علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳
سرخط خبرها
دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر کشور مطرح کرد:

مردم منجی معتادان متجاهر باشند

  • کد خبر: ۹۵۶۳۸
  • ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸
مردم منجی معتادان متجاهر باشند

مرتضی محمدپور | شهرآرانیوز؛ برای همه رانندگانی که مسیر تردد خود را از بزرگراه کمربندی مشهد انتخاب می‌کنند، مشاهده افرادی که با لباس‌های ژنده و مندرس در فضای سبز میانی بزرگراه حضور دارند، ممکن است امری بدیهی و بی اهمیت باشد. معتادان خانه به دوشی که در روشنایی روز از میان فضای سبز میانی بزرگراه به طرفین تردد می‌کنند و در سوز سرمای شب، آتشی تدارک دیده و فردی یا جمعی به دور آن حلقه می‌زنند.

اگرچه ممکن است ظاهر زندگی شان در انزوای از جامعه، بدون آسیب و مخاطره به نظر بیاید، اما هزینه‌های لازم برای سامان دهی این معتادان به اندازه‌ای است که دولت برای تأمین آن دست یاری به سوی خیران و تشکل‌های مردم نهاد دراز کرده است، موضوعی که دیروز دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در نشست مشترک با استاندار خراسان رضوی آن را مطرح کرد و در این جلسه موضوعات مختلفی درباره معتادان متجاهر مطرح شد که شاه بیت این نشست موضوع درمان این افراد بود.
سردار اسکندر مومنی، معتقد است که یافتن پاسخ مناسب برای حل مسئله معتادان متجاهر و سامان دهی آن ها، در گرو این است که فراتر از توان مالی دولت عمل کنیم و چشم امید به حضور تشکل‌های مردم نهاد و خیران داشته باشیم.

خیران پا به عرصه بگذارند

این مسئول مبارزه با موادمخدر کشور با ابراز تأسف از اینکه مقوله معتادان متجاهر از حوزه خیراندیشی تشکل‌های مردم نهاد جدا افتاده و بستر‌های لازم برای جذب مشارکت‌های مردمی در آن فراهم نشده است، بیان کرد: فراتر از دیدگاه‌های قانونی، ساخت اقامتگاه‌های ویژه معتادان متجاهر می‌تواند با ایجاد اشتغال و مهارت برای این افراد، زمینه اصلاح آن‌ها و نجات خانواده‌های آنان را فراهم کند.
وی ادامه داد: رهاکردن معتادان متجاهر از بند این بلای خانمان سوز از طریق مشارکت در ساخت و تجهیز اقامتگاه برای آنان، نیازمند حضور خیران در این حوزه است و مردم می‌توانند منجی معتادان متجاهر شوند.

تبریز یک الگوی موفق

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تأکید کرد: امروزه در کشور شاهدیم که هر جا مردم خود را مسئول می‌دانند و تکلیف‎مدارانه به کمک نهاد‌های قانونی می‌آیند، معضلات یکی پس از دیگری مرتفع می‌شوند. به طور مثال، شهر تبریز به عنوان یکی از کلان شهر‌های کشور خوشبختانه از تکدیگری و تجاهر به اعتیاد در امان بوده که این توفیق به برکت خواست مردم شریف این شهر و اراده انقلابی آنان حاصل شده که با تمرکز بر امر ساخت اقامتگاه، زمینه ایجاد اشتغال و نجات معتادان متجاهر شهر خود را فراهم کرده اند.

مروری بر دو دهه غفلت

موضوع دستگیری از معتادان و رسیدگی به وضعیت اعتیاد در جامعه، سخن امروز نیست و به گفته استاندار خراسان رضوی باید اقداماتی از دو دهه قبل انجام می‌شده است.
یعقوبعلی نظری در این نشست بیان کرد: اگر دو دهه پیش، نظام مبارزه با موادمخدر بر آگاهی بخشی نسل آینده ساز کشور متمرکز می‌شد و با زبان کودکانه، ذهن پرسشگر و حقیقت جوی نوجوانان و جوانان را به خطرات اعتیاد هشیار می‌کرد، امروزه نیاز نبود تا برای ساخت اقامتگاه برای معتادان متجاهر نیازمند صرف هزینه‌های بسیار باشیم.

یکی از طرح‌هایی که به تازگی در راستای فرهنگ سازی در حوزه ترک اعتیاد انجام شده است، طرح تریلی تئاتر است که استاندار خراسان رضوی در این باره گفت: طرح تریلی تئاتر به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، در اردوگاه‌های نگهداری معتادان متجاهر استان برگزار شده است، هدف از این اقدام ارائه روایتی هنرمندانه از آسیب‌های اجتماعی است تا ضمن آگاهی بخشی به نوجوانان و جوانان درباره مخاطرات اعتیاد، روحیه خودباوری برای ترک مصرف را هم در جمع مبتلایان ایجاد کند.

تحولی در اردوگاه حسن آباد

نظری ضمن ابراز خرسندی از اجرای این طرح، آن را الگویی برای کارگروه‌های فرهنگی دانست و گفت: اقامتگاه حسینیه حضرت علی اصغر (ع) واقع در اردوگاه تربیتی معتادان متجاهر حسن آباد از توابع شهرستان مشهد با زیربنای یک هزار متر و اعتبار ۶۰ میلیارد ریال، در مدت ۴۵ روز احداث خواهد شد. این اردوگاه ظرفیت اسکان بیش از ۳۰۰ معتاد متجاهر را دارد و امیدواریم تا با جذب بیشتر مشارکت‌های مردمی، این اقدامات حسنه استمرار داشته باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->