سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ماجرای تلخ سربریدن ۴۰۰ قو در سرخرود مازندران + فیلم

  • کد خبر: ۹۳۷۹۸
  • ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶
  • ۱
ماجرای تلخ سربریدن ۴۰۰ قو در سرخرود مازندران + فیلم
شکار قو و سایر پرندگان مهاجر که زمستان‌ها از مناطق سردسیر به شمال ایران مهاجرت می‌کنند، افزایش یافته و حتی "به منو برخی رستوران‌ها اضافه شده است. "

به گزارش شهرآرانیوز، کافی است گشتی در بازار فریدونکنار یا مسیر محمودآباد تا سرخ رود بزنید، به راحتی می‌توان شکارچیانی را دید که تقاضای فروش و عرضه قو و پرنده‌های نادر را می‌کنند.

آگهی‌های فروش قو در فضای مجازی و اینستاگرام هم همزمان با زمستان و فصل مهاجرت قوها به اوج رسیده است با آنکه محدودیت‌های شکار اوج گرفته اما صیادان تضمین می‌کنند که پرنده‌ها را عرضه کنند.

هر قو بالغ بر ۲۵ میلیون تومان فروش می‌رود

طی هفته‌های اخیر فقط در یک مورد ۲۴ بال قوی مهاجر و زیبا از گوشه حیاط خانه‌ای در محمودآباد کشف شد و سرانجام با ورود محیط‌بانان و دستگاه قضائی این پرنده‌ها به دامن طبیعت برگشتند.

با گشتی در بازار فریدونکنار، فروشندگان زیادی به سراغتان می‌آیند و عنوان می‌کنند انواع پرنده کشتار شده و زنده برای عرضه دارند. قیمت‌هایشان نجومی است، قیمت قوهای زنده و جفت از پنج میلیون تومان تا ۲۵ میلیون تومان در نوسان است، یکی از شکارچیان و صیادان دلیل افزایش قیمت را کاهش مهاجرت از یک سو و از سوی دیگر ممنوعیت شکار بیان کرد و گفت: این روزها صید و شکار سخت شده اما اگر مشتری دست به نقد وجود داشته باشد، هر نوع پرنده‌ای صید و عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه قوهای نابالغ هم برای فروش وجود دارد، گفت: برای عرضه و تحویل سفارش به مشتری حداقل به ۲۴ تا ۴۸ ساعت زمان نیاز است.

ماجرای تلخ سربریدن ۴۰۰ قو در سرخرود مازندران + فیلم

بازار پرنده فروشی در مازندران همچنان داغ است و برخی از این پرندگان در روزهای پاییز و زمستان گذرانی سر از منوی رستوران‌ها در می‌آوردند. از سوی دیگر همزمان با فصل کوچ پرندگان، بازار اجاره دامگاه‌ها در حاشیه اراضی تالابی داغ است و کشاورزان زمین‌هایشان را در مدت صید تا چند ده میلیون تومان اجاره می‌دهند.

رئیس اداره محیط زیست فریدونکنار با اشاره به برخورد با دلالان و فروشندگان قوها و پرندگان مهاجر اظهار داشت: با هرگونه دلالی و خرید و فروش پرندگان برخورد قاطع می‌شود.

یاسر سالار به دستگیری فرد متخلف و کشف ۲۴ بال قوی فریاد کش از حیاط منزلی در شهرستان اشاره کرد و گفت: گونه‌های مهاجر در معرض خطر و تحت حمایت محیط زیست قرار دارند.

سرشماری قوها در تالاب فریدونکنار

وی با بیان اینکه قوهای مهاجر کشف شده پس از تیمار به دامن طبیعت رهاسازی می‌شوند، گفت: تاکنون بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ قو فریاد کش در ۲۸ قطعه در اراضی تالابی سرخ رود، سرشماری شده‌اند.

سالاری با بیان اینکه شکار و صید پرندگان مهاجر در سال جاری محدود و کنترل شده است، افزود: قوها بین روستاها و اراضی شالیزاری پرواز می‌کنند و برخی دامگاه داران با روش‌های سنتی اقدام به صید و شکار می‌کنند که این کار ممنوع است.

سال‌ها است از پرنده کشی در فریدونکنار بحث می‌شود و به رغم آنکه هر سال تدابیر و کنترل‌ها بیشتر می‌شود اما همچنان درصد قابل توجهی از پرندگان فرصت بازگشت به سرزمین‌های دور را به دست نمی‌آورند و شکار و کباب می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت گونه‌های نادر پرندگان مهاجر از مردم خواست تا در صیانت و حفاظت از این پرندگان همکاری لازم با محیط زیست داشته باشند.

ویدئو | ماجرای سربریدن ۴۰۰ قو در سرخرود مازندران چه بود؟

اعزام نیروهای کمکی برای جلوگیری از شکار پرندگان

حسینعلی ابراهیمی با اشاره به ورود قوها به تالاب‌های استان در محمودآباد و سرخ رود از تشدید اقدامات حفاظتی خبر داد و افزود: حتی نیروهای کمکی از اداره کل و شهرستان‌های همجوار به سمت محمودآباد فرستادیم تا در گشت و کنترل و پایش نظارت کنند.

وی از کشف چندین مورد شکار قوهای زنده و رهاسازی آنها در تالاب خبر داد و اظهار داشت: پس از کشفیات برخی از افراد شروع به انتشار اخبار کذب کردند که هدف آنان تخطئه کردن اقدامات محیط‌بانان است.

وی با بیان اینکه دامگاه های اطراف سرخ رود نیز پایش و رصد می‌شود به ورود ۵۵۰ بال قوی مهاجر به تالاب محمودآباد خبر داد و گفت: هرساله بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ بال قو به تالاب وارد می‌شود اما در سال ۹۲ این تعداد به چهار هزار قطعه رسیده بود.

ابراهیمی ادامه داد: عده‌ای سودجو و قاچاقچی اقدام به قاچاق و شکار می‌کنند اما با این حال همکاران و محیط‌بانان در حال رصد و نظارت هستند.

ماجرای تلخ سربریدن ۴۰۰ قو در سرخرود مازندران + فیلم

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران یادآور شد: با هرگونه تخلف و شکار به شدت برخورد می‌شود.

وی با اظهار اینکه بسیاری از این گونه‌ها با طی چند هزار کیلومتر به استان سفر می‌کنند، افزود: برخی از این پرنده‌ها که برای زمستان گذرانی به استان سفر می‌کنند مورد کم لطفی قرار می‌گیرند و شکار می‌شوند.

مردم با محیط‌بانان همکاری کنند

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های امکانات و نیرو از مردم تقاضا داریم در صیانت از گونه‌های حیات وحش و پرندگان مهاجر با محیط زیست همکاری لازم را داشته باشند.

چالش‌های فراروی پرندگان مهاجر و صید برخی از این گونه‌های نادر به اعتقاد بسیاری از دوستداران حیاط وحش ناشی از نبود همت جمعی بین متولیان امر برای مقابله با صید و شکار و نامتناسب بودن و بازدارنده نبودن برخوردها است.

سالانه صدها هزار بال پرنده مهاجر از فرسنگ‌ها دور به مازندران سفر می‌کنند.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمدحسین
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
0
1
بی شرف ها. لعنت به هر چی شکارچیه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->