انجام نخستین عمل پیوند همزمان پانکراس و کبد در مشهد

  • کد خبر: ۱۰۴۴۲۴
  • ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴
  • ۱
انجام نخستین عمل پیوند همزمان پانکراس و کبد در مشهد
 نخستین عمل پیوند همزمان پانکراس و کبد در مرکز دیالیز و پیوند اعضای منتصریه از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد با موفقیت انجام شد.

به گزارش شهرآرانیوز، رئیس بیمارستان منتصریه و رئیس تیم پیوند کبد دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: این عمل بر روی یک بیمار ۲۲ ساله مبتلا به ویلسون و بیماری خود ایمنی کبدی با موفقیت انجام شد.

دکتر محسن علی اکبریان خاطر نشان کرد: این بیمار در سال ۹۷ تحت عمل جراحی پیوند کلیه قرار گرفت و به دلیل ابتلا به دیابت تیپ یک و بیماری کبدی، کاندید، عمل همزمان پیوند پانکراس و کبد شد.

وی با بیان اینکه این عمل اولین مورد پیوند همزمان پانکراس و کبد بر روی یک بیمار است اظهار امیدواری کرد: با نتیجه مثبت عمل پیوند، ضمن رفع مشکل کبدی، دیابت بیمار نیز درمان خواهد شد.

رئیس تیم پیوند کبد دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: پیوند پانکراس در بیمارانی که مبتلا به دیابت تیپ یک هستند و به درمان‌های معمول پاسخ نمی‌دهند، و دچار عوارض طولانی مدت ناشی از بیماری دیابت شده اند، انجام می‌شود.

دکتر علی اکبریان با بیان اینکه تلاش شد در دوران همه گیری ویروس کرونا، خدمات رسانی و انجام عمل‌های پیوند به شکل مناسبی انجام شود و تنها در مواردی که بیماری کووید-۱۹ در شرایط پیک قرار می‌گرفت عمل‌ها با وقفه انجام می‌شد تصریح کرد: در سال گذشته، ۹۰ مورد پیوند کبد در بیمارستان منتصریه انجام شد که بالاترین آمار در تاریخ پیوند کبد در دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.

وی با بیان اینکه انجام پیوند اعضا و تایید مرگ مغزی توسط ۴ متخصص مورد تایید از سوی وزارت بهداشت و در رشته‌های مختلف و طی چند مرحله انجام می‌شود و تا زمانی که تایید تمامی پزشکان نباشد عمل اهدای عضو انجام نمی‌شودگفت: در صورت بروز سانحه و مرگ مغزی، داشتن کارت اهدای عضو می‌تواند در رضایت خانواده نقش موثری دارد.

دکتر علی اکبریان با اشاره به اینکه مغز محل فرماندهی کل بدن است و فردی که دچار مرگ مغزی شده است سلول‌های مغز و ساقه مغز به طور کامل از بین رفته است گفت: هر چه زمان دریافت رضایت و انجام عمل اهدای عضو زودتر انجام شود کیفیت ارگان‌ها بهتر است و از اعضای بیشتری می‌توان برای نجات جان بیماران نیازمند به عضو استفاد کرد.

وی گفت: به طور متوسط، بیمار مرگ مغزی علیرغم تمام اقدامات مراقبتی؛ ۹ روز زمان می‌برد تا به طور کامل فوت کند، اما قبل از آن برخی از ارگان‌ها مانند کلیه‌ها و یا کبد عملکرد خود را به صورت کامل و یا نسبی از دست می‌دهند و هر چه زودتر نسبت به انجام اهدای عضو رضایت داده شود می‌توان نجاتبخش تعداد بیشتری از بیماران شد.

رییس بیمارستان منتصریه با بیان اینکه اهدا و انجام پیوند عضو می‌تواند جان بسیاری از بیماران را نجات دهد گفت: با اقدامات صورت گرفته و همکاری موثر رسانه‌های گروهی، در حال حاضر فرهنگ اهدای عضو به شکل مناسبی در جامعه شکل گرفته است و عموم مردم که تمایل به دریافت کارت اهدای عضو دارند می‌توانند با مراجعه سایت بیمارستان منتصریه نسبت به دریافت آن اقدام کنند.

منبع: وبدا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
0
0
سلام محمد از مشهد به خاطر بدهی حاضرم نیمی از کبدم و مغزاستخوانم را بفروشم توافقی لطفا پیام بدید
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->