عمان: ایران می‌تواند نقش موثری در ایجاد آتش‌بس در غزه ایفا کند ​​​​​​​بورل: اتحادیه اروپا بر سر تحریم شهرک‌نشینان افراطی صهیونیست به توافق رسید وزیران صهیونیست تهدید به ترک کابینه نتانیاهو کردند صحت انتخابات مجلس در تمامی حوزه‌ها تایید شد دریادار تنگسیری: گذشت زمانی که آمریکا و انگلیس بتوانند نفت این ملت را بدزدند آمریکا، خواستار توضیح اسرائیل درباره اسارت خبرنگار الجزیره شد آمریکا به پیروزی پوتین در انتخابات روسیه واکنش نشان داد تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو در میانه تنش‌ها در مورد غزه سازمان ملل: قحطی قریب الوقوع در شمال غزه بحرانی بی‌سابقه است حمله‌های هوایی شدید آمریکا و انگلیس به الحدیده یمن (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نماینده منتخب مسجدسلیمان در مجلس تغییر کرد + فیلم گوترش: گزارش‌ها درباره ناامنی غذا در غزه تکان دهنده است شهادت مدیر عملیات پلیس نوار غزه پس از هلاکت یک صهیونیست مجلس شهرداری‌ها را مکلف به صدور مجوز حفاری فیبر نوری در معابر کرد آیا مرگ چارلز سوم، پادشاه انگلستان صحت دارد؟ + بیانیه کاخ باکینگهام معاون وزیر کشور: ۲۷ شهرستان در ایام انتخابات ظرفیت بروز ناآرامی را داشت | داعش هم انتخابات را هدف گرفت مرحله دوم انتخابات مجلس ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود نخستین اظهار نظر انتخاباتی ترامپ درباره ایران تایید صحت انتخابات مجلس در ۱۸۹ حوزه انتخابیه دیگر (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) رئیس‌جمهور: سوداگری در حوزه غذا پذیرفتنی نیست | کسانی که با جان مردم بازی می‌کنند، به قانون سپرده شوند فرماندار مشهد: دغدغه مسئولان پابرجا ماندن سرمایه اجتماعی است طالبان: مواضع مرزی پاکستان را زیر آتش گرفتیم + فیلم
سرخط خبرها

نگاهی به توسعه روابط سیاسی و اقتصادی ایران و سوریه

  • کد خبر: ۹۰۹۰۵
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
نگاهی به توسعه روابط سیاسی و اقتصادی ایران و سوریه
فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه، بنا به دعوت رسمی ایران، روز گذشته برای سفری دو روزه در رأس هیئتی دیپلماتیک وارد تهران شد.

به گزارش شهرآررانیوز؛ این دومین سفر وی به ایران پس از تصدی وزارت خارجه سوریه است و طی آن، تقویت روابط راهبردی بین دو کشور بررسی خواهد شد.

مقداد پیش از سفر به تهران، در گفتگو با شبکه سوری «سما»، هم زمان با افتتاح مرکز تجاری ایران در دمشق، با بیان اینکه ایران و سوریه باید با هم در راستای چارچوبی که منافع مشترکشان را در روابط بین الملل مشخص می‌کند، همکاری کنند، گفت: اگر روابط سوریه با ایران و کشور‌های دیگر که طی آن، توازنی در منطقه ایجاد شد نبود، اوضاع در بخشی از کشور‌های عربی بسیار ملتهب می‌شد.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، نیز درباره برنامه سفر وزیر خارجه سوریه به تهران گفت: فیصل مقداد امروز با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، و دیگر مقامات ارشد ایرانی دیدار و گفتگو خواهد کرد.

امیرعبداللهیان پیش از این، در سفری که به دمشق داشت، از سفر مقداد به تهران در آینده نزدیک خبر داده بود. وزیر خارجه کشورمان پس از تصدی ریاست دستگاه دیپلماسی کشورمان دو بار به دمشق سفر کرده است؛ نخستین بار برای شرکت در کنفرانس منطقه‌ای حمایت از عراق به بغداد و از آنجا به سوریه رفت و در دمشق با بشار اسد و فیصل مقداد دیدار و گفتگو کرد و ۱۷ مهر نیز برای دومین بار و پس از سفر به روسیه و لبنان، به سوریه سفر کرد.

امیرعبداللهیان در سخنانی درباره روابط ایران و سوریه گفته بود: روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه استراتژیک است و سوریه متحد استراتژیک ایران است و نشان دادیم و ثابت کردیم که هیچ گاه در روز‌های سخت، متحدان و دوستان خود را تنها نخواهیم گذاشت. در حال حاضر که سوریه از روز‌های سخت عبور کرده است، در شکوفایی روابط دو کشور هم باید فعالانه عمل کنیم.

توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران و سوریه

در راستای توسعه همکاری‌ها و مناسبات میان ایران و سوریه، حسین عرنوس، نخست وزیر سوریه، با سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، در دمشق دیدار کردند.

در این دیدار، راه‌های تقویت همکاری‌های اقتصادی و صنعتی، افزایش مبادلات تجاری و اتخاذ مبادله کالا‌ها و مواد مورد نیاز بازار‌های دو کشور برای غلبه بر آثار تحریم‌های ناعادلانه تحمیل شده بر مردم دو کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

عرنوس بر اهمیت پیگیری تفاهم نامه‌های امضاشده بین دو طرف و اجرای پروژ ه‌های مشترک طبق برنامه زمانی مشخص تأکید کرد.

در این دیدار همچنین بر ادامه هماهنگی برای رفع موانع اجرایی و جست وجوی افق‌های گسترده‌تر برای همکاری در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سرمایه گذاری و صنعتی تاکید شد.

نخست وزیر سوریه در این دیدار همچنین از موضع رهبر معظم انقلاب، دولت و مردم ایران در حمایت از مردم سوریه در مقابله با جنگ تروریستی و محاصره ناعادلانه قدردانی کرد.

عرنوس در ادامه بر آمادگی دولت این کشور برای اتخاذ اقداماتی که کار مشترک و همکاری را پیش می‌برد، به ویژه درزمینه اقتصادی تأکید کرد.

فاطمی امین نیز بر تداوم حمایت ایران از مردم سوریه و تلاش برای توسعه روابط اقتصادی برای احیای صنعت سوریه تأکید کرد.

وی در ادامه به تمایل بسیاری از شرکت‌های ایرانی برای سرمایه گذاری در سوریه و ایجاد پروژه‌های مشترک با فعالیت‌های اقتصادی در این کشور اشاره کرد.

در این دیدار همچنین بر لزوم تشویق صنعتگران دو کشور به مشارکت و ایجاد سرمایه گذاری‌های مشترک تأکید شد که شامل بسیاری از صنایع مورد نیاز بازار در سوریه و ایران می‌شود.

علیرضا پیمان پاک، مدیرعامل سازمان توسعه تجارت ایران که در سفر به دمشق، وزیر صمت را همراهی می‌کند، در سخنانی اعلام کرد که در طول سفر به سوریه، چهارسند همکاری با وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه درراستای توسعه تجارت بین دو کشور امضا شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->