قتل هولناک زن جوان به دست همسرش در بردسکن + جزئیات زلزله دهرم فارس را لرزاند (۱۸ دی ۱۴۰۳) راه‌اندازی قطار مسافری تهران- وان از بهمن ۱۴۰۳ جزئیات بررسی مصوبه کنکور در جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی (۱۸ دی ۱۴۰۳) کدام مدارس استان تهران فردا چهارشنبه (۱۹ دی ۱۴۰۳) تعطیل است؟ همه چیز درباره ویروس جدید چینی| موردی از ابتلا به HMPV در ایران مشاهده نشده است گرامر انگلیسی را آسان بیاموزید: آموزش قواعد به زبان ساده و کاربردی درباره اخبار غم‌انگیزی که از خشک شدن تالاب انزلی به گوش می‌رسد | کسی از نیلوفر‌های انزلی خبر دارد؟ درباره سوء‌ظن که رابطه‌ها را بر هم می‌زند | ویروس بدگمانی؛ آفت رابطه نان‌های مناسب برای لاغری کدام‌اند؟ علائم هشداردهنده تومور مغزی چیست؟ حمله یک شهروند با بنزین و آتش به شهردار کرگان هرمزگان + عکس (۱۸ دی ۱۴۰۳) شناسایی ۳۴۰ کودک کار در مشهد در ۹ماهه نخست ۱۴۰۳ ۶ هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی در آستانه خودکفایی ۲۹ ماه عجیبی که قابل پیش‌بینی بود سرقت تریلی حامل ۸ دستگاه خودرو در نیشابور (۱۷ دی ۱۴۰۳) مکران، پایتخت احتمالی ایران پس‌ از تهران، کجاست؟ + ویژگی‌ها و موقعیت جغرافیایی محکومیت ۳۹ میلیارد ریالی قاچاقچی ارز در مشهد (۱۸ دی ۱۴۰۳) اقدامات بهزیستی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی درخصوص معتادان متجاهر | ایستگاهی برای ته‌خطی‌ها زلزله مهیب در چین | شمار کشته‌ها به ۹۵ تن رسید (۱۸ دی ۱۴۰۳) بازسازی جنایت دسته جمعی  در صدمتری | قتل به بهانه جلب ۶۲ درصد سالمندان اضافه وزن دارند کم‌شنوایی نوزادان در هر هزار تولد، یک تا ۳ مورد است ارائه درس دوواحدی مهارت‌های زندگی به دانشجویان ترم اول، اجباری شد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی، امروز (سه‌شنبه، ۱۸ دی ۱۴۰۳) | امروز و فردا هوا سرد می‌شود واگذاری ۹۰ درصد فعالیت‌های بهزیستی به بخش غیردولتی «شیر مادر»، ضامن سلامتی نوزاد و مادر از قصاص تا زندان؛ مجازات ۲ برادر جنایتکار که راننده مسافرکش را به قتل رساندند ۳ درصد مردم به انحراف ستون فقرات مبتلا هستند قتل دختر توسط پدرش به بهانه آبرو | عذاب وجدان ندارم آیا یوتیوب برای اساتید و دانشجویان رفع فیلتر می‌شود؟ آیا باید نگران شیوع ویروس جدید چینی باشیم؟
سرخط خبرها

جایگاه «سازمان نظام معلمی» در لایحه رتبه‌بندی معلمان خالی است

  • کد خبر: ۹۳۳۵۸
  • ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷
جایگاه «سازمان نظام معلمی» در لایحه رتبه‌بندی معلمان خالی است
نماینده سازمان معلمان و دبیر کارگروه صنفی معلمان ایران گفت: بسیار به جا بود که ابتدا سازمان نظام معلمی مانند سازمان نظام مهندسی و پزشکی تصویب شود و شکل بگیرد و سپس به کمک آن تعیین صلاحیت‌ها و شایستگی‌ها به صورت علمی و کاربردی انجام شود.

به گزارش شهرآرانیوز، رامین کریمی‌نیا با اشاره به اینکه اگر قرار بود رتبه‌بندی واقعی معلمان انجام شود باید به یک نظام پرداخت جدید بر اساس تخصص و شایستگی منجر می‌شد تا قوانین موجود را به طور کامل اجرایی کند اظهار کرد: یعنی طبق تبصره ۳ ماده ۲۹ قانون ششم توسعه باید حداکثر تفاوت بین دریافتی مشاغل یکسان، ۲۰ درصد باشد در حالی که در این رتبه‌بندی چنین چیزی مشاهده نمی‌شود جز برای رتبه‌های پایین.

