زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

پیشتازی همایون

  • کد خبر: ۹۵۷۸
  • ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۷
پیشتازی همایون
نگاهی به ۵ آلبوم پرفروش موسیقی در آبان ۹۸
شکیبا افخمی راد- آبان ماه بعد از ۵ سال انتظار، آلبوم «افسانه چشم هایت» اثر مشترک همایون شجریان و علیرضا قربانی منتشر شد، آلبومی که براساس آمار منتشر شده از سایت بیپ تونز، بزرگ‌ترین فروشگاه دانلود قانونی موسیقی در ایران، درصدر پرفروش‌ترین آلبوم‌های ماه آبان قرار گرفته است و توانسته بازار بی رونق فروش آلبوم‌ها در این ایام را داغ کند. نزدیک‌ترین رقیب «افسانه چشم هایت» در آبان ماه، دیگر آلبوم همایون شجریان است. «ایران من» که شهریورماه ۹۷ منتشر شد، همچنان جزو آثار پرفروش است و در رتبه دوم آلبوم‌های ماه قرار گرفته است؛ این درحالی است که آلبوم «ابراهیم» محسن چاوشی که هم زمان با «ایران من» منتشر شده و رقیب اصلی این آلبوم بود، در میان ۵ آلبوم پرفروش ماه جایی ندارد. رتبه پنجم پرفروش‌های ماه نیز به آلبوم «امشب کنار غزل‌های من بخواب» همایون شجریان و فردین خلعتبری اختصاص دارد. این آلبوم دو سال پیش منتشر شده است و همچنان نامش جزو پرفروش‌ترین آلبوم‌های ماه دیده می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت همایون برنده بی،  چون و چرای رقابت فروش آلبوم هاست. همچنین براساس اعلام سایت بیپ تونز، «در جنگل» اثر گروه آدمک که آلبومی در حوزه موسیقی کودک است، در رتبه سوم قرار گرفته و رتبه چهارم جدول نیز از آن آلبوم «به من فرار کن» اولین اثر محمدرضا علیمردانی، دوبلور و بازیگر شده است. در گزارش پیش رو نگاهی انداخته ایم به این ۵ آلبوم که مورد اقبال مخاطبان در آبان ماه ۹۸ قرار گرفته اند.

نوایی از موسیقی کلاسیک ایران
آلبوم «افسانه چشم هایت» اثر مشترک همایون شجریان و علیرضا قربانی به آهنگ سازی مهیار علیزاده شامل ۱۱ آهنگ باکلام در سبک موسیقی کلاسیک ایرانی است. در این بین به جز آهنگ «افسوس» که علیرضا قربانی به تنهایی آن را اجرا کرده و آهنگ «به تماشای نگاهت» که تک خوانی همایون شجریان است، باقی قطعات این آلبوم به صورت مشترک اجرا شده است. در این آلبوم از اجرای دو گروه کر (گروه آوازی تهران به رهبری میلاد عمرانلو و گروه کر شهر پراگ) نیز بهره گرفته شده است. ترکیب نوای سازهایی، چون کلارینت، ویولن، پیانو، دیوان و پرکاشن ایرانی در کنار استفاده از شعر‌های شاعرانی، چون نیما یوشیج، احمد شاملو، محمدرضا شفیعی کدکنی، مهدی اخوان ثالث، سیمین بهبهانی و علیرضا کلیایی، ماهیت آلبوم افسانه چشم هایت را شکل داده است. علاقه مندان می‌توانند این آلبوم را به قیمت ۲۰ هزارتومان تهیه کنند، اما انتشار پرفروشترین آلبوم آبان ماه با حاشیه‌ای نیز همراه بود. مدتی پس از انتشار این آلبوم یلدا ابتهاج دختر هوشنگ ابتهاج در اینستاگرام خود اعلام کرد، برخلاف آنچه در اطلاعات این آلبوم آمده است، شعر «افسوس» سروده پدرش نیست. این موضوع انتقادات بسیاری را به همراه داشت و همایون شجریان و علیرضا قربانی نیز برای این اشتباه از خانواده سایه عذرخواهی کردند. همچنین مهیار علیزاده آهنگساز کار، مسئولیت این اتفاق را برعهده گرفت.

موسیقی شرق تا غرب ایران
آلبوم «ایران من» به خوانندگی همایون شجریان با آهنگ سازی سهراب پورناظری همچنان و بعد از گذشت بیش از یک سال از انتشارش همچنان جزو پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی ایران است. این آلبوم شامل ۱۲ قطعه آواز و تصنیف است و موسیقی آن نیز برگرفته از نوا‌های مناطق مختلف ایران، از موسیقی خراسان تا موسیقی کردستان است. در آلبوم «ایران من» از سروده‌های شاعران کهن و معاصر مثل فردوسی، سعدی، خواجه شمس الدین محمد، اسحاق انور، پوریا سوری و اهورا ایمان استفاده شده است. درمیان قطعات این آلبوم، آهنگ «خوب شد» که عاشقانه‌ای در فضای دشتی و ملودی آن نیز کاملا در فضای موسیقی دستگاهی است و همچنین قطعه «ایران من» که سرودی ملی در مقام نوا همراه با ارکستراسیون غربی است، بیشتر از باقی ترانه‌های آن مورد توجه مردم قرار گرفته اند. در این آلبوم علاوه بر نوازندگان ایرانی، تعدادی نوازنده خارجی نیز حضور دارند و بخش‌هایی از ضبط این پروژه در خارج ایران انجام شده است.

موسیقی برای کودکان
گروه آدمک از گروه‌های فعال در حوزه موسیقی کودکان هستند. آلبوم پیشین آن‌ها با نام «در مزرعه» به خوبی توانسته بود مخاطبانش را پیدا کند. این گروه، مهرماه امسال، آلبوم دیگری در حوزه کودک با نام «در جنگل» منتشر کرده که با استقبال مخاطبان در رده سوم پرفروش‌ترین آلبوم‌ها قرار گرفته است. این آلبوم شامل ۱۳ آهنگ به صورت با کلام و بی کلام است. نسخه بدون کلام هر ترانه با ملودی‌ای که توسط ساز ریکوردر نواخته شده، به منظور استفاده برای همخوانی یا ساخت حرکت بازی به صورت فردی یا گروهی تهیه شده است. ترانه‌های «در جنگل» نیز بر اساس لحن و ادبیات کودکانه و با هدف گسترش دایره واژگان کودک نوشته شده و در بخش آهنگ سازی نیز تلاش شده است در عین سادگی، ملودی‌ها برای کودک کسالت بار نباشند. این آلبوم به منظور آشنایی کودکان گروه سنی پیش دبستان و دبستان با عناصر محیطی اثری مناسب و شایان توجه است.

انتخابی از موسیقی پاپ
محمدرضا علیمردانی، دوبلور مطرح و بازیگر، شهریور امسال اولین آلبومش را با نام «به من فرار کن» روانه بازار موسیقی کرد. این آلبوم با استقبال شنوندگان روبه رو شده و در رتبه چهارم جدول قرار گرفته است. آلبومی در سبک پاپ که شامل ۱۲ آهنگ باکلام است. ۳ ترانه این آلبوم «همین الان یهویی»، «جان من و جان تو» و «بغض» از سروده‌های خود علیمردانی است. در باقی قطعات از سروده‌های ترانه سرایانی، چون روزبه بمانی، حامد عسکری، مهدی زنگنه، محمد حبیبی و حسین غیاثی استفاده شده است. فرزین قره گزلو و امیر توسلی نیز اکثر قطعات این آلبوم را آهنگ سازی کرده اند. همچنین از نوازندگانی که علیمردانی را در آلبوم «به من فرار کن» یاری کرده اند، می‌توان به میلاد نودست، میلاد عدل و نگار اعزاری اشاره کرد. قیمت این آلبوم در فروشگاه‌های معتبر ۱۰ هزارتومان و در سایت بیپ تونز ۸ هزار تومان است.

غزل‌های همایون
آلبوم «امشب کنار غزل‌های من بخواب» به خوانندگی همایون شجریان و آهنگ سازی فردین خلعتبری در سال ۱۳۹۶ منتشر شد و توانست بیشترین میزان فروش را در روز انتشار از زمان راه اندازی سایت بیپ تونز داشته باشد که رکوردی در بازار فروش موسیقی محسوب می‌شود؛ حال نیز بعد از گذشت دو سال همچنان نام این آلبوم میان پرفروش‌ترین آلبوم‌های سایت بیپ تونز دیده می‌شود. نام این آلبوم از یکی از آثار ترانه سرای فقید، افشین یداللهی، وام گرفته شده و تمام اشعار این آلبوم توسط این شاعر سروده شده است. «امشب کنار غزل‌های من بخواب» که از ساز‌های کوارتت زهی به علاوه پیانو، سنتور، دوتار و پرکاشن بهره گرفته، یکی از متفاوت‌ترین آلبوم‌های همایون شجریان در این سال‌ها نام گرفته است. علاقه مندان می‌توانند این آلبوم را با پرداخت ۱۴ هزارتومان تهیه کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->