مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

وعده جدید برای رفع کم آبی روستای کشف مشهد

  • کد خبر: ۱۰۳۸۳۳
  • ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴
وعده جدید برای رفع کم آبی روستای کشف مشهد
در پی گلایه‌های ساکنان روستای کشف مشهد مدیر آب وفاضلاب منطقه ۵ قول آب رسانی را قبل از پیک گرما داد

الهام مهدیزاده | شهرآرانیوز؛ گلایه‌ای تکراری. حرف بر سر قهر آسمان است و داد از بی آبی که همیشگی شده است. گرمای هوا هنوز اوج نگرفته، صدای گلایه ساکنان روستا‌های اطراف مشهد برای فشار اندک و قطع آب بلند شده است.

در این میان گلایه ساکنان روستای کشف به قطع مکرر و طولانی مدت آب برمی گردد که از روز‌های پایانی سال گذشته تشدید شده است و همچنان نیز برقرار است. البته وضعیت آب این روستای هم جوار مشهد که ساختمان‌های چند طبقه دارد مربوط به امروز و دیروز نیست. آن طور که ساکنان این روستا می‌گویند چند سالی است که کشف با افت فشار آب روبه روست، اما این وضعیت نابسامان از تابستان قبل شدت گرفته و به مرز بحران رسیده است.

در پی همین گلایه‌ها بود که شهریورماه سال گذشته شهرآرا گزارشی از مشکلات ساکنان این روستا منتشر کرد. در آن گزارش مردم از کم آبی، فشار پایین آب و نرسیدن آب به طبقات بالا گلایه داشتند.

موضوع دیگری که مردم از آن گلایه‌مند بودند وجود باغ ویلا‌های حوالی روستای کشف بود که به گفته آنان با وجود کم آبی ساکنان روستا، وضعیت آب در این باغات پذیرفتنی است.

در پیگیری‌ای که سال گذشته از مسئولان شرکت آب وفاضلاب مشهد داشتیم موضوع کم آبی ساکنان روستای کشف را پذیرفتند و دراین باره عباس اسحاقیان، مدیر آب وفاضلاب منطقه ۵ شرکت آبفای مشهد، قول‌هایی داد.

او به مدیریت فشار آب و نیز اصلاح شبکه به منظور مدیریت و تأمین آبی پایدار برای مناطق روستایی شهرستان مشهد اشاره کرد و قول داد مشکل ساکنان روستای کشف با اصلاح شبکه تا تابستان سال آینده برطرف شود. چند ماه مانده به سررسید قول این مسئول، اما دوباره گلایه‌های مردمی برای نبود و قطعی‌های مکرر آب جان گرفته است.

روزی ۶ تا ۸ ساعت بدون آب

آن طور که یکی از ساکنان روستای کشف می‌گوید: آب از روز‌های پایانی سال تاکنون، روزی چند ساعت قطع شده است. او می‌گوید: بعضی مواقع مثل شب سال تحویل از ۶ صبح تا ۹ شب آب نداشتیم.

فشار کم آب یکی دیگر از گلایه‌های ساکنان این محدوده است. آن‌ها می‌گویند که فشار آب در برخی از کوچه‌های روستای کشف بهتر از سایر کوچه هاست. اما در همین کوچه‌ها نیز آب به طبقات بالای ساختمان‌های چندطبقه نمی‌رسد.

اما توضیحات ابتدایی مدیر آب وفاضلاب منطقه ۵ شرکت آبفای مشهد درباره چرایی حل نشدن مشکل آب ساکنان روستای کشف، به شرایط بارندگی‌ها و خشک سالی ارتباط دارد. او می‌گوید: بارندگی‌ها در سال آبی‌ای که تاکنون پشت سر گذاشته ایم (سال آبی از مهرماه شروع و تا مهرماه آینده ادامه دارد) کمتر بوده و همین موضوع روی آب دهی چاه‌های مورد استفاده ساکنان روستا‌های شهرستان مشهد مؤثر بوده است.

نکته دیگری که او اشاره می‌کند جمعیت روستای کشف است. او تأکید می‌کند که روستای کشف یکی از بزرگ‌ترین روستا‌های حاشیه مشهد است که ۵ هزار نفر را در خود جای داده است؛ جمعیتی که با برخی از شهر‌های ایران برابری می‌کند.

کمبود اعتبار برای عملی شدن قول

اما پاسخ مدیر آب وفاضلاب منطقه ۵ شرکت آبفای مشهد برای عملی نشدن قول‌ها درباره پایدار شدن آب در روستای کشف و حل مشکلات کم آبی از این قرار است: براساس قولی که داده شد موضوع اصلاح شبکه در دستورکار قرار گرفت.

به این موضوع نیز باید اشاره کنیم که لوله‌های بخشی از شبکه آب وفضلاب روستای مشهد به دلیل قدمت بالا با فرسودگی روبه روست. با توجه به همین مسئله اصلاح شبکه آب رسانی روستای کشف در دستورکار قرار گرفت تا بتوانیم تأمین آب را در این روستا به شرایط پایدار برسانیم.

اسحاقیان در ادامه بیان می‌کند: دراین باره لوله‌هایی برای اصلاح شبکه خریداری و کار شروع شد. اما اعتبارات برای اجرای پروژه‌ها با محدودیت‌هایی روبه روست. با لحاظ کردن همین نکته روند اصلاح شبکه برمبنای اعتبارات پیش رفت.

تأمین آب از محدوده شرق تا خرداد

مدیر آب وفاضلاب منطقه ۵ شرکت آبفای مشهد در ادامه به ساکنان روستای کشف قولی جدید می‌دهد و می‌گوید: موضوع تأمین آب و پایدار شدن شبکه برای روستای کشف را پیگیری می‌کنیم و در این راستا تأمین آب از محدوده شرق شبکه آب مشهد در دستورکار قرار دارد.

به گفته اسحاقیان به منظور انتقال آب از محدوده شرق شبکه توزیع آب مشهد باید یک کیلومتر لوله گذاری شود. او ادامه می‌دهد: به این منظور تشریفات قانونی برای خرید لوله انجام شده است. با توجه به این موارد می‌توانیم این قول را به مردم بدهیم که تا خردادماه و قبل از شروع پیک گرما انتقال آب از شرق شبکه توزیع آب مشهد اجرایی می‌شود.

پیش بینی آب رسانی تانکری به ۶۰ روستا

مدیر آب وفاضلاب منطقه ۵ شرکت آبفای مشهد درباره آب سایر روستا‌های شهرستان مشهد می‌گوید: آب رسانی به ۲۷۰ روستای شهرستان مشهد در شرایط فعلی ذخایر آبی، کار مشکلی است. سال گذشته ۶۰ روستا در شهرستان مشهد به دلیل افت آب دهی چاه‌ها و کاهش بارندگی‌ها به صورت تانکری آب رسانی شد. برای امسال نیز پیش بینی می‌کنیم که با توجه به تدوام وضعیت جوی همین تعداد روستا به صورت تانکری آب رسانی شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->