اندازه نینتندو سوییچ ۲ احتمالا با نسل قبلش متفاوت باشد ویدئویی از ربات انسان‌نمای S1 که سرعت و دقتی حیرت‌انگیز دارد رئیس جدید پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب شد آیا گلکسی واچ ۷ با قابلیت نظارت بر قند خون عرضه می‌شود؟ با هوش مصنوعی گوگل مکالمه زبان انگلیسی تمرین کنید | ویژگی جدید موتور جست‌وجوی گوگل ویژگی انتقال تماس بین دستگاه‌ها به گوگل میت اضافه شد متاورس شرکت متا همچنان میلیاردها دلار ضرر روی دست مارک زاکربرگ می‌گذارد ظرفیت باتری قاب گلکسی بادز ۳ پرو مشخص شد آسیا بلاخیزترین قاره است کاهش قابل‌توجه حجم آپدیت‌های ویندوز ۱۰ با فناوری جدید مایکروسافت مدل پایه Surface Laptop 6 در راه است اگر آیفون دارید، می‌توانید بدون رمز وارد واتس‌اپ شوید اپل هوش مصنوعی خود را معرفی کرد | اینترنت لازم نیست؛ پردازش کنید! امضای جو بایدن پای لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک‌تاک» |‌ اپلیکیشن چینی چه می‌کند؟ افزایش کاربران Threads | رقیب X حالا ۱۵۰میلیونی است برخی از مشخصات شیائومی ۱۵ لو رفت + جزئیات اعضای هیئت‌مدیره «انجمن هوش مصنوعی ایران» انتخاب شدند درباره ماه کامل صورتی که امشب (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در آسمان می‌درخشد + دلیل نامگذاری کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن معرفی شد
سرخط خبرها

نگاهی به بستر‌ها و ظرفیت‌های کارآفرینی خلاقانه در مشهد

  • کد خبر: ۸۸۱۸۱
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
نگاهی به بستر‌ها و ظرفیت‌های کارآفرینی خلاقانه در مشهد
مشهد در سال‌های اخیر جزو پیشروترین مناطق کشور در حوزه کارآفرینی به شمار رفته و در کنار ظرفیت‌های گسترده‌ای که در بخش نیروی انسانی و متخصصان دارد، می‌تواند نقش مهمی در این رابطه بازی کند.

علیرضا وفایی نیا | شهرآرانیوز؛ تا ۱۰ سال پیش اگر قصد راه‌اندازی کسب‌وکاری را داشتید، تنها مدل‌هایی سنتی از مشاغل مثل راه‌اندازی مغازه یا کارگاه تولیدی کوچک به ذهنتان می‌رسید. اما از چندسال پیش فضای کارآفرینی در کشور ما هم مانند تمام دنیا دچار تحول شد و با مفاهیم جدیدی مثل استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از قبل گره خورد.

استان خراسان رضوی و به طور خاص شهر ما، مشهد، در این سال‌ها همیشه جزو پیشروترین مناطق کشور در این حوزه به شمار رفته و در کنار ظرفیت‌های گسترده‌ای که در بخش نیروی انسانی و متخصصان دارد، از بستر‌های مناسبی هم برای توسعه کسب‌وکار‌های نوپا و استارت‌آپی برخوردار شده است. هم‌زمان با هفته جهانی کارآفرینی، در این مطلب می‌خواهیم با بخشی از بستر‌های کارآفرینی موجود در مشهد بیشتر آشنا شویم. پس اگر ایده‌ای برای راه‌اندازی کسب‌وکار خودتان در ذهن دارید، این مطلب را از دست ندهید.

مراکز رشد و نوآوری

زمانی که ایده‌ای برای کسب‌وکار در ذهن دارید، اولین گامی که باید بردارید، پرورش آن ایده و استفاده از مشاوره‌های افراد باتجربه در حوزه راه‌اندازی کسب‌وکار است، خدماتی که به طور تخصصی در مراکز رشد به شما داده خواهد شد. مراکز رشد و نوآوری برای حمایت از ایده‌های متخصصان و افراد تحصیل‌کرده و کمک به این افراد برای برداشتن گام‌های اولیه ایجاد کسب‌وکار راه‌اندازی می‌شوند. امروز در مشهد نمونه‌های مختلفی از این مجموعه‌ها مشغول فعالیت هستند که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مرکز رشد فناوری پارک علم و فناوری

