مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز چهارشنبه (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) پیام فرمانده سپاه امام رضا (ع) به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران مهروموم ۱۹ کافه سنتی و کافی‌شاپ در مشهد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) پیاده‌سازی امکان پرداخت پول با موبایل به جای کارت در ۶ بانک اعلام قیمت تضمینی ۱۲ محصول کشاورزی بازار مسکن همچنان در رکود تعطیلات آخر هفته همچنان یک روز است وزیر صمت: حجم واردات خودرو به حدی بوده که در بنادر جا نداریم | افزایش قیمت خودرو به دلیل نوسانات دیگر بازار است هزار و ۴۱۷ پرونده تخلف تعزیراتی در طرح نوروزی خراسان رضوی تشکیل شد بودجه زیارت برای ۴ شهر زیارتی، تنها ۳۵۰ میلیارد تومان در جلسه خودرویی وزیر صمت با شورای رقابت چه گذشت؟ (۲۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نگاهی به چالش های مالیات‌ستانی از خودرو‌های لوکس

  • کد خبر: ۹۵۹۳۵
  • ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
نگاهی به چالش های مالیات‌ستانی از خودرو‌های لوکس
مبنای ارزش گذاری خورو‌های لوکس چه تصادفی و چه غیرتصادفی براساس نوع خودرو، سال ساخت و برند سازنده خودرو محاسبه می‌شود و ازسوی دیگر، محاسبات سازمان امورمالیاتی به سمت قیمت کمتر حرکت می‌کند و بین ۹۰ تا ۹۵درصد ارزش روز خودروست.

مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ کار مالیات ستانی از خودرو‌های میلیاردی، کم کم به مراحل نهایی خود نزدیک می‌شود. دولت با همکاری پلیس راهور آمار و اطلاعات بیش از ۱۷ میلیون دستگاه خودرو را بررسی کرده است و از این میان، ۵۵۰ هزار دستگاه خودرو مشمول مالیات شده اند.

درآمد پیش بینی شده نیز کم نیست. براساس گفته‌های معاون سازمان امورمالیاتی کشور، جمع مالیات محاسبه شده برای خودرو‌های لوکس ۵ هزارو ۶۰۰ میلیارد تومان است. با یک حساب وکتاب سرانگشتی متوجه می‌شویم به طور میانگین سهم هر دستگاه خودرو ۱۰ میلیون و ۱۸۱ هزار تومان است. این یعنی اغلب خودرو‌های شناسایی شده ازسوی سازمان امورمالیاتی در محدوده قیمتی یک تا ۱/۵ میلیارد تومان قرار دارند.

مالیات لوکس سواران؛ معادل ۱/۵ ماه یارانه

کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که با اجرای این ردیف مالیاتی مخالف باشد، حتی دارندگان خودرو‌های میلیاردی نیز سخنی به نشانه مخالفت با این طرح به زبان نیاورده اند. کارشناسان بازار خودرو نیز معتقدند مالیات خودرو‌های لوکس بر قیمت خودرو‌ها و همچنین نظام عرضه و تقاضای حاکم بر این بازار تأثیری نمی‌گذارد.

به طور کلی می‌توان گفت هیچ کس با اجرای این مالیات، مخالف نیست و درآمد ۵ هزارو ۶۰۰ میلیارد تومانی حاصل از آن می‌تواند گره گشای کار دولت باشد. اگر رقم ۵ هزارو ۶۰۰ میلیارد تومان را تقسیم بر ۸۵ میلیون نفر جمعیت ایران کنیم، به هر نفر حدود ۶۵ هزار تومان می‌رسد که این رقم، معادل یارانه یک ونیم ماه است؛ یارانه‌ای که اگرچه ناچیز محسوب می‌شود، دولت برای پرداخت آن دچار مشکلات بی شماری است.

اماواگر‌های اخذ مالیات از خودرو‌های میلیاردی

تعیین قیمت خودرو‌های لوکس از چالش‌هایی است که دولت باید مدنظر قرار دهد. مالیات ستانی از خودرو‌های بالای یک میلیارد تومان در لوایح بودجه سال های۹۹ و ۱۴۰۰ نیز پیش بینی شده بود، این در شرایطی است که با وجود قید این تبصره در قانون بودجه سال‌های گذشته، دولت دوازدهم اقدامی در این زمینه انجام نداد. به گفته برخی مسئولان مالیاتی دولت قبل، رصد قیمتی خودرو‌های لوکس به دلیل نوسانات ارزی و شرایط ناپایدار اقتصادی کشور، بسیار سخت بوده است و به همین دلیل اجرای آن به تعویق افتاد. اکنون این چالش همچنان پابرجاست. تعیین قیمت خودرو‌های لوکس به این راحتی‌ها امکان‌پذیر نیست. ازسوی دیگر ممکن است یک خودرو خارجی بر اثر تصادف، آتش سوزی یا اتفاقات مشابه ارزش خود را از دست داده باشد و میلیاردی محسوب نشود.

معاون فنی وحقوقی سازمان امورمالیاتی در این باره گفته است: مبنای ارزش گذاری خورو‌های لوکس چه تصادفی و چه غیرتصادفی براساس نوع خودرو، سال ساخت و برند سازنده خودرو محاسبه می‌شود و ازسوی دیگر، محاسبات سازمان امورمالیاتی به سمت قیمت کمتر حرکت می‌کند و بین ۹۰ تا ۹۵درصد ارزش روز خودروست.

محمود علیزاده ادامه داد: اگر افراد به این ۵ تا ۱۰درصدی که کمتر محاسبه می‌شود، اعتراض دارند و معتقدند که ارزش واقعی خودرو مدنظر کمتر از این است، باید دلایل و مدارک متقن خود را درباره تصادفی بودن، مورد آتش سوزی قرار گرفتن خودرو و سایر حوادثی که از ارزش خودرو کم کرده است، رو کنند تا بررسی شود.

مالیات‌ستانی از چهارچرخ‌های میلیاردی

سهم مشهدی‌ها از مالیات خودرو‌های لوکس

بودجه سال جاری و همین طور سال آینده، صاحبان خودرو‌هایی را که ارزش روز خودرو آن‌ها بیشتر از یک میلیارد تومان است، مکلف به پرداخت «مالیات خودرو‌های لوکس» کرده است و اگر یک خانوار یا یک شخص حقیقی و حقوقی بیش از یک خودرو داشته باشند (این قانون فقط شامل خودرو‌هایی که به نام افراد تحت تکفل شما هستند می‌شود و شامل خودرو‌های فرزندان ازدواج‌کرده نمی‌شود) و مجموع ارزش روز آن‌ها بیشتر از یک میلیارد تومان باشد، این افراد مشمول مالیات بر خودرو‌های لوکس خواهند بود. نرخ مالیات سالانه خودرو‌های لوکس نیز به صورت پلکانی تعیین می‌شود که جزئیات آن را در اکواینفو می‌توانید ببینید.

با یک بررسی ساده می‌توان فهمید تعداد خودرو‌های لوکس و میلیاردی در مشهد درخورتوجه است. اگرچه تاکنون آمار دقیقی در این زمینه منتشر نشده است، مرور آگهی‌های فروش خودرو در سایت‌های رایگان انتشاردهنده آگهی، موید موضوع است.

اغلب خودرو‌هایی که در بازار مشهد بیش از یک میلیارد تومان قیمت گذاری شده اند، متعلق به برند کیا و هیوندا هستند. با این حال بنز، بی ام و، تویوتا و رنو نیز در میان آگهی‌ها به چشم می‌خورد. برای مثال رنو تالیسمان مدل ۲۰۱۷ با قیمت یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان و بنز۲۰۱۴ کلاس E۲۵۰ با قیمت ۳ میلیاردو ۴۰۰ میلیون تومان برای فروش در مشهد آگهی شده است. همچنین آئودی مدل ۲۰۱۵ به قیمت ۲ میلیاردو ۹۰۰ میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است.

تعداد این قبیل آگهی‌های فروش که حداکثر در دو هفته اخیر در مشهد منتشر شده است، بیش از ۲ هزار آگهی است و این نشان می‌دهد که مشهد بعد از تهران، یکی از شهر‌های اصلی برای پرداخت مالیات خودرو‌های لوکس خواهد بود.

حسین زمانی، فعال بازار خودرو، در گفتگو با شهرآرانیوز، با بیان اینکه بیشترین تقاضای بازار خودرو در مشهد مربوط به خودرو‌هایی با قیمت کمتر از ۴۰۰ میلیون تومان است، می‌گوید: خودرو‌های یک میلیارد تومان به بالا در مشهد نه با هدف مصرفی بلکه با هدف سرمایه گذاری خریدوفروش می‌شوند.

وی درباره تأثیر این نوع مالیات بر بازار هم می‌گوید: این مسئله بستگی به نوسان دلار و قیمت خودرو دارد. اگر قیمت دلار و خودرو افزایش بیابد، این نوع مالیات نمی‌تواند تأثیری بر کاهش تقاضای سرمایه‌ای خودرو در مشهد بگذارد. اما اگر وارد مرحله ثبات قیمت دلار و خودرو بشویم، بی شک جذابیت سرمایه گذاری در خودرو‌های لوکس کاهش می‌یابد.

وی بیان می‌کند: مالیات ممکن است باعث کاهش تقاضا برای خودرو لوکس شود، به شرطی که نرخ مالیات از حاشیه سود به دست آمده بیشتر باشد. به عنوان نمونه میزان مالیات برای یک خودرو ۲ میلیاردو ۳۰۰ میلیون تومانی، ۴۵ میلیون تومان است. اگر حاشیه سودی که فرد به دست می‌آورد از این ۴۵ میلیون تومان کمتر باشد، تقاضا برای خودرو‌های لوکس کاهش می‌یابد، اما اگر فرد به عنوان نمونه ۷۰ میلیون تومان به دست آورد، بازهم ترجیح می‌دهد مالیات بدهد و همچنان خودرو لوکس خریدوفروش کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->