سرخط خبرها

شهرسازی فرصتی برای ارتقای کیفی زندگی

  • کد خبر: ۸۹۲۰
  • ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۵
شهرسازی فرصتی برای ارتقای کیفی زندگی
آزاده حسینی معاون شهرسازی شهرداری منطقه ۹
روز جهانی شهرسازی که هرساله در روز ۸نوامبر یا ۱۷آبان به‌طور هم‌زمان در دنیا برگزار می‌شود، فرصتی است تا به نقش و اهمیت شهرسازی در تمامی وجوه زندگی شهری بیندیشیم.
امروزه شهرسازان می‌توانند نقش پررنگی در شکل‌دهی به سکونتگاه‌های شهری، سبک زندگی، حقوق و فرهنگ شهرنشینی، هویت شهری و شهروندی، منظر و نما و به‌طورکلی تجربه شهروندان و کیفیت زندگی در شهر ایفا کنند.
شهر‌ها محل بروز تعاملات اجتماعی و حضور شهروندان است. درنتیجه باید بستر مناسب و باکیفیتی برای این حضور فراهم شود. طرح‌های شهری باید نقش و اهمیت این حضور را در ضوابط، خدمات، مسیر‌های دسترسی و... پیش‌بینی کنند و اصول شهرسازی متضمن آسایش و سلامت جان و روان شهروندان باشند. بر همین اساس شهرسازان می‌توانند نقش بارزی در ارتقای کیفیت زیست شهروندان از طریق تهیه و تصویب و اجرای طرح‌ها و همچنین نظارت بر اجرای صحیح آن‌ها ایفا کنند. این نقش ازسوی نهاد‌های مختلف از جمله شورای شهر، شهرداری، نظام مهندسی، مسکن و شهرسازی و... کنترل و هدایت و نظارت می‌شود. درنتیجه ضروریست که در یک نظام به‌هم پیوسته و منسجم نقش و اهمیت شهرسازی تعریف، کنترل و هدایت شود.
از سوی دیگر وجود برخی تناقض‌ها، تداخلات و ابهامات در تصمیمات و وظایف محوله در نهاد‌های یادشده منجر به ایجاد تعارض و ناکارآمدی مدیریت شهری و تضعیف نقش شهرسازی می‌شود.
 شهرداری منطقه ۹ با توجه به اینکه مدیریت بافتی رو به توسعه و‌تحول را برعهده دارد روزانه با طیف وسیعی از مسائل در حوزه شهرسازی روبه‌رو است. مهم‌ترین اموری که در این معاونت به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از صدور مجوز قانونی ساخت بنا بر اساس ضوابط ملاک عمل، نظارت بر اجرای صحیح ضوابط، جلوگیری و مقابله با تخلفات ساختمانی، بررسی طرح‌های مصوب و اجرایی، رسیدگی به شکایات و پاسخ به مکاتبات دیگر دستگاه‌ها، استعلامات و...
درنتیجه این امور روزانه ما و همکارانمان در بخش شهرسازی منطقه با طیف وسیعی از افراد و شهروندانی روبه‌رو هستیم که انتظار دارند بهترین پاسخ در کوتاه‌ترین زمان ممکن را دریافت کنند. این درحالیست که مشکلات سازمانی، سیستمی، ساختاری و رفاهی و حجم زیاد کار در منطقه، گاهی منجر می‌شود انتظارات شهروندان برآورده نشده و تبعات و مشکلاتی نیز به همراه داشته باشد.
ازاین‌رو اهدافی همچون افزایش آگاهی‌بخشی، بهبود عملکرد پاسخ‌گویی، تسریع در پاسخ‌گویی، افزایش رضایتمندی شهروندان، کاهش زمینه‌های بروز تخلف و فساد و ارتقای کیفیت محیط در اولویت کاری کارکنان این حوزه قرار گرفته است و امید می‌رود با توجه به وجود شهروندان آگاه و کارکنان متعهد این اهداف محقق شوند.
درنهایت این روز را به تمامی فعالان عرصه‌های شهرسازی  که در راستای نقش و وظیفه حقیقی خود گام برمی‌دارند تبریک می‌گوییم و از آنجایی که نتیجه عملکرد شهرسازان مستقیم با زندگی مردم در ارتباط است امید داریم رضایتمندی صد درصدی در منطقه ۹ حاصل شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->