سردرگمی و چالش جدید اسراییل مقابل حزب الله محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند چین، خواهان پایان فاجعه انسانی در غزه شد تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند واکنش روسیه به کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین هشدار مصر و تشکیلات خودگردان درباره یورش احتمالی به رفح حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد حزب‌الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین کدام بازیگر زن باعث اغفال تتلو شد؟ فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد بایدن: اوکراین نیمی از اراضی خود را از روسیه پس گرفته است حمله موشکی مقاومت فلسطین به اطراف غزه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش پشت پرده سفر پنهانی روسای شاباک و ارتش رژیم صهیونیستی به قاهره رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته است سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا حمله موشکی و راکتی مقاومت به مواضع نظامیان رژیم صهیونیستی
سرخط خبرها

جزئیات جلسه رأی اعتماد به مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش (۲۵ آبان ۱۴۰۰)

  • کد خبر: ۸۸۱۸۵
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷
جزئیات جلسه رأی اعتماد به مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش  (۲۵ آبان ۱۴۰۰)
جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از ساعت ۸ صبح امروز (سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۸/۲۵) آغاز شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور دولت سیزدهم در این جلسه برای دفاع از مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم در صحن علنی حاضر شد.

غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، عباس هنرمند معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور و سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی، رئیس جمهور را همراهی کردند.

محمدباقر قالیباف در ابتدای نشست علنی گفت: در ابتدا لازم می‌دانم که رحلت حضرت فاطمه معصومه(س) را به محضر حضرت بقیه الاعظم(عج)، مقام معظم رهبری، ملت شهید پرور ایران و همه شیعیان جهان تسلیت عرض کنم.

رئیس مجلس تاکید کرد: همچنین به ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران جناب آقای رئیسی و هیات همراه عرض خیرمقدم دارم.

مخالفت حداکثری کمیسیون آموزش با تصدی فیاضی بر وزارتخانه آموزش و پرورش

رضا حاجی‌پور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه، ۲۵ آبان ماه) گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه‌های ارائه شده مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را به شرح زیر قرائت کرد.

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام؛

مستند به ماده (۲۰۲ ) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صالحیت و برنامه‌های ارائه شده آقای مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به منظور قرائت در صحن علنی ارائه میشود.

 علیرضا منادی سفیدان

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری

مقدمه:

وزارت آموزش و پرورش بزرگترین وزارتخانه کشور از نظر تعداد ادارات مستقل شهرستان و منطقه (۶۳۰ مورد)، حجم بالای نیروی انسانی مشغول بکار و همچنین حساس‌ترین وزارتخانه در تربیت فرزندان جامعه و آینده سازان کشور است. پرواضح است مدیریت مجموعه‌ای با حدود یک میلیون نیروی انسانی فرهیخته که به تعلیم و تربیت فرزندان جامعه مشغول می باشند، امری بسیار مهم و حساس است.

خوشبختانه با تاکیدات مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده است و درواقع ریل‌گذاری لازم برای ارتقاء آموزش و پرورش فراهم گردیده است. نیاز امروز جامعه، عملیاتی شدن سند تحول به طور متوازن، با در نظر گرفتن شرایط روز است که نیازمند مجریان هوشمند و با تجربه و توانمند است. لازم است مدیریت آموزش و پرورش کشور، با سرعت و دقت به ارائه برنامه‌های اجرایی و عملی بپردازد و با شناسایی موانع، در جهت رفع آنها گام بردارد.

با توجه به اهمیت موضوع، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با دقت و و سواس خاص، صلاحیت وزیرپیشنهادی وزارت مهم آموزش و پرورش را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، به شرح زیر تقدیم می گردد:

