نتایج قرعه کشی محصولات ایران خودرو اعلام شد (۶ اسفند ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۶ اسفند ۱۴۰۳) + جدول آغاز پیش‌فروش بلیت قطار‌های نوروزی از فردا (سه‌شنبه، ۷ اسفند ۱۴۰۳) آیا صرفاً تعطیلی ادارات در رفع ناترازی انرژی مؤثر است؟ قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۶ اسفند ۱۴۰۳) | دنا پلاس ۹۲۷ میلیون تومان حقوق یک سال کارگران به یک متر خانه هم نمی‌رسد! فروش فوق‌العاده ۹ محصول ایران‌خودرو آغاز شد (۶ اسفند ۱۴۰۳) + جزئیات پارلمان رژیم صهیونیستی: باید همه مردان غزه کشته شوند فروش بدون قرعه‌کشی ۳ خودرو سایپا از امروز (۶ اسفند ۱۴۰۳) + جزئیات تداوم روند کاهش قیمت طلا در مشهد (۶ اسفند ۱۴۰۳) سرازیرشدن پول حقیقی‌ها به بورس | شاخص کل ۵۶ هزار واحد مثبت شد (۶ اسفند ۱۴۰۳) سبد معیشت ۲۳ میلیون تومانی کارگران واقعی نیست | هزینه‌های زندگی بیش از ۴۰ میلیون تومان است قیمت طلا در بازار‌های جهانی امروز (۶ اسفند ۱۴۰۳) چند؟ قیمت منطقی هر شانه تخم‌مرغ اعلام شد (۶ اسفند ۱۴۰۳) گوشت، برنج، شکر و مرغ تنظیم‌بازار از شنبه آینده (۱۱ اسفند ۱۴۰۳) در مشهد توزیع می‌شود آفت نمایشگاه‌های مبلمان برای مبل‌سازان مشهدی | دلالان نمایشگاه‌های مبل مشهد را قبضه کردند قیمت امروز ارز، طلا، سکه و بیت‌کوین (۶ اسفند ۱۴۰۳) | افت قیمت در بازار طلا و سکه معافیت انواع گوشت و فراورده‌های آن از مالیات بر ارزش افزوده | قیمت گوشت کاهش می‌یابد وزیر جهاد کشاورزی: هیچ کمبودی در تأمین کالا‌های اساسی وجود ندارد کارخانه‌های روغن خوراکی خراسان رضوی در سراشیبی تعطیلی پیش‌بینی عضو کمیسیون تