آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار خواهد شد ویژگی‌های رابطه ولایی با امام عصر چرا در اسلام حجاب واجب است؟ پاسخ به یک گلایه شهروندی پس از  یکسان‌سازی گلزار شهدای بهشت رضا(ع) مسلمان آمریکایی مجموعه‌ای نفیس از تمبر را به موزه حرم‌مطهر‌رضوی اهدا کرد + عکس آیت الله علم الهدی: منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند | ضرورت نظارت سختگیرانه بر ثروت‌های ملی در استان گشتی در بخش اشیاء نفیس اهداشده توسط رهبر معظم انقلاب در موزه حرم مطهر رضوی نبینی باغبان، چون گل بکارد... اجتماع بزرگ مردمی «وعده صادق» در حرم مطهر رضوی برگزار شد | نوای "حیدر حیدر" و "الله اکبر" زائران طنین انداز شد (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) + فیلم آیت الله علم الهدی: باید با زبان زور با دنیای مستکبر و زورگو رفتار کرد | باور به پوشالی بودن هیمنه آمریکا در مردم نهادینه شده است آرامشی که یادگار جنگ است معجزه نماز اول وقت چگونه می‌توان به توکل پایبند ماند؟ مراسم تشییع پدر شهیدان «دهنوی» در مشهد برگزار شد + فیلم اجتماع مردمی وعده صادق در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود اعلام فراخوان پذیرش امریه سربازی آستان قدس رضوی پدر شهیدان «دهنوی» درگذشت + زمان مراسم تشییع
سرخط خبرها

درباره صحن پیامبر اعظم (ص) و ورودی باب الرضا حرم مطهر امام رضا(ع)

  • کد خبر: ۹۳۰۰۰
  • ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
درباره صحن پیامبر اعظم (ص) و ورودی باب الرضا حرم مطهر امام رضا(ع)
ورودی «باب الرضا» یکی از ورودی ‎های اصلی حرم مطهر امام رضا (ع) است که در صحن پیامبر اعظم (ص) (بزرگ‌ترین صحن حرم مطهر) قرار گرفته است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ورودی «باب الرضا» یکی از ورودی ‎های اصلی حرم مطهر امام رضا (ع) است که در صحن پیامبر اعظم (ص) قرار گرفته است.

خیابان امام رضا (ع) یکی از خیابان ‎های اصلی منتهی به حرم مطهر است. منظره زیبای گنبد طلا و دو مناره آن در انتهای این خیابان، زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

از این خیابان به سمت حرم امام رضا (ع) که بر وید، به «میدان بیت المقدس» یا به قول مشهدی ‎ها «فلکه آب» و از «فلکه آب» به ورودی «باب الرضا» می‌رسید.

ورودی «باب الرضا» یکی از ورودی ‎های اصلی حرم مطهر امام رضا (ع) است که در صحن پیامبر اعظم (ص) (بزرگ‌ترین صحن حرم مطهر) قرار گرفته است.

صحن پیامبر اعظم (ص)؛ بزرگ‌ترین صحن حرم امام هشتم (ع)

پنج ورودی از ورودی ‎های حرم مطهر در صحن پیامبر اعظم (ص) قرار گرفته اند؛ ورودی باب الرضا (ع)، باب الجواد (ع)، باب الهادی (ع)، باب الکاظم (ع) و ورودی پارکینگ شماره یک.

باب الرضا (ع) و باب الجواد (ع) در بخش جنوبی، باب الهادی (ع) در بخش غربی و باب الکاظم (ع) در بخش شرقی صحن و ورودی پارکینگ شماره یک، تقریبا در وسط صحن قرار گرفته است.

در این صحن نیز مثل دیگر صحن ‎های حرم مطهر، فوریت ‎های پزشکی، وضوخانه، دفتر پیداشدگان و خدمات مادر و کودک، برای خدمت رسانی شایسته‌تر به زائران محترم علی بن موسی الرضا (ع) پیش بینی شده است.

پایگاه فرهنگی آداب زیارت شهید ‎هاشمی نژاد که دارای برنامه‌های متنوع و آموزنده ویژه بزرگ سالان و کودکان و نوجوانان با محوریت آموزش آداب زیارت است، نیز در قسمت جنوبی صحن پیامبر اعظم (ص) قرار دارد.

از این صحن، راه ‎ ارتباطی به صحن کوثر، صحن قدس، صحن جمهوری اسلامی و صحن غدیر وجود دارد. همچنین از باب الرضا که وارد صحن پیامبر اعظم (ص) شوید و مستقیم به سمت شمال صحن بروید، تابلوی راهنمای صحن کوثر را خواهید دید.

از بست ‎های موجود در صحن پیامبر اعظم (ص)، می‌توان به بست شیخ بهایی اشاره کرد. از این «بست» می‌توانید به مسجد زیبا و تاریخی گوهرشاد بروید. در نزدیکی این «بست»، یک دکه «راهنمای زائر» نیز قرار دارد.

برای رفتن به زیارت از صحن پیامبر اعظم (ص) می‌توانید یکی از مسیر‌های زیر را انتخاب کنید:

رواق امام خمینی: از این رواق، مسیر‌هایی به سمت صحن آزادی و روضه منوره و مسجد گوهرشاد وجود دارد.

صحن قدس: از این صحن، می‌توانید به صحن مسجد گوهرشاد وارد شوید.

صحن کوثر: به سمت شمال صحن که بروید، به صحن آزادی و از بخش غربی صحن آزادی به روضه منوره (ضریح مطهر) خواهید رسید.

صحن جمهوری: در نزدیکی پنجره تعبیه شده در بخش شرقی این صحن، پله ‎هایی وجود دارد که با پایین رفتن از آن‌ها می‌توانید با راهنمایی خادمان علی بن موسی الرضا (ع) به «روضه منوره» بروید. از این بخش، راهی نیز به دارالحجه حرم مطهر وجود دارد.

بست شیخ بهایی: در قسمت سمت راست این «بست»، ورودی ‎هایی به صحن قدس و مسجد گوهرشاد وجود دارد. اگر از این بست مستقیم به سمت شمال بروید، یک ورودی ویژه آقایان را خواهید دید که با راهنمایی خادمان، به سمت «روضه منوره» حضرت رضا (ع)، رهنمون خواهید شد.

گفتگو‌ با پیمان اسحاقی درباره مؤلفه‌های فرهنگ رضوی

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->