بخش اول: شرح استعلامات وزیر پیشنهادی

با توجه به نامه شماره ۲۰۲۷۷۸ مورخ ۲۲/۸/۱۴۰۰ معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به استعلام صوورت گرفته این کمیسیون از مدرک تحصویلی جناب آقای مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش، مدرک کارشناسی پیوسته ایشان در رشته عمران مورد تایید قرار گرفت. ضمناً با توجه به مفاد نامه رئیس مرکز هیئت‌های امنا و هیئت‌های ممیزه، به استناد مصوبه ۵۰۳ مورخ ۵/۶/۱۳۸۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی و با عنا یت به مفاد صورت جلسات مورخ ۲۶/۱۱/۱۳۹۰ ،۲/۲/۱۳۹۳ ،۱۶/۱۲/۱۳۹۴ و ۱۱/۴/۱۳۹۷ کمیسیون خبرگان بدون مدرک دانشگاهی و کسب موفقیت در امتحانات عمومی و تخصصی مربوط و دفاع از رساله تدوینی، صلاحیت ایشان در مرتبه استادیار در گروه فقه و اصول مورد تأیید قرار گرفت. بنابراین مدرک کارشناسی وی مورد تأیید قرار گرفته است ولی ایشان فاقد مدرک دکتری می باشد.

بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

۱- بسط عدالت آموزشی و ارتقاء کیفیت آموزش

۲- تمرکز زدایی و توسعه مشارکت، تنظیم‌گری و مدرسه‌محوری

۳ -هوشمندسازی و استفاده حداکثری از فناوری‌های نوین در فرایندهای آموزشی و تربیتی، مدیریت، ارزشیابی و نظارت و شفافیت

۴- تقویت آموزش‌های مهارت‌های زندگی و شغلی برای دانش‌آموزان و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای متناسب با آمایش سرزمین

۵- ارتقاء کیفیت نظام تأمین و تربیت منابع انسانی و تقویت دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی

۶- اصلاح ساختارها و فرایندهای اجرایی، اداری و مالی

۷- ارتقاء معیشت، منزلت و کرامت معلمان و اجرای رتبه بندی معلمان

۸- ارتقاء سلامت جسمی و روحی و فعالیت‌های پرورشی دانش‌آموزان

۹- تسهیل دسترسی و ارتقاء بهره‌وری فضا و تجهیزات آموزشی، پرورشی و ورزشی

۱۰- توجه و تمرکز ویژه به دوره پیش از دبستان و ابتدایی

۱۱- ارتقاء جایگاه بین‌المللی آموزش و پرورش از طریق افزایش کیفیت آموزش، توسعه همکاری‌های بین‌المللی و مشارکت فعال، الهام‌بخش و اثربخش در مجامع جهانی و منطقه‌ای حوزه تعلیم و تربیت

بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

علی رغم جامعیت، واقع گرایی، و انسجامی که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی وجود دارد، شاخص های کمی، سنجش‌پذیری و زمانبندی در برنامه‌های ایشان ذکر نشده است و همچنین مقوله هدف، راهبرد و رویکرد در برنامه ایشان دارای مرزبندی دقیقی نیست.

بخش چهارم: انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی

بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی «آموزش و پرورش» با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۳۶ درصد برنامه‌های پیشنهادی با احکام فوق‌الذکر «منطبق» و ۵۴ درصد موارد نیز «همسو» است. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به ۱۰ درصد از احکام اشاره‌ای نشده است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه‌ها با اسناد بالادستی گزارش نشد.

بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

ایشان از میان جامعه بزرگ معلمان کشور نبوده و سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را ندارند. وی دارای تجربه فعالیت‌های پژوهشی بویژه در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی می باشد و در برنامه خویش هم به خوبی به مسائل اولویت دار و آسیب ها و مشکلات وزارت آموزش و پرورش را اشاره داشته‌اند و راهکارهایی هم برای این مسائل اعلام نمودند. اما انتظار می‌رفت با توجه به سابقه مسوولیت در مرکز پژوهش‌های مجلس، برنامه عملیاتی با زمانبندی مشخص برای راهکارهای خویش ارائه نمایند. ایشان نظرات خوبی در این راهکارها اعلام نمودند ولی کارنامه عملی اطمینان بخشی در سابقه فعالیت‌های ایشان در وزارت آموزش و پرورش وجود ندارد.

