدود نکرده باشد.
حال آنکه راه به اصطلاح آسفالت نیز پر از چاله است و وجب به وجب آن توسط شرکت‌های آب، برق، گاز و… کنده شده و شهرداری بعد از اتمام کار، فقط تپه وار روی این گند‌های بی مدیریتی دولت‌ها را در طی سالیان دراز پوشانده است.

گفتن از حقوق معلولان و ضرورت مناسب سازی تا زمانی که به سرانجامی پذیرفتنی نرسد، وظیفه هر معلول ایرانی است؛ بنابراین شکایتم را که شرح گردشی فرهنگی است خلاصه می‌نویسم تا گوش شنوایی بشنود:
وقتی مدتی پیش، دوستی به کمکم آمد تا بعد از ماه‌ها خانه نشین بودن برای خرید کتاب بروم، ماشین را توی پارکینگ چهارراه ابوطالب پارک کردیم. فاصله ماشین تا شهر کتاب یا همان مقصد، چند قدم بیشتر نبود. ولی در همین راه کوتاه، دو تخلف شهرداری مشهد به قدری دلگیرم کرد که نتوانستم مانند هزاران گله ناگفته دیگر از آن‌ها راحت بگذرم.

مورد اول: وجود سطح شیب دار غیر استاندارد یک بانک، در همان نزدیکی است که متأسفانه باید عرض کنم تعداد این سطوح شیب دار در شهر مشهد بیشمار است و من ساخت آن‌ها را فقط هدر دادن بودجه برای تظاهر به اجرای قانون می‌دانم و بس؛ زیرا چنان شیب تندی دارند که در صورت تردد، هر آن احتمال می‌رود ویلچر به عقب برگردد و فرد ویلچری به زمین بیفتد.
مورد دوم: نبود سطح شیب دار در راه ورود به شهرکتاب و نبودن آسانسور در داخل این مکان که خرید کتاب و لذت بردن از آثار نویسندگان ایران و جهان را برای من و هم نوعانم، در فروشگاه کتاب مشهد سخت می‌کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
دوست دارید به چه محتوایی در سایت شهرآرانیوز بیشتر پرداخته شود؟
فرهنگی، هنری
اقتصادی
ورزشی
اجتماعی
{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}