مرکز رشد فناوری جامع پارک علم و فناوری خراسان رضوی در دی‌ماه سال ۸۱ راه‌اندازی شد. در ابتدای فعالیت این مرکز و با توجه به نبود مراکز رشد تخصصی، همه ایده‌های فناورانه که شاخصه‌های لازم برای پذیرش را دارا بودند، در این مرکز پذیرفته می‌شدند و از آن‌ها حمایت می‌شد. از سال ۱۳۸۹ و با توجه به لزوم ایجاد مراکز رشد تخصصی برای ارائه خدمات مطلوب‌تر به واحد‌های فناور، و با در نظر گرفتن مزیت‌های منطقه‌ای، مراکز رشد تخصصی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات، فرهنگی و زیارت، کشاورزی و انرژی به صورت مستقل راه‌اندازی شد. بخشی از مراکز رشد در محل پارک علم و فناوری استان قرار دارند. تعدادی هم در ساختمان شماره ۲ پارک واقع در بولوار امین مستقر هستند.

مرکز رشد واحد‌های فناوری علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد

مرکز رشد واحد‌های فناوری علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد در زمینه‌های فناوری فرهنگی و گردشگری مذهبی، فناوری اقتصادی و مدیریت، فناوری علوم شناختی، فناوری آموزشی-مشاوره‌ای و اجتماعی فعالیت می‌کند.

مرکز رشد واحد‌های فناور با رویکرد مهارتی

مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه فنی و حرفه‌ای مستقر در دانشکده شهید منتظری خراسان یک مرکز رشد در شهر مشهد است و در زمینه‌های مکانیک (ساخت و تولید، خودرو و صنایع وابسته)، برق الکترونیک (ابزار دقیق)، بتن‌های جدید و سایر حوزه‌ها فعالیت می‌کند.

مرکز رشد فناوری سلامت و دارویی

مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از مهر ماه سال ۱۳۹۱ در پارک علم و فناوری سلامت واقع در میدان بوعلی راه‌اندازی شد. بسترسازی جهت تجاری کردن دستاورد‌های تحقیقاتی و پژوهشی حوزه سلامت و حمایت از شکل‌گیری شرکت‌ها یا واحد‌های غیردولتی کوچک و متوسط دانش‌بنیان از اهداف شکل‌گیری این مرکز رشد است.

شتاب‌دهنده‌ها

پس از اینکه ایده شما در مراکز رشد صیقل خورد و سر و شکل مناسبی پیدا کرد، نوبت گام بعدی یعنی تیم‌سازی تخصصی، ارتباط با بازار و جذب سرمایه است. در این گام شتاب‌دهنده‌ها در کنار شما خواهند بود. شتاب‌دهنده‌ها شرکت‌هایی هستند که در ایده‌های جدید سرمایه‌گذاری و به صاحبان ایده کمک می‌کنند تا بتوانند تعریفی صحیح و نمونه اولیه مناسبی از کالا و یا خدماتی که قصد ایجاد آن را دارند، به دست بیاورند. مشهد در این حوزه هم از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است که ادامه با برخی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

شتاب‌دهنده فردوسی

شتاب‌دهنده فردوسی اولین شتاب‌دهنده دانش‌بنیان در شرق کشور است. این شتاب‌دهنده با همکاری شهرداری مشهد و دانشگاه فردوسی فعالیت می‌کند و یکی از مراکز شتاب‌دهنده خوب سطح کشور به حساب می‌آید. گفتنی است این مجموعه یک شتاب‌دهنده تخصصی نیست و به تمام استارت‌آپ‌ها در هر زمینه‌ای می‌تواند کمک کند. از میان امکانات این مرکز شتاب‌دهنده می‌توان به شتاب‌دهی، توانمندسازی و آموزش، کمک به جذب سرمایه و مشاوره استارت‌آپی اشاره کرد. این مجموعه کاملی از تمام مواردی است که یک کسب‌وکار نوپا به آن نیاز دارد.