نتیجه‌گیری و نظر نهایی کمیسیون

ضمن احترام به شخصیت و سوابق پژوهشی آقای مسعود فیاضی و احترام به رئیس جمهور محترم حضرت آیه‌الله دکتر رئیسی نسبت به معرفی ایشان، با توجه به برگزاری جلسات متعدد و بررسی دقیق موضوع، در مجموع کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش، با اکثریت آراء مخالفت نمود.

امروز بیش از همیشه به حل مسائل کشور و باز شدن گره‌ها امیدوارم

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و ر دفاع از فیاضی عنوان کرد: هشتاد و سه روز قبل توفیق داشتم در همین مکان و از این تریبون در محضر نمایندگان ملت برای رای اعتماد کابینه مسائلی را عرض کردم با امیدواری به اینکه مسائل کشور با تلاش دولت و با همکاری مجلس و همه بخش‌های کشور حل شود.

وی افزود: امروز بعد از ۸۳ روز از تشکیل دولت و اعتماد نمایندگان ملت از همیشه به حل مسائل کشور و باز شدن گره‌ها امیدوارترم. دلایل این امیدواری آن است که تفضل و کرم الهی و امدادهای حضرت حق و لطف خانواده شهدا و تلاش همه عزیزان برای رهنمودهای رهبری و رفع دغدغه‌های نمایندگان ملت برای رفع مشکلات باز شدن گره‌ها محقق شده شده است.

رئیسی خاطرنشان کرد: بیش از همیشه و پیش از همیشه امروز احساس من آن است که جلوه‌هایی از گشایش به حمدالله وجود دارد آن قدمی که با کمک همگان در ارتباط با واکسیناسیون عمومی برداشته شد و شاهدیم با ۱۰۰ میلیون دوز گام مثبتی برای صیانت از جان مردم برداشته شده البته خطر مرتفع نشده اما گام خوبی برداشته شده است و چه در زمینه تامین دارو و چه در زمینه واکسیناسیون با مراجعه‌ام به برخی داروخانه‌ها و دستوراتی برای تامین واکسن شاهدیم که نگرانی تامین دارو و نگرانی دسترسی به واکسن مرتفع شده و شرایط متفاوت شده است.

رئیسی اضافه کرد: ان‌شاالله اگر عمری باقی بود در دوره دوم سفرها نیز برای پیشبرد برنامه‌ها تلاش می‌کنیم.

وی گفت: در خصوص مسأله آموزش و پرورش که امروز بحث معرفی وزیر مطرح است، باید بگویم که ما اول مهر را داشتیم و باید اول مهر را آغاز کار مدارس در ۱۴۰۰-۱۴۰۱ داشته باشیم. تعطیلی مدارس طولانی بود بنابراین باید در جهت بازگشایی مدارس اقدام کنیم. آموزش مجازی و حضوری باید تثبیت می‌شد که این کار انجام شد.

رئیس دولت ادامه داد: از این تریبون قول دادم که در شورای عالی آموزش و پرورش شرکت خواهم کرد که بعد از ۱۰ سال این شورا تشکیل شد و با فرهنگیان گفت‌وگو کردم و مسائل را بررسی کردیم. ستاد هماهنگی و اجرایی سند تحول آموزش و پرورش به ریاست معاون اول تشکیل شد، چون اجرایی شدن سند تحول به همه وزارتخانه‌ها وابسته است لذا نیازمند این بود که دولت سهم بیشتر و همکاری بیشتری با وزارتخانه داشته باشد.

وی افزود: مسأله واکسیناسیون مدارس انجام شد. به حمدالله شاهدیم بعد از ۸۳ روز از کار دولت کسب و کارها رونق یافته و مراکز علمی و فرهنگی بازگشایی شده است.

رئیسی بیان کرد: معرفی وزیر در زمان قانونی خود صورت گرفته است. من فرایند معرفی وزیر را ۸۳ روز پیش بیان کردم؛ درفرایند انتخاب وزیر، محور، شایستگی است. رابطه رفاقت، قرابت و فشار آوردن‌های احیاناً رسانه‌ای هیچ کدام موجب معرفی فردی نشده است. در سه دهه گذشته دولت ما را با دولت‌های پیش بررسی کنید که روابط و رفاقت چقدر در آن نقش داشته است.

