شلیک دلخراش مرد فراری به همسرش استطاعت ٩٨درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد کشف جسد دانشجوی دندان‌پزشکی بعد از یک هفته| دو مظنون بازداشت شدند یک کشته و ۶ مجروح بر اثر طوفان زاهدان(۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب کلوپ بازی‌های تصویری متخلف در مشهد دستگیری زورگیران دهه هشتادی قمه کش (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۷۳ قطعه سکه تاریخی دوره اشکانیان از مسافر قطار (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند چقدر است؟ سردار رادان: اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل نداریم سارق ۴۶ کامپیوتر خودرو در مشهد به دام افتاد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان منتظر تعیین تکلیف افزایش حقوق خود هستند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۱۱ واحد صنفی به‌دلیل فروش مواد مخدر و قرص‌های غیرمجاز در مشهد  آدمکشی جوان ۱۸ ساله به خاطر غرور جوانی در مشهد + عکس آنچه اخلاق عمومی را کارآمدتر می‌کند نگهداری درست پیاز و جلوگیری از جوانه زدن آن + روش‌هایی کاربردی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز اینترنت در روز‌های کنکور قطع نمی‌شود تاثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر گرایش نوجوانان به مصرف دخانیات چقدر است؟ قطع انتقال محلی مالاریا در کشور تا سال ۱۴۰۴ | افزایش مالاریا در خراسان رضوی طی ۲ سال گذشته
سرخط خبرها

پلنگ زخمی هزار مسجد به دلیل شدت جراحات جان باخت

  • کد خبر: ۹۳۱۰۵
  • ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
پلنگ زخمی هزار مسجد به دلیل شدت جراحات جان باخت
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی می‌گویند: پلنگی که اواسط آذر ماه در منطقه حفاظت شده هزار مسجد شهرستان کلات به شکل زخمی از ناحیه سر و صورت پیدا شده بود، جان باخته است.

سید محمدرضا هاشمی|شهرآرانیوز؛ هنوز چند روز بیشتر از انتشار خبر کشته شدن «باران» شامپانزه ایرانی در کنیا نگذشته که خبر می‌رسد، پلنگ خراسانی که دچار مصدومیت شدید شده بود، جان باخته است. سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت پلنگی که اواسط آذر ماه در منطقه حفاظت شده هزار مسجد شهرستان کلات به شکل زخمی از ناحیه سر و صورت پیدا شده بود، جان باخته است. شاید شنیدن خبر جان باختن این پلنگ به ظاهر مثل ده‌ها خبری که در طول روز می‌خوانیم و می‌شنویم اهمیت زیادی نداشته باشد، اما برای حیات وحش و محیط زیست اتفاق ناگواری است که جبران آن به این آسانی‌ها ممکن نیست.

«مهدی اله پور»، سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، در ادامه گفته است که پس از طی مراحل درمان اولیه در پلی کلینیک و بیمارستان دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد، روند درمان با تلاش شبانه روزی و مداوم کارشناسان حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی و تیم پزشکی و دام پزشکی انجام شد، ولی با وجود تلاش مداوم کادر درمان، متأسفانه به علت بیماری و وخامت حال، این گونه ارزشمند از چرخه زیستی حذف شد. جالب است بدانید که پلنگ ایرانی به لحاظ جثه، بزرگ‌ترین زیرگونه پلنگ در دنیاست که بومی غرب آسیاست و در فهرست جانوران «در معرض خطر انقراض» اتحادیه بین المللی حفاظت محیط زیست طبیعت قرار دارد.

طبق برآوردی که سال ۲۰۰۵ انجام شده، کمتر از ۱۳۰۰ پلنگ در گستره‌ای شامل قفقاز، ترکمنستان، جنوب روسیه، پاکستان، افغانستان و ایران زیست می‌کنند که گفته می‌شود، حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد این جمعیت در داخل مرز‌های ایران به سر می‌برند. به این ترتیب ایران مهم‌ترین زیستگاه پلنگ ایرانی در غرب آسیا محسوب می‌شود. براساس قانونی که در تاریخ ۲۵ تیر سال ۱۳۹۸ به روزرسانی شده جریمه شکار پلنگ در ایران۱۲۰ میلیون تومان است.

هرچند که اطلاعات دقیقی از دلیل زخمی شدن پلنگ هزار مسجد در دست نیست و مسئولان محیط زیست استان از اقداماتی برای مراقبت بیشتر از این گونه ارزشمند حیات وحش در استان خبر می‌دهند، اما هر کدام از ما درباره نگهداری و کمک به محیط زیست وظیفه‌ای مهم داریم تا بتوانیم شرایط بهتری را برای حیواناتی که در جغرافیای ما زندگی می‌کنند، ایجاد کنیم. منطقه هزار مسجد یکی از مناطق حفاظت شده استان خراسان رضوی است که وسعتی حدود ۱۱۲ هزار و ۷۱۴ هکتار با سیمای کوهستانی و صخره‌ای دارد که در شمال شرقی مشهد واقع شده است. گرگ، قوچ، میش و پلنگ از جمله گونه‌های جانوری مهم در این منطقه است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->