به گزارش شهرآرانیوز، طبق گزارش منتشر شده توسط بنیاد ملی بازیهای رایانهای مجموع بازیکنان ایرانی از رقم ۲۸ میلیون در سال ۱۳۹۶ به ۳۲ میلیون نفر در سال ۱۳۹۸ افزایش پیدا کرده است. از مجموع ۳۲ میلیون بازیکن، ۴۹ درصدشان جزء کسانی هستند که هر روز بازی میکنند و ۶۵ درصد آنها بازیکن آنلاین هستند. این گزارش حاوی آمارهای دیگری است که به ترتیب زیر است:
موبایل با ۹۲ درصد ضریب نفوذ در میان بازیکنان، پرطرفدارترین پلتفرم بازی در ایران است.
برای اولین بار بازیکنان پلتفرم کنسول از بازیکنان پلتفرم رایانه پیشی گرفتهاند؛ ۲۲ درصد بازیکنان ایرانی با پلتفرم کنسول بازی میکنند؛ در حالی که این عدد در مورد پلتفرم رایانه ۲۰ درصد است.
در پیمایش سال ۱۳۹۶ سهم بازیکنان زن در بازار بازی ایران ۳۵ درصد بود که در تازهترین پیمایش، این سهم به ۳۸ درصد افزایش پیدا کرده است.
متوسط سنی بازیکنان از ۱۹ سال در سال ۱۳۹۶ به ۲۲ سال در سال ۱۳۹۸ افزایش پیدا کرده است.
مجموع هزینهکرد بازیکنان پلتفرم موبایل در سال ۱۳۹۸ رقمی در حدود ۲۹۰ میلیارد تومان بوده که از این مبلغ ۲۸ درصد سهم بازیهای موبایلی بومی (بازیهای توسعه یافته یا بومیسازی شده در ایران) است.
بازیکنان بهطور متوسط روزانه ۹۳ دقیقه در روز بازی میکنند. (اگر این عدد را با در نظر گرفتن نسبت حداقل تعداد گیمرهای ایرانی به کل جمعیت کشور تعمیم دهیم، میتوان نتیجه گرفت که متوسط زمانی که هر ایرانی روزانه به گیم اختصاص میدهد حدود ۳۵ دقیقه است.)
حدود ۸۰درصد بازیکنان ایرانی در گروه سنی کودکان، نوجوانان و جوانان هستند.
برای بازیهای رایانهای در سال ۱۳۹۸ حدود ۴۳۰ میلیارد تومان توسط ایرانیان هزینه شده است.
ارزش اقتصادی بازیهای رایانهای در دنیا
صنعت بازیهای رایانهای از صنایع پردرآمد در اقتصاد فضای مجازی در دنیا محسوب میشود. براساس آمارهای ارائه شده درآمد بازیهای رایانهای در سال ۲۰۲۲ در دنیا بیش از ۱۸۹ میلیارد دلار پیش بینی شده است. هم اکنون کشورهای چین، آمریکا و ژاپن، در صدر کشورهای دارای بیشترین گردش مالی و درآمد در صنعت بازی قرار دارند، بهطوری که درآمد چین از بازی در سال۲۰۲۱ رقم ۳/ ۴۹ میلیارد دلار بوده است و پیشبینی میشود این عدد در سال ۲۰۲۵ به ۲/ ۷۱ میلیارد دلار برسد. در این گزارش ارزش بازار گیم آمریکا در سالجاری حدود ۳۰میلیارد دلار بوده است؛ درحالی که در همین زمان ارزش سینمای این کشور چیزی حدود ۱۷میلیارد دلار بوده است.
همچنین پیش بینی میشود ارزش بازیهای رایانهای در سال ۲۰۲۳ از ۲۰۰ میلیارد دلار عبور کند. طبق اعلام استاتیستا، بیشترین درآمد این بازار، متعلق به بازیهای موبایلی است و بازیهای کنسولی سهم یکسومی از این بازار دارند.
آخرین آمارها نشان میدهد که در مجموع بیش از ۳میلیارد و ۲۴۳میلیون گیمر در سراسر جهان فعالند که از این میزان سهم کشورهای آسیایی بیش از یک میلیارد و ۴۷۸ میلیون نفر، کشورهای اروپایی بیش از ۷۱۵ میلیون نفر، آمریکایلاتین بیش از ۴۱۹میلیون نفر، آمریکایشمالی نزدیک به ۲۸۵ میلیون نفر، منطقه منا بیش از ۱۶۸میلیون نفر، حوزه صحرایآفریقا بیش از ۱۴۳میلیون نفر و اقیانوسیه ۳۲میلیون نفر است.
منبع: تسنیم