وی با بیان اینکه در دولت بارها اعلام شده که محور شایستگی است، گفت: ما محور شایستگی را به عدالت نزدیک می‌دانیم و همچنین بهترین روش می‌دانیم. افرادی که برای وزارت آموزش و پرورش مطرح شدند، با کارگروه‌ها و اشخاصی که در مظان این مسئولیت بودند، مصاحبه کردند. این وزارتخانه با جایگاهی که دارد، ایجاب می‌کند که حساسیت داشته باشد. داشتن روحیه انقلابی و کارآمدی و روحیه تحولی از شروط همکاری ماست. این شرط باید همواره به صورت مستمر در افراد بماند و مقطعی نیست. این ارزیابی‌ها مستمر خواهد بود تا مسائل کشور پیش برود.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: با بررسی‌هایی که انجام شد، دکتر فیاضی از کسانی بود که در مصاحبه‌های مختلف کارگروه‌ها از جایگاه قابل قبول و ممتازی برخوردار شد. خود من نیز چند بار با ایشان صحبت کردم. وزرای اسبق اعلام کردند که آموزش و پرورش را می‌شناسیم و ایشان را هم می‌شناسیم بنابراین ایشان را فردی صالح برای این مسئولیت می‌دانیم.

رئیسی افزود: ممکن است افرادی با یکدیگر خویشاوند باشند اما با دستاوردهای زندگی خودشان روی کار آمدند. هرکسی در زندگی دستارودهای علمی دارد. در مورد مسئولیت‌هایی که من انتخاب می‌کنم، توصیه افراد به هیچ عنوان تاثیرگذار نیست. آنچه مهم است این است که با شاخص‌های لازم هم‌خوانی دارد. لذا آنچه برای من مهم است، حجت الهی است. برای معرفی وزیر یا هر مسئول حجت و شایستگی برای من مهم است البته در خصوص وزیر، در نهایت تصمیم با مجلس است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: آقای قیاضی سال‌هاست معلم را می‌شناسد، هم معلم آموزشی بوده و هم معلم پرورشی و با یادگیری آموزشی و فیلم‌های آموزسی آشنایی دارد . در ستاد آموزش و پرورش مدیرکل بوده است ایشان در سال ۹۸ سامانه رشد را طراحی کرده است. در یک مقطعی مسئول فناوری وزرات خانه در یک مقطعی با انتشارات چاپ و کتاب آشنایی دارد ایشان شناختنش از آموزش و پرورش کم نبوده است.

وی ادامه داد: ما چهره‌های شاخصی در مجلس داریم که از وضعیت آموزش و پروش مطلع هستند؛ ایشان هم شناخت و برنامه قابل ارائه و دفاع دارد. کارشناسان نشسته‌اند برنامه‌های ایشان را شنیده‌اند و بحث‌های مهمی پیرامون برنامه ایشان شکل گرفته است.

رئیسی ادامه داد: آقای فیاضی تحول‌گرا است، ما عزیرانی داریم که دارای مدارک و مدارج عالی هستند اما آن چیزی که مهم است روحیه تحولی است. امروز والدین گله‌مند هستند و مردم انتظار دارند آموزش و پرورش کارش را انجام دهد.

بعد از گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره صلاحیت مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رئیس جمهوری به مدت نیم ساعت ضمن توضیحاتی درباره برنامه‌های دولت از فیاضی گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش دفاع کرد و سپس جلسه مجلس را با بدرقه تعداد زیادی از نمایندگان ترک کرد.

مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

باقری: فیاضی یک روز هم سابقه مدیریتی ندارد

 حجت الاسلام محمد باقری در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: در آموزش و پرورش بیش از یک میلیون نفر نیروی معلم با مدارک دکتری و کارشناسی ارشد موجود است. آیا در بین این افراد یک نفر هم مانند آقای فیاضی نبود. زمانی آموزش و پرورش مدیرپرور و وزیرپرور بود و در هر کجایی که مدیر نداشتیم از آموزش و پرورش می‌گرفتیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه اظهار کرد: امروز بعد از ۴۰ سال از انقلاب چگونه از بین یک میلیون فرهنگی یک وزیر پیدا نمی‌شود؟ آقای فیاضی حتی یک روز هم مدیر یک مدرسه نبوده است حتی سابقه مدیرکلی هم ندارد. آیا با انتخاب ایشان جامعه فرهنگی از ما دلسرد نمی‌شود؟ این امر نوعی توهین و دهن کجی به آموزش و پرورش است.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما بر ارتقای کرامت معلمان تاکید داریم، چگونه بعد از ۴۰ سال از انقلاب یک معلم برای وزیر شدن در این وزارتخانه وجود ندارد؟ آموزش و پرورش نیاز به برنامه ندارد چرا که سند تحول بنیادی آموزش و پرورش بهترین برنامه است، بلکه یک مدیر اجرایی قوی نیاز دارد. توسعه کشور با آموزش و پرورش گره خورده است. با انتخاب آقای فیاضی تحولی که مدنظر رئیس جمهور است محقق نخواهد شد.

مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

وحیدی: بیش از ۲۰ ابهام نسبت به فیاضی وجود دارد

محمد وحیدی در  جلسه علنی (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جامعه را تحت تاثیر قرار داد و مهم‌ترین دستگاه زیربنایی و تاثیرگذار در آینده کشور است. وزیر آموزش و پرورش فردی است که می‌تواند تحول زیربنایی را در کشور ایجاد کند.

وی در ادامه اظهار کرد: وزیر آموزش و پرورش باید با مجلس شورای اسلامی به عنوان مهم‌ترین عنصر تاثیرگذار در قانون‌گذاری و نظارت همراه باشد. با لابی و وعده نمی‌توان وزیر انتخاب کرد.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: گزارشی که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص مدرک تحصیلی ایشان ارائه کرده مستند به استعلامات رسمی است و حرف شخصی کسی نیست و ما برای انتخاب یک مدیر مدرسه در آموزش و پرورش چندین شرط در نظر می‌گیریم، وزیر آموزش و پرورش نیز باید از جنس خانواده فرهنگیان باشد. در فضای مجازی و رسانه‌ای بیش از ۲۰ ابهام نسبت به وزیر پیشنهادی مطرح شده است که انتظار می‌رود وزیر به آن پاسخ دهد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه تاکید کرد: از وزرا انتظار می‌رود نه تنها در جلسات رای اعتماد بلکه در روزهای مهم دیگر نیز در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کنند. این‌که همه وزرا برای رای اعتماد به یک نفر در صحن حاضر می‌شوند و از فردا اثری از آنها نیست قابل قبول نیست.

وحیدی اضافه کرد: با کلی‌گویی نمی‌توان کشور را اداره کرد، کمبود نیروی انسانی، نظام رتبه‌بندی معلمان و وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان از جمله مطالبی است که وزیر پیشنهادی باید در خصوص آنها برنامه داشته باشد. اداره آموزش و پرورش که یک سازمان بزرگ است به فرد متخصص نیاز دارد.

موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

غضنفرآبادی: برنامه‌های فیاضی در آموزش و پرورش تحول ایجاد می‌کند

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ضمن حمایت از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت که هنگام معرفی وزیر پیشنهادی شبکه های معاند و مروجین سند ۲۰۳۰ قصد تخریب وی را داشتند.

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی در جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: هفته گذشته آقای فیاضی پس از ماه ها بحث و بررسی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از سوی رئیس جمهور معرفی شدند، در پی این معرفی شبکه های معاند تخریب و انتشار مطالب علیه وی را  آغاز کردند. همچنین مروجین سند ۲۰۳۰ اختلاف گران صندوق ذخیره فرهنگیان و افراد همیشه مدیر و پدرخوانده به تخریب ایشان پرداختند. 

نماینده مردم بم در مجلس افزود: در مقابل، جبهه بزرگی از فرهنگیان و دغدغه مندان حمایت خود از وزیر پیشنهادی را اعلام کردند. با توجه به برنامه هایی که وزیر ارائه کرد باید گفت این برنامه ها می تواند در آموزش و پرورش تحول گسترده ای را ایجاد کند. 

