تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی + ویدئو با جوراب خوابیدن خوب است یا بد؟ تداوم وزش باد و بارش باران در کشور (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟ سبزی مقوی برای رشد انفجاری مو‌ها | اسفناج منبع سرشار از فولیک اسید است آغاز نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ | رقابت داوطلبان گروه‌های ریاضی و انسانی در نخستین روز (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) لزوم برنامه‌ریزی‌های کلان در شناسایی زودهنگام کودکان مبتلا به اختلالات تکاملی کلاهبرداری‌های آنلاین | وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید چقدر ایمن هستند؟ از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟ شلیک دلخراش مرد فراری به همسرش استطاعت ٩٨درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد کشف جسد دانشجوی دندان‌پزشکی بعد از یک هفته| دو مظنون بازداشت شدند یک کشته و ۶ مجروح بر اثر طوفان زاهدان(۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب کلوپ بازی‌های تصویری متخلف در مشهد دستگیری زورگیران دهه هشتادی قمه کش (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۷۳ قطعه سکه تاریخی دوره اشکانیان از مسافر قطار (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند چقدر است؟ سردار رادان: اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل نداریم
سرخط خبرها

همه چیز درباره حذف دفترچه‌های بیمه

  • کد خبر: ۹۵۰۲۵
  • ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
همه چیز درباره حذف دفترچه‌های بیمه
مطابق قانون مجلس شورای اسلامی از ابتدای دی‌ماه، سازمان‌های بیمه‌گر اجازه ندارند غیر از نسخه‌های الکترونیک مبالغی به مراکز ارائه‌دهنده خدمات پرداخت کنند. در حقیقت، در این طرح قرار است افراد با مراجعه به درمانگاه و مراکز بهداشت و درمان، از طریق اطلاعات شخصی احراز هویت شوند و اطلاعات و سوابق بیمه آن‌ها بررسی شود.

محمدمعین وطن‌خواه | شهرآرانیوز؛ حدود ۲ هفته از اجرای طرح حذف دفترچه‌های بیمه سلامت در مراکز درمانی و بیمارستانی می‌گذرد، اما هم‌چنان ابهاماتی درباره جزئیات این طرح وجود دارد. مطابق قانون مجلس شورای اسلامی از ابتدای دی‌ماه، سازمان‌های بیمه‌گر اجازه ندارند غیر از نسخه‌های الکترونیک مبالغی به مراکز ارائه‌دهنده خدمات پرداخت کنند. در حقیقت، در این طرح قرار است افراد با مراجعه به درمانگاه و مراکز بهداشت و درمان، از طریق اطلاعات شخصی احراز هویت شوند و اطلاعات و سوابق بیمه آن‌ها بررسی شود. هم‌چنین احراز هویت در مراکز درمانی تنها با کارت ملی یا شناسنامه امکان‌پذیر خواهد بود. در ادامه، به بررسی جزئیات این طرح و چالش‌های احتمالی آن می‌پردازیم.

با حذف دفترچه، چگونه باید از پزشک نسخه گرفت؟

دفترچه‌های قبلی هم‌چنان معتبرند و دارندگان می‌توانند تا آخرین برگ از آن‌ها استفاده کنند، اما از این پس ارائه خدمات بدون دفترچه بیمه نیز میسر است.

بر این اساس، پزشک می‌تواند یا از نسخه‌نویسی الکترونیک استفاده کند یا در سربرگ خودش نسخه بنویسد. با این روش، بیمه‌شده در همه مراکز درمانی می‌تواند خدمات خود را با پوشش بیمه دریافت کند.

با حذف دفترچه‌های کاغذی، بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی باید اطلاعات خود را در سامانه eservices.tamin.ir ثبت کنند. هم‌چنین ایجاد حساب کاربری و تکمیل مشخصات هویتی و درج شماره تلفن همراه در این سامانه الزامی است.
هم‌چنین به دنبال حذف دفترچه کاغذی، افراد تحت پوشش بیمه سلامت می‌توانند با شماره‌گیری کد دستور #۱۶۶۶* از مدت اعتبار دفترچه‌های درمانی خود مطلع شوند.

پزشکان و سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک

علاوه بر افراد بیمه‌شده، همه پزشکان باید با ثبت‌نام در سامانه نسخه الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی (ep.tamin.ir) و دریافت نام کاربری، به نسخه‌نویسی الکترونیک اقدام کنند.

در این روش، پزشک پس از احراز هویت و ثبت شماره همراه متعلق به بیمار و نیز انجام معاینه، به ثبت خدمات پزشکی اعم از ویزیت، تجویز دارو و سایر خدمات تشخیصی و درمانی در سامانه اقدام می‌کند.

علاوه بر این، تمامی خدمات تشخیصی و درمانی تجویزشده توسط پزشک به استناد کدملی در پرونده سلامت شخص بیمه‌شده ثبت می‌شود؛ لذا استفاده از کدملی شخص دیگر ضمن مغایرت با موازین حقوقی می‌تواند در روند درمان بیماری ایجاد مشکل کند.

چگونه باید دارو‌های خود را دریافت کنیم؟

به طور کلی در روش جدید، پزشک دارو را در سربرگ خود به همراه نام و نام خانوادگی و کدملی بیمار درج می‌کند. داروخانه نیز با استفاده از کد ملی بیمه‌شده، دارو را تحویل می‌دهد.

در نسخه‌نویسی الکترونیک، پزشک پس از انجام مراحل ذکر شده به ثبت خدمات پزشکی در سامانه اقدام می‌کند. در این صورت، حق‌الزحمه پزشک معالج برابر ضوابط مربوط و به صورت برخط توسط بیمه پرداخت خواهد شد.

هم‌چنین ثبت مشخصات هویتی بیمار شامل نام و نام خانوادگی، شماره کدملی، تاریخ ویزیت بیمار و ثبت کد پیگیری استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان) روی سرنسخه پزشک‏ یا مرکز درمانی الزامی است.

دفترچه بیمه سلامت برای اتباع صادر نمی‌شود

با توجه به بند «ج» تبصره ۱۷ قانون بودجه سال جاری مبنی بر استفاده از ابزار‌های الکترونیکی برای نسخه‌نویسی، صدور دفترچه‌های بیمه کاغذی برای برخی اقشار از جمله اتباع خارجی آسیب‌پذیر و غیرآسیب‌پذیر معرفی‌شده از سوی وزارت کشور متوقف شده است.

بر این اساس، اتباع خارجی از این پس با ارائه کارت آمایش و برگ تردد معتبر خود به مراکز تشخیصی‌درمانی طرف قرارداد می‌توانند خدمات مورد نیاز خود را بدون وقفه در قالب نسخه‌نویسی الکترونیک دریافت کنند.
هم‌چنین بنابر اعلام معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت، پناهندگان غیرآسیب‌پذیر هم در صورت پرداخت حق بیمه و ثبت و تأیید اطلاعات خود در مراکز پیشخوان دولت، می‌توانند از خدمات بهره‌مند شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->