شتاب‌دهنده متاسل

شتاب‌دهنده متاسل از زیرشاخه‌های شتاب‌دهنده فردوسی است که در ساختمانی مجزا واقع شده است. این شتاب‌دهنده روی ایده‌های مرتبط با سلامت تمرکز دارد و یک شتاب‌دهنده تخصصی است.

شتاب‌دهنده هم‌پیوند

هم‌پیوند یک شتاب‌دهنده تخصصی در زمینه بلاک‌چین است. این شتاب‌دهنده خدماتی از جمله فضای کار اختصاصی، مشاوره و آموزش را در اختیار کسب‌وکار‌های نوپای حوزه بلاک‌چین قرار می‌دهد.

شتاب‌دهنده صنایع خلاق هاوش

شتاب‌دهنده هاوش یکی دیگر از شتاب‌دهنده‌های تخصصی شهر مشهد است که در زمینه صنایع خلاق فعالیت می‌کند. این مرکز شتاب‌دهنده صنایع خلاق خدمات متنوعی به استارت‌آپ‌ها ارائه می‌دهد که از جمله این امکانات می‌توان به مشاوره، آموزش، کمک به جذب سرمایه و فضای کار اشاره کرد.

شتاب‌دهنده گرین‌تک

شتاب‌دهنده تخصصی گرین‌تک از زیرشاخه‌های شرکت گرین‌وب است و تمرکز آن روی ایده‌های مرتبط با فناوری است. این مرکز سال ۹۷ تأسیس شده است و در کنار آموزش و مشاوره، به شما کمک می‌کند سرمایه جذب کنید و محصول خود را به فروش برسانید.

شتاب‌دهنده ماموت‌تک

«ماموت‌تک» یک شتاب‌دهنده دیگر مشهدی است که تمرکز آن روی خلاقیت و هنر است. در کنار امکانات متداولی که شتاب‌دهنده‌های دیگر هم می‌توانند در اختیار شما قرار دهند، ماموت می‌تواند ابزار و فضای مورد نیاز پروژه‌های خلاقانه و هنری را نیز برایتان تهیه کند.

شتاب‌دهنده تریگ‌آپ

تریگ‌آپ شتاب‌دهنده‌ای غیرتخصصی است که می‌تواند در بسیاری از بخش‌های به ثمر رساندن یک ایده و تبدیل آن به کسب‌وکار، به شما کمک کند. از جمله امکانات این شتاب‌دهنده می‌توان از فضای کار اشتراکی، مشاوره تخصصی، سرمایه‌گذاری و کارگاه‌های آموزشی مختلف نام برد.

فضای کار اشتراکی

حضور هر کسب‌وکار در شتاب‌دهنده‌ها زمان معینی دارد. پس از اینکه گام دوم حضور در شتاب‌دهنده را سپری کردید و کسب‌وکارتان سر و شکل مشخصی پیدا کرد، وقت مستقل شدن است. اما خیلی از شرکت‌های نوپا در سال‌های ابتدای فعالیت توان مالی لازم برای خرید یا اجاره یک ساختمان را ندارند. اینجاست که فضای کار اشتراکی به کمکتان خواهد آمد. فضای کار اشتراکی مکانی است که استارت‌آپ‌ها و فریلنسر‌ها در کنار کاهش هزینه‌های استقرار کسب‌وکارشان، می‌توانند از همه امکانات یک فضای کاری پویا بهره‌مند شوند.

کارخانه نوآوری

هجدهم دی ماه سال ۹۹ کارخانه نوآوری مشهد به دست رئیس جمهور افتتاح شد، مجموعه‌ای که به همت شهرداری و مدیریت شهری مشهد ایجاد شد و در حال تبدیل شدن به بستر اصلی رشد اکوسیستم استارت آپی شهرمان است. یکی از خدمات این مجموعه، فضای کار اشتراکی با وسعت ۱۰۰۰ متر مربع است که ظرفیت پذیرش حدود ۳۰۰ نفر را دارد.

فینوا

فضای کار اشتراکی دیگری که به همت شهرداری مشهد در پارک کوهسنگی، طبقه دوم چارسوق هنر، ایجاد شده است، متعلق به مجموعه فینواست. در این مجموعه، علاوه بر امکان استفاده فضای کار با هزینه پایین، خدماتی مانند مشاوره‌های تخصصی هم به استارت‌آپ‌ها داده می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->