نماینده مردم بم در مجلس بیان کرد: وقتی اسم وزیر پیشنهادی را شنیدم مقداری نسبت به وی تردید داشتم، ولی پس از تحقیقات، تردیدهایم برطرف شد و ایشان را نیروی قابل و توانمند دریافتم. یکی از مولفه های مهم در این حوزه فهم صحیح از مشکلات و توانمندی های مجموعه می باشد که من این تسلط را در ایشان یافتم.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: به عقیده اینجانب ایشان می تواند یک مدیر اگرچه ناشناخته ولی تحول آفرین باشد، وزیر آموزش و پرورش باید شخصی باشد که به اهمیت آموزش و پرورش باور قلبی داشته باشد که در ایشان به خوبی قابل مشاهده است. در آموزش و پرورش مطالبات و پیشنهادات و درخواستهای زیادی وجود دارد، وزیر باید از لابلای این پیشنهادات و درخواستها و مطالبات انتخاب صحیحی داشته باشد و مسیر را به پیش ببرد من این شهامت و شجاعت را در فیاضی یافتم.

وی افزود: رئیس جمهور برای جناح بندی ها به عرصه وارد نشد، اصلا حاضر نبودند وارد عرصه انتخابات شوند، اما دلسوزان و مومنان با توجه به مشکلات و گرفتاری های که وجود داشت از وی درخواست کردند که وارد عرصه انتخابات شود قطعا رئیس جمهور می خواهد وزیری انتخاب کند که موفق و پاسخگوی مطالبات باشد. 

غضنفرآبادی همچنین گفت: رهبری معظم انقلاب بارها نسبت به بکارگیری جوانان انقلابی و جهادی تاکید داشتند اکنون نیز فردی جوان جهادی و متدین به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شده است، با توجه به مولفه های مهم ایشان همچون جوانی، تخصص، فکر روشن و خلاقیت میان خود و خداوند خود آقای فیاضی را مناسب این سمت یافتم و از نمایندگان درخواست می‌کنم به ایشان رای مثبت دهند.

فیاضی: نقشه تحول در دست بنده است

مسعود فیاضی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) ضمن تشکر از مخالفت و موافقانش گفت: تنها دغدغه ارتقاء آموزش و پرورش است. نزدیک به ۵۰ میلیون از جمعیت کشور با این وزارت خانه در ارتباط هستند. بنده در مرکز پژوهش‌های مجلس هستم و شأن نمایندگی را می‌شناسم به همین خاطر در مورد رأی نمایندگان خاضع هستم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه این نهاد آیینه تمام نمای آینده ان کشور است، گفت: اندیشمندان معتقدند که اگر می‌خواهید آینده نه چندان دور کشوری را ببینید، به آموزش و پرورش آن نگاه کنید. نباید به این دستگاه هزینه‌ای نگاه کنیم. هر اتفاقی که در این دستگاه بیفتد سرمایه گذاری است.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران ماهیت عقیدتی داشت. بنابراین، نیرو، تفکر   و اندیشه قلب این نیرو است. وزارت آموزش و پرورش باید محوری‌ترین کانون هر اتفاقی در کشور باشد. این دستگاه نیروهای انسانی زبده را برای بقیه دستگاه‌ها پرروش می‌دهد. در دفاع مقدس ۳۶ هزار دانش آموز و ۵ هزار معلم شهید داریم. علی لندی و شهید حججی برای همین مدارس و همین نظام تعلیم و تربیت هستند.

یک سال ۶.۴ درصد کسری بودجه آموزش و پروش داشتیم

فیاضی با بیان اینکه قلب نهاد آموزش و پرورش معلم است، اظهار کرد: معلم یعنی اندیشه و، خلاقیت و ابتکار. وقتی معلم درگیر معیشت باشد، استعدادها به فعلیت نمی‌رسد. وقتی به رتبه‌بندی می‌رسیم به هر طریقی هست باید آن را اجرا کنیم. بودجه آموزش و پرورش در سال گذشته ۱۳.۴ درصد کل بودجه بوده است و امسال ۸.۸ درصد بودجه است. یعنی در یک سال ۶.۴ درصد کسری بودجه داشتیم. کشورهای پیشرفته دنیا در این مورد شوخی نمی‌کنند. در هیچ کشور پیشرفته‌ای سهم آموزش و پرورش از ۲۰ درصد بودجه کل کشور کاهش پیدا نکرده است.

وزیر پیشنهادی دولت رئیسی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش گفت: عدد بودجه آموزش و پرورش بالا رفته اما نسبت پایین آمده است. اگر نسبت پایین نمی‌آید بحث امروز ما این نبود که نمی‌توانیم رتبه‌بندی را اجرایی کنیم. رتبه بندی قانون امروز و دیروز نیست. بحث رتبه‌بندی در سال ۱۳۹۰ در سند تحول، در ۱۳۹۲ در سیاست‌های ابلاغی رهبری و در برنامه پنجم توسعه سال ۹۵ به آن اشاره شده است. ما رتبه بندی معلمان را عقب انداختیم. باید این مسئله را از اساس حل کنیم. معلم نباید دغدغه معیشت داشته باشد. اگر قرار است معلم روی فکر و شخصیت کودک و نوجوان کار کند نباید دغدغه معیشت داشته باشد.

وی افزود:‌دانش‌آموزان نخبه این نظام که علاقه‌مند به معلمی هستند، ساختار ندارند. پرنسل آموزش و پرورش که ۴۰ درصد دولت را به خود اختصاص می‌دهند تنها بخشی از دولت هستند که فیش حقوقی‌شان از حکم کارگزینی آنها کمتر است. اگر این نگاه وجود نداشت، دانشگاه فرهنگیان دست چندم نبود. سهم بودجه دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی ۴۰ درصد دانشگاه تهران نیست. تهران مهم است اما دانشگاه فرهنگیان از همه جا مهم تر است و به لحاظ بودجه و هیئت علمی ضعیف است. نسبت استاد به دانشجو نزدیک ۸۰ به یک است. انتظا دارید چه اتفاقی بیفتد؟ سهمیه دانشجویی دانشگاه فرهنگیان باید از ۲۰ هزار به ۵۰ هزار برسد. این یعنی ساختار.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه یک مدیر تحول گرا هستم، گفت: نقشه تحول در دست بنده است. آموزش در کنار پرورش در عرض هم هستند. آموزش فدای پرورش نخواهد شد. موظفم سند تحول را اجرا کنم. مجلس باید سال به سال از من سوال کند. وقتی در مرکز پژوهش‌ها بودم، ۲۵ گزارش سیاستی در مورد آموزش و پرورش منتشر کردم.

ویدئو | مسعود فیاضی: وقتی به رتبه بندی معلمان می رسیم نباید بگوئیم پول نداریم

مسعود فیاضی: معلمان تنها بخش از بدنه دولت هستند که فیش حقوقی شان کمتر از حکم کارگزینی آن هاست
فیاضی: ۴ سال معلمی کردم و ۳ سال معلم پرورشی بوده ام

مجلس به «فیاضی» اعتماد نکرد

مسعود فیاضی گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش با ۱۱۵ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۶۰ رای ماخوذه نتوانست از مجلس  رای اعتماد کسب کند.

فیاضی دومین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم است پیش از او حسین باغ گلی به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شد که او هم نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.

 به این ترتیب به نظر می رسد دولت سیزدهم برای انتخاب وزیر بزرگترین و بنیادی ترین وزارتخانه اش پس از گذشت بیش از ۸۰ روز از آغاز به کارش، وارد چالش جدیدی شده و حالا باید برای معرفی سومین گزینه پیشنهادی دست به کار شود. این در حالی است که دوماه از سال تحصیلی گذشته و همچنان بازگشایی مدارس با ابهامات و مشکلاتی رو به رو است و دغدغه های بزرگ پیش روی این دستگاه اجرایی اعم از تامین نیروی انسانی، تامین کسری بودجه، تسویه مطالبات و معوقات و بسیاری موارد دیگر همچنان به علت نداشتن متولی بدون پیگیری و نظارت کافی باقی مانده است و با این تفاسیر رتق و فتق امور در این وزارتخانه باز هم برای مدتی دیگر عقب می ماند.

منبع: ایلنا/ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->