رونمایی از گواهینامه بین‌المللی مدیریت زیست‌محیطی ایزو ۱۴۰۰۱-۲۰۱۵ توسعه کارخانه نوآوری و مراکز نوآوری شهری از اهداف زیرساختی این حوزه مدیریت شهری مشهد است شهروند خبرنگار | درخواست بازگشایی سرویس بهداشتی بوستان شقایق مشهد + پاسخ سلیمی: سایت بانوان بوستان «وحدت» مشهد بازطراحی می‌شود شهردار مشهد: ۱۳۵ میلیارد تومان برای ساخت ایستگاه‌های جدید آتش‌نشانی اختصاص یافته است مطالبه شهروندان برای دیواره‌سازی حاشیه کانال آب سیس‌آباد مشهد ابلاغ برنامه عملیاتی برش منطقه‌ای ویژه منطقه ۳ مشهد تعریف و کلنگ‌‎زنی چندین پروژه ترافیکی در بزرگراه‌های امام‌علی(ع) و شهید چراغچی (صدمتری) مشهد پرداخت وام نوسازی به ناوگان تاکسی‌رانی با مشارکت شهرداری مشهد مقدس آتش‌نشانی مشهد به استاندارد جهانی رسید ترافیک سنگین در میدان آزادی، پل هاشمیه و پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۱۰ تیر ۱۴۰۳) کیفیت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز «ناسالم» است (۱۰ تیر ۱۴۰۳) روایتی کوتاه از تاریخ تپه نادری مشهد| سازه‌ای دفاعی در شرق تابران مهلت ثبت‌نام متقاضیان سرویس مدارس مشهد در سامانه سپند، تا ۱۵ تیرماه ۱۴۰۳ است راهگشایی در مسیر حاشیه شهر مشهد | بازگشایی در بولوار کرامت، خیابان امام زمان(عج) و ۲۲ بهمن روایتی مستند از سرگذشت محله‌ای قدیمی در قلب شهر مشهد | بوی گندم و عطر هلو در حافظه تاریخی «سعدآباد» اعمال‌قانون ۱۶۸۱ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۳۹ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۹ تیر ۱۴۰۳) گلایه ساکنان محله ثامن مشهد به انباشت زباله و عرض کم معابر شهروند خبرنگار | مشارکت کودکان در انتخابات ریاست جمهوری (۸ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

شهادت در روز پیروزی | در مورد شهید احمد پورمحمد گل ختمی از شهدای انقلاب مشهد

  • کد خبر: ۹۸۷۷۷
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴
شهادت در روز پیروزی | در مورد شهید احمد پورمحمد گل ختمی از شهدای انقلاب مشهد
شهید احمد پورمحمد گل ختمی از شهدای انقلاب در مشهد، زخم گلوله را تحمل کرد تا ۲۲ بهمن به زمره شهیدان بپیوندد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ شهیداحمد پورمحمدگل ختمی ازجمله انقلابیونی است که در جریان وقایع ۱۷ شهریور سال ۱۳۵۷ هدف اصابت گلوله نیرو‌های گارد شاهنشاهی قرار گرفت.

شهریور ۱۳۵۷ آیت ا... قمی پس از تحمل دوزاده سال زندان، از بند رژیم شاهنشاهی آزاد شد و قصد عزیمت به مشهد کرد.

در نخستین ساعت‌های عصر ۱۷ شهریور مردم مشهد در خیابان‌های منتهی به مسیر فرودگاه، تجمع و شروع به تظاهرات کردند. ازدحام جمعیت در فرودگاه به حدی بود که مأموران امنیتی رژیم تصمیم گرفتند آیت ا... قمی را با همان هواپیمایی که به مشهد آمده بود، دوباره به تهران بازگردانند.

اطلاع مردم از این تصمیم باعث درگیری آنان با مأموران حکومت شد. در جریان این درگیری‌ها چندده نفر زخمی و شهید شدند که در میان آن‌ها نام احمد پورمحمدگل ختمی هم به چشم می‌خورد.

او در زدوخورد‌های مقابل پمپ بنزین خیابان گاراژدار‌ها و خیابان ضد هدف اصابت گلوله نیرو‌های شاهنشاهی قرار گرفت و به سرعت در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد بستری شد.

سه تیر به شهیدپورمحمدگل ختمی اصابت کرد؛ یک تیر به دست و دو تیر هم به پا. تیر اولی باعث قطع دست او شد و تیر‌های دیگر هم خون ریزی شدید از ناحیه سفیدران را به همراه داشت. او سه بار در بیمارستان عمل جراحی شد، اما از آنجا که امنیت بیمارستان‌ها کم بود و نیرو‌های نظامی و ساواک مدام به مراکز درمانی حمله ور می‌شدند، خانواده به ناچار تصمیم گرفتند از او در فضای خانه مراقبت کنند.

محبوبه پورمحمد، دختر شهید، می‌گوید: «پدرم تقریبا پنج ماه در خانه بستری بود، اما سرانجام به علت خون ریزی شدید و عفونت جراحت، ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ و هم زمان با روز پیروزی انقلاب اسلامی به شهادت رسید. پدر، اولین شهید راه انقلاب اسلامی بود که آزادانه و روی دستان مردم تشییع شد.

چون تا آن روز اجازه تشییع پیکر شهدای انقلاب اسلامی را نمی‌دادند و حتی در قبال دریافت مجوز کفن و دفن، پول تیر را هم از خانواده متوفی دریافت می‌کردند، اما پدرم این سعادت را داشت که روی دستان مردم از بیمارستان قائم (عج) تا حرم مطهر رضوی تشییع و در جوار بارگاه امام رضا (ع) به خاک سپرده شود.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->