وی درباره اینکه آیا آنچه تصویب شده می‌تواند انتظارات و اهداف مدنظر این طرح را پاسخ دهد؟ گفت: خیر. اگر قرار باشد رتبه بندی پاسخگوی اهداف مندرج در راهکار‌های ۱۲-۱۰، ۱-۱۲و ۳-۱۲ از فصل ششم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد می‌بایست به مهندسی نیروی انسانی، عملکرد رقابتی، افزایش کیفیت تعلیم و تربیت، ارتقای منزلت معلمان، تقویت انگیزه و رضایتمندی شغلی آنان منجر شود؛ در حالی‌که با این لایحه تصویب شده به نظر می‌رسد وصول چنین مواردی نامعلوم و بعید باشد.

دبیر کارگروه صنفی معلمان ایران درباره جایگاه سیستم و نظام سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای در اجرای این طرح نیز اظهار کرد: بسیار به جا بود که ابتدا سازمان نظام معلمی مانند سازمان نظام مهندسی و پزشکی تصویب شود و شکل بگیرد و سپس به کمک آن تعیین صلاحیت‌ها و شایستگی‌ها به صورت علمی و کاربردی انجام شود، لذا با توجه به عدم تصویب و تاثیر سازمان نظام معلمی جایگاه آن کاملاً در این لایحه خالی است.

کریمی‌نیا ادامه داد: زمانی یک طرح می‌تواند موجب رضایتمندی، ارتقای انگیزه و عملکرد باشد که حداقل‌های لازم برای یک زندگی متوسط طبق هرم معروف مازلو فراهم شده باشد. با توجه به اینکه با افزایش درصد‌های ناچیز ارائه شده در این لایحه هنوز هم بیش از ۶۰ درصد معلمان زیر خط فقر خواهند بود لذا امکان رضایت و ارتقای انگیزه و عملکرد عملاً خواسته‌ای ناممکن است.

وی با اشاره به فرصت یک ماهه وزارت آموزش و پرورش برای تدوین آیین نامه رتبه بندی معلمان، توصیه‌هایی ارائه و عنوان کرد: نخست اینکه لازم است از ظرفیت‌های کارشناسانه نمایندگان صنوف معلمان در تدوین آیین نامه‌ها استفاده شود و نمایندگان معلم‌ها در کمیته‌های مزبور حضور داشته باشند. دوم اینکه با توجه به اینکه پیش نویس سازمان نظام معلمی سال‌ها قبل تدوین شده باید در تدوین آیین نامه‌ها استفاده شود.

دبیر کارگروه صنفی معلمان ایران افزود: سوم اینکه در نوشتن آیین نامه‌ها طوری عمل شود که امکان وصول رتبه‌های بالاتر وجود داشته باشد تا معلمانی که هم اکنون خود را در رتبه‌های چهار و پنج می‌بینند با افت رتبه مواجه نشوند، زیرا موجب کاهش انگیزه خواهد شد.

کریمی نیا اشاره‌ای نیز به بودجه ۱۴۰۱ آموزش و پرورش داشت و گفت: امروزه درصد سهم آموزش و پرورش از بودجه و تولید ناخالص ملی از جمله شاخص‌های رشد و توسعه کشور‌ها و استاندارد بودن آموزش در آن‌ها محسوب می‌شود. بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۰ در حدود ۱۱۲ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به سال قبل ۴۷ درصد رشد داشت. بودجه آموزش و پرورش در آن سال ۴۹ درصد رشد داشت و ۱۳/۴ درصد از کل بودجه را به خود اختصاص داده بود. در حالی‌که برای سال ۱۴۰۱ بودجه آموزش و پرورش نسبت به سال قبل حدود ۲۰ درصد رشد داشته یعنی به ۱۳۱ هزار میلیارد تومان رسیده و حدود ۹ درصد بودجه کل است، آیا همین آمار نشان دهنده اهمیت آموزش و پرورش نیست؟

وی ادامه داد: همچنین میانگین سهم آموزش و پرورش از جی دی پی یا تولید ناخالص ملی در جهان ۴.۶ و در ایران کمتر از ۲ درصد است. آموزش و پرورش در حال حاضر از بودجه عمومی حدود ۹ درصد سهم دارد، اما در دنیا ۱۴ درصد و جالب است بدانید که در سال ۹۲ سهم آموزش و پرورش از بودجه کل ۱۸ درصد بوده است. با این بودجه انتظار تحول و افزایش کیفیت موردنظر سخت است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->