آمادگی هتل های مشهد جهت استقبال از زائران دهه ولایت | افزایش قیمت نخواهیم داشت حفظ مشارکت شهروندان در نگهداری فضای سبز شهری مشهد کارگر فرودگاه مشهد کیف پول ۷۰۰ میلیونی را به صاحبش برگرداند خدمت‌رسانی ۳۸۰۰ دستگاه تاکسی در روزهای عرفه و عید سعید قربان در مشهد ایستگاه شریعتی مترو مشهد میزبان «مترو گالری» ۱۱ هزار سفر با دوچرخه‌های بایدو در یک هفته گذشته ترافیک سنگین در معابر بزرگراهی مشهد (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) کیفیت هوای هفت منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط «پاک» قرار دارد (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) سیاحی که عکاسی را به جواهر تبدیل کرد ساکنان محله حرعاملی مشهد خواستار قلع ساختمان کج شدند+تصویر آمادگی مشهد برای همکاری با سازمان شانگهای در حوزه دیپلماسی شهری زمان اتمام پروژه سامان‌دهی کال و تعریض پل زرکش مشهد اعلام شد مشهدالرضا (ع)؛ مهیای جشن‌های ولایت | گل‌آرایی و نورپردازی شهر مشهد ویژه دهه «ولایت و امامت» مجموعه آبی شهید قربانی معیار خدمت در مناطق کم‌برخوردار مشهد معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پست ایران با شهردار مشهد مقدس دیدار کرد استقرار آتش‌نشانان در خیابان‌های منتهی به حرم امام رضا (ع) همزمان با روز عرفه و عید قربان شهروند خبرنگار | درخواست افزایش تعداد صندلی بانوان در برخی از خطوط اتوبوسرانی مشهد + پاسخ فاز یک خط سه متروی مشهد امسال به بهره‌برداری می‌رسد شهردار مشهد مقدس خبر داد: انتشار ۶ هزارو ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت با عاملیت بانک شهر اعمال‌قانون ۱۵۳۶ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۲ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۲۶ خرداد ۱۴۰۳) سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوس‌رانی مشهد در روزهای عرفه و عید سعید قربان (۲۷ و ۲۸ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

متروپلیس؛ کلان‌شهری هوشمند

  • کد خبر: ۹۵۱۴۳
  • ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷
متروپلیس؛ کلان‌شهری هوشمند
محمداسماعیل شیخانی - مدیر روابط عمومی شورای اسلامی شهر مشهد

هرگاه واژه «متروپلیس» را می‌شنوم، ناخودآگاه یاد آن فیلم قدیمی و صامت، اما اثرگذار و شگرف فریتز لانگ می‌افتم که در سال ۱۹۲۷میلادی روی پرده سینما رفت؛ فیلمی علمی‌تخیلی که آن زمان یک آرمان‌شهر را به تصویر می‌کشید. اینک، اما آن آرمان‌شهر پاهایش را روی زمین قرار داده و متروپلیس جنبه‌ای عینی‌تر (هرچند ناقص) به خود گرفته است.

اگر متروپلیس را به کلان‌شهر تعبیر کنیم، کار خود را ساده کرده‌ایم. زیرا با این تعریف، بلافاصله مصادیق زیادی برای آن می‌توان برشمرد، اما اگر دایره تعریف را محدودتر کنیم، به همان میزان از مصادیق نیز کاسته می‌شود و مصادیق هم خالص‌تر خواهند شد.

تمایل دارم متروپلیس را کلان‌شهری هوشمند و دارای شبکه گسترده ارتباطی با دیگر کلان‌شهر‌های دنیا تعبیر کنم؛ تعریفی که حلقه اتصال کلان‌شهر با «جهان‌شهر» است. مصداق متروپلیس را بنابراین جهان‌شهر می‌دانم. جهان‌شهر یک وضعیت آرمانی و ایدئال و یک شعار نیست، بلکه یک الزام و یک عینیت است و خارج از این جغرافیا نمی‌توان زیست در جهان کنونی را متصور شد.

جهان‌شهر هم در سطح داخلی و هم در سطح بین‌الملل همه سازوکارهایش را به شکل هوشمند دنبال می‌کند. شهروندان آن به «شبکه‌وند» تبدیل شده‌اند، اقتصاد دیجیتال حرف نخست را می‌زند و شبکه‌های اجتماعی میدان‌دار حوزه تغییرات فرهنگی هستند و متروپلیس یا جهان‌شهر تلاش می‌کند به‌ویژه در حوزه زیرساختی و فناوری مداوم خود را به‌روز کند.

در سطح بین‌الملل نیز جهان‌شهر همه ظرفیت‌ها را به شکل یکپارچه در خدمت توسعه شهری قرار می‌دهد و شبکه گسترده و زنجیره به‌هم‌پیوسته‌ای با دیگر متروپلیس‌ها ایجاد می‌کند.

حلقه اتصال در این میان زیرساخت‌های فناوری هستند. زیرا بستر اصلی تحقق شهروند هوشمند، شهر هوشمند است و شهر هوشمند نیز به‌صورت مداوم ابزار‌های فناورانه خود را ارتقا می‌دهد. حال با این تعریف باید سنجه‌ای عادلانه را قاضی قرار داد و سپس براساس آن قضاوت کرد که چه اندازه در تحقق متروپلیس موفق بوده‌ایم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->