هنر حیات

انسان تکلیف دارد که با سعی و تفکر، هنر زندگی کردن را در تاریکی‌های درونش کشف کند و آن را دربرابر نور حقیقت پرورش دهد. هرکسی براساس استعداد‌ها و توانایی‌های خود، می‌تواند این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.
زندگی و حیات انسان، هم می‌تواند سهل باشد و هم ممتنع. زمانی زندگی ممتنع خوانده می‌شود که به مبدأ، معاد، خلقت هدفمند و وجود خالقی بی‌همتا باور نداشته باشید. در این صورت است که تاریکی و ظلمت مبهم است و گمراهی و سرگردانی غیرقابل درک. زمانی زندگی سهل درنظر گرفته می‌شود که به خالق هستی، جهان باقی، پاداش و عقاب باور داشته باشید. در این صورت زندگی در هرشرایطی قابل درک است؛ به همین دلیل بهتر است همان‌طور که به وجود خود روی کره زمین و گردش زمین به دور خورشید باور دارید، به وجود خالق هستی لایتناهی و هدایت‌هایی که او از طریق پیامبران می‌فرستد، نیز ایمان داشته باشید.
با ایمان به خدا و آخرت است که بسیاری از مسائل بغرنج زندگی و مشکلات گوناگون آن قابل تجزیه و تحلیل‌ و درنتیجه زندگی راحت و ممکن می‌شود. آموختن زندگی و زیستن موفقیت‌آمیز در دنیا، نیازمند کسب دانشی است که در کتاب «هنر حیات»، تحت‌تأثیر سوره مبارکه عصر به آن پرداخته شده است؛ زیرا خداوند مهربان بسیار زیبا، ساده و روان راه موفقیت و کمال و سعادت دنیا و آخرت و دستیابی به بیشترین بهره‌مندی از حیات را در چهار فراز کوتاه، جامع و قابل فهم برای همگان درنهایت اختصار و در یک آیه بیان فرموده و دردسترس ما قرار داده است.
در بخشی از کتاب هنر حیات می‌خوانیم: «ایمان واقعی عبارت است از روی آوردن به خداوند و قطع‌ امید و عدم توجه به غیر او و اینکه فکر و دل جز به یاد خدا مشغول نباشد. ایمان مایه تهذیب، تزکیه، موفقیت، پیشرفت و تکامل فرد و درنهایت موجب توفیق و خوشبختی انسان در دنیا و جهان آخرت خواهد شد. بدون ایمان به خالق هستی که مظهر همه نیکی‌هاست، نمی‌توان هدفمند و متعالی بود و به کمال دست یافت.
سوره عصر را می‌توان کوتاه‌ترین و جامع‌ترین تعریف انسان مؤمن دانست که خداوند رحمان در قرآن کریم برای راهنمایی و رستگاری بندگان خود نازل نموده است. طبق آیه3 این سوره، اساس ایمان بر دو اصل مهم استوار است؛ اول باور قلبی نسبت‌به مبدأ و معاد، دوم عملوالصالحات که همانا طاعت و تقوای الهی است.
فرد مؤمن ضمن باور قلبی و تقوی، دارای دو مشخصه بارز نیز هست؛ اول توصل به حق که همان توجه و توکل و تمسک به خداوند متعال است و دوم صبر که شامل بردباری در مصائب، پایداری در شداید، مدارا با مردمان، وقار و متانت و آرامش و سازش در ‌امور است.
پیامبر اعظم(ص) می‌فرماید: «ایمان متشکل از اعتراف زبانی، شناخت و پذیرش قلبی و عمل به اعضا و جوارح است». ایمان تضمین‌کننده سلامتی فکری، روحی، جسمی و روانی در زندگی است.»
کتاب هنر حیات
نوشته مجتبی نصیری
نشر آفتاب گیتی
قیمت 10هزار تومان

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->