سیلاب به سنگان خواف رسید نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟ دو کشته بر اثر حادثه رانندگی درمحور قدیم تهران-ساوه (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی | خون خشک شده بهتر از خون مایع است
سرخط خبرها

آمار عجیب از روستاگردی ایرانی‌ها

  • کد خبر: ۹۹۱۱
  • ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶
آمار عجیب از روستاگردی ایرانی‌ها
بیش از ۹۵ درصد مسافرت‌های گردشگران داخلی کشور به سمت روستا‌ها و مناطق طبیعی شهر‌های کوچک است.
رَزان - این آماری است که، ولی تیموری، معاون گردشگری کشور، روز شنبه در گفتگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد. او در گفت وگویی مفصل با این خبرگزاری به تشریح سیاست‌های وزارتخانه گردشگری پرداخت و در این میان آمار‌هایی بیان کرد که قدری عجیب می‌نماید.

آمار نودوپنج درصدی سفر ایرانی‌ها به سمت روستا‌ها و شهر‌های کوچک یکی از این آماری است که از دو نقطه نظر درخور بحث است. احتمالا این آمار بیشتر به واسطه ظرفیت اقامتگاه‌های بوم گردی ایجاد شده در روستا‌ها و استقبال از آن‌ها بیان شده است که در این صورت نیز غیرطبیعی می‌نماید. آن هم در حالی که بیشتر روستا‌های ایران ناشناخته اند و اقامتگاه‌های بوم گردی ایجاد شده در آن‌ها نیز اغلب به سیستم جامع رزرواسیون اینترنتی متصل نیست، اگر هم متصل باشد، به دلیل جامع نبودن اطلاعات نحوه آمارگیری از آن‌ها نمی‌تواند دقیق و جامع باشد.

یکی دیگر از آمار‌های درخور تأمل اعلام شده از سوی معاون گردشگری کشور در گفتگو با خبرگزاری فارس، بیان آماری از درآمد حاصل از حضور گردشگران خارجی در ایران است. او بر اساس عدد اعلام شده از سوی سازمان جهانی گردشگری درآمد حاصل از حضور گردشگران خارجی در کشور را ۱۴۸۵ دلار معادل ۲۵ بشکه نفت اعلام کرده و بر همین اساس عدد حاصل از حضور گردشگران در سال گذشته و ۷ ماه امسال را ضربدر ۱۴۸۵ دلار کرده است. حال آنکه اساسا عدد اعلام شده از سوی سازمان جهانی یک برآورد کلی برای کشور‌های منطقه جنوب غرب آسیا همچون: پاکستان، کامبوج و بنگلادش و... است و قطعا برای کشور‌های مختلف متفاوت خواهد بود. در ایران نیز با توجه به ارزش کم پول ملی در مقابل دلار نسبت به سایر کشور‌های منطقه قطعا این رقم پایین‌تر و درآمد حاصله نیز کمتر خواهد بود. از سوی دیگر گردشگران خارجی که به ایران می‌آیند نیز از کشور‌های همسایه اند و بیشتر با هدف زیارت وارد کشور می‌شود که به نسبت گردشگران اروپایی، در سفر کمتر خرج می‌کنند. هرچند که به دلیل نبود حساب‌های اقماری این رقم را نمی‌توان به صورت دقیق در ایران بیان کرد. البته معاون گردشگری کشور نیز بر این موضوع اذعان می‌کند و در این گفتگو از آغاز به کار حساب‌های اقماری در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهد. حساب‌های اقماری گردشگری که جایگاه گردشگری در اشتغال و درآمدزایی را مشخص می‌کند، نوعی شبکه است که هزینه کرد گردشگران و ارتباط آن با اشتغال را ایجاد خواهد کرد و، چون هزینه‌های آن متنوع است باید به حساب‌های ملی وصل شود و در تولید ناخالص ملی و نقش درآمدی که دارد، مشخص باشد. به گفته، ولی تیموری: «اکنون تنها راه سامان بخشی به آشفتگی‌های بخش آمار و ارقام گردشگری این است که حساب‌ها و درآمد‌های گردشگری مشخص شود.» البته او در این مصاحبه از زمان دقیق راه اندازی این حساب‌ها خبری نداده است.

آغاز تدوین نقشه راه گردشگری کشور برای افق ده ساله با همکاری مشاوران یونسکو از دوم آذرماه و رونمایی از آن در دهه فجر از دیگر خبر‌های خوبی است که تیموری در مصاحبه خود اعلام کرده است. او همچنین از نیاز به ایجاد نظام جامع آموزشی گردشگری و مذاکره با وزارت علوم در این باره خبر داده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->