۱۴ نفر در بورس، به پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شدند | شگرد متهمان چه بود؟ سقف قیمت برای واردات خودرو صفر برداشته شد؟ وزیر اقتصاد: نگفتم کف دلار ۷۳هزار تومان است قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۳ دی ۱۴۰۳) | تیگو ۸ پرومکس ۳۵ میلیون تومان ریخت صنعتگران در انتظار جبران خسارت قطع انرژی براساس قانون بهبود فضای کسب و کار افت قیمت خودرو‌های داخلی ادامه یافت (۳ دی ۱۴۰۳) | ساینا دوگانه‌سوز ۵۴۰ میلیون تومان شد لیست محصولات ممنوعه برای صادرات در سال ۱۴۰۴ اعلام شد آغاز عرضه دلار و درهم در دبی و تهران | شروع قدرتمند بازارساز (۳ دی ۱۴۰۳) سودای بورس برای فتح قله جدید | گزارش وضعیت بازار سهام (۳ دی ۱۴۰۳) دلیل ناترازی انرژی در کشور چیست؟ | گاز به نیروگاه‌ها نمی‌رسد علت قطعی‌های نامنظم برق در مشهد چیست؟ | چرا برق برخی مناطق اصلاً قطع نمی‌شود؟ افزایش نرخ طلا و سکه در مشهد (۳ دی ۱۴۰۳) | نیم‌سکه یک میلیون تومان گران شد! زمان ثبت سفارش خرید عرضه اولیه امروز مشخص شد (۳ دی ۱۴۰۳) | حداکثر ۴ میلیون ریال برای خرید عرضه اولیه دزاگرس نیاز است قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۳ دی ۱۴۰۳) | جهش دلار به کانال ۷۷ هزار تومان ویدئو | وزیر اقتصاد قیمت دلار را مشخص کرد سهام اولین شرکت دانش‌بنیان شنبه آینده (۸ دی ۱۴۰۳) عرضه اولیه می‌شود | چقدر نقدینگی کنار بگذاریم؟ حراج سکه ضرب ۱۴۰۳ مرکز مبادله امروز برگزار می‌شود (۳ دی ۱۴۰۳) صدور ۹ هزار میلیارد تومان برگه تشخیص مالیاتی برای تراکنش‌های بانکی مشکوک فروش ۸ محصول ایران خودرو ویژه دی ماه ۱۴۰۳ + جزئیات قیمت میوه و صیفی‌جات (۳ دی ۱۴۰۳) | سیب امروز در مشهد چند؟ نرخ تورم آذر ۱۴۰۳ اعلام شد | کاهش نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های ایرانی آغاز فروش خودرو لاماری ایما از ظهر امروز (۳ دی ۱۴۰۳) + شرایط پیش بینی قیمت طلا و سکه (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳)| قله نوردی شاخص بورس ادامه دارد؟ تکذیب گمانه‌زنی‌های افزایش قیمت بنزین (۲ دی ۱۴۰۳) برای خرید آهن‌آلات در مشهد چه باید کرد؟ انبوه‌سازان لاکچری‌ساز بلای جان بازار مسکن ماجرای برنج‌های وارداتی آلوده چیست؟ نقد‌های مردمی به عرضه روغن‌موتور‌های بی‌کیفیت در مشهد
سرخط خبرها

بسیاری از لوازم خانگی خارجی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند

  • کد خبر: ۹۰۴۴۹
  • ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۸
بسیاری از لوازم خانگی خارجی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند
بسیاری از لوازم خانگی خارجی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند و خریداران این کالا‌ها از دریافت خدمات پس از فروش رسمی و استاندارد محروم هستند.

به گزارش شهرآرانیوز، یک خرید خوب تنها در قیمت مناسب کالای خریداری شده خلاصه نمی‌شود و می‌‎بایست مولفه‌های دیگر مانند خدمات پس از فروش مناسب را نیز در نظر گرفت؛ البته برخی افراد هنگام خرید محصولات، توجه چندانی به این مسئله ندارند.

به نظر می‌رسد که علت عدم توجه کافی مردم به مسئله خدمات پس از فروش، به اوضاع نابسامان شرکت‌های گارانتی کننده محصولات و تجربه منفی خریداران از ارائه این خدمات مربوط می‌شود. موضوعی که از سال‌های دور تا به امروز موجب نارضایتی خریداران لوازم خانگی و تجهیزات الکترونیک شده است.

بر اساس بند ۳ ماده یک «قانون حمایت از مصرف‌کنندگان»، ضمانت‌نامه، سندی است که تولیدکننده، واردکننده، عرضه‌کننده یا تعمیرکننده هر دستگاه فنی به خریدار یا سفارش‌دهنده کالا و خدمات ارائه می‎ دهد تا چنانچه ظرف مدت معین، عیب یا نقص فنی در کالای فروخته شده، مشاهده شود، نسبت به رفع عیب، یا تعویض قطعه یا قطعات معیوب و یا دستگاه، بدون اخذ وجه و یا پرداخت خسارات وارده اقدام کند.

البته موضوع خدمات پس از فروش در کشور ما به مسئله تحریم‌های بین‌المللی نیز گره خورده است و به دلیل عدم فعالیت رسمی بسیاری از شرکت‌های مطرح جهان در بازار ایران، کالا‌های این شرکت‌ها به صورت قاچاق وارد کشور شده و به همین دلیل خریداران این کالا‌ها از دریافت خدمات پس از فروش رسمی و استاندارد محروم می‌شوند.

گارانتی زیرپله‌ای برند‌های کره‌ای و ژاپنی

حسام فتحی کارشناس بازار لوازم خانگی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان ضمن اشاره به نارضایتی بسیاری از مردم از خدمات گارانتی در کشور می‌گوید: متأسفانه به دلیل عدم نظارت بر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات گارانتی به خصوص در مورد کالا‌های خارجی، مردم احساس می‌کنند که موضوع گارانتی کالا‌‎ نه تنها فایده‌‎ای ندارد بلکه بهانه‌ای برای دریافت هزینه بیشتر از آن‌ها است.

وی افزود: بسیاری از کالا‌های موجود در بازار لوازم خانگی به صورت قاچاق وارد کشور می‌‎شود؛ یعنی هیچ شرکت و یا تاجر رسمی و قانونی اقدام به واردات این کالا‌ها نکرده است، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که این کالا‌ها دارای خدمات پس از فروش مناسب باشند.

این کارشناس بازار لوازم خانگی با بیان اینکه ارائه خدمات گارانتی در بازار لوازم خانگی نیاز به لجستیک گسترده‌ای دارد، گفت: گارانتی در دنیای امروز معنای مشخصی داشته و شامل خدمات تعویض و تعمیر قطعات در یک دوره معین می‌شود؛ بنابراین گارانتی محصولات لوازم خانگی نیازمند مدیریت و نگهداری انبار‌ها برای قطعات یدکی و لجستیک تجاری برای واردات به موقع آن‌ها است.

فتحی ادامه داد: شرکت‌های سازنده یا توزیع‌کننده لوازم خانگی معمولاً هزینه‌های کلانی برای اجرای تعهد خود برای کالا‌های تحت گارانتی خود اختصاص می‌دهند. اما در کشور ما بعضاً مشاهده می‌شود که افراد با اجاره یک زیر‌پله در بازار و چاپ برچسب گارانتی، ادعای ارائه خدمات گارانتی برای بسیاری از کالا‌های ژاپنی و کره‌ای می‌کنند که در بازار ایران نمایندگی رسمی ندارند.

سامانه جامع گارانتی به مردم معرفی شود

طبق ماده سه «قانون حمایت از مصرف‌کنندگان»، عرضه‌کنندگان کالا و خدمات و تولیدکنندگان مکلفند ضمانتنامه‌ای را که دربردارنده مدت و نوع ضمانت است همراه با صورتحساب فروش که در آن قیمت کالا یا اجرت خدمات و تاریخ عرضه درج شده باشد به مصرف‌کنندگان ارائه کنند.

براساس قانون حمایت از مصرف‌کنندگان، کلـیه عرضه‌کنندگان اعم از تولیدکنندگان و واردکنندگان کالا‌های سرمایه‌ای از جمله خودرو (سنگین یا سبک)، ماشین آلات صنعتی، کشاورزی، راهسازی، لوازم خانگی، مصنوعات الکتریکی و الکترونیکی، صوتی، تصویری و وسایل ارتباطی مکلف به داشتن نمایندگی رسمی و تعمیرگاه مجاز، تأمین قطعات یدکی و ارائه سرویس و خدمات بعد از فروش هستند.

از همین رو، وزارت صمت از سال ۹۸ با هدف بهبود اوضاع نابسامان خدمات گارانتی در کشور، ایجاد یک سامانه نظارتی را در دستور کار قرار داد؛ به گفته مسئولان این وزارتخانه، مردم می‌توانند با استفاده از سامانه جامع گارانتی، از اصالت برخی کالا‌های عرضه شده در بازار اطمینان یافته و نمایندگی‌‎های رسمی ارائه گارانتی را شناسایی کنند.

البته با وجود گذشت چند سال از آغاز به کار این سامانه، هنوز هم بسیاری از گروه‌های کالایی، الزامی جهت دریافت گارانتی در این سامانه ندارند و در حال حاضر امکان استعلام اصالت گارانتی تنها برای کالا‌های مشمول تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز فراهم است. برای مثال با وجود اینکه خودرو، محصولات سلامت‌محور و برخی دیگر کالا‌ها مشمول قانون حمایت از مصرف‌کنندگان می‌شوند، اما فرآیند بررسی اصالت کالا و خدمات پس از فروش آن‌ها ذیل سامانه جامع گارانتی وجود ندارد.

ضرورت اصلاح قانون حمایت از مصرف‌کنندگان

فتحی کارشناس بازار لوازم خانگی با اشاره به اینکه بسیاری از کالا‌های عرضه شده در بازار فاقد گارانتی معتبر هستند، گفت: بر اساس قانون می‌بایست تمامی کارت‌های فیزیکی گارانتی تاکنون حذف شده باشند و تنها مرجع تعیین اصالت گارانتی برای مصرف‌کنندگان سامانه جامع گارانتی باشد.

وی با انتقاد از عملکرد مسئولان سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان برای تکمیل سامانه جامع گارانتی، اظهار داشت: متولی اصلی تکمیل و توسعه این سامانه، وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است. متأسفانه هنوز ضوابط اجرایی مشخص و دقیقی برای کالا‌های دارای گارانتی ایجاد نشده و این مسئله نیازمند قانو‌ن‌گذاری و اصلاح قوانین موجود در زمینه حمایت از حقوق مصرف‌‎کنندگان است.

فتحی در پایان با اشاره به ضرورت ثبت تمامی‌کالا‌های دارای گارانتی در سامانه جامع گارانتی افزود: وزارت صمت می‌بایست تمامی ابهامات موجود در رابطه با خدمات پس از فروش را بررسی کرده و سامانه جامع گارانتی را به مردم معرفی کند؛ چرا که در حال حاضر کارکرد این سامانه محدود به برخی از گروه‌های کالایی شده و خدمات ارائه شده به مردم نیز به علت ناشناخته بودن این سامانه قابل توجه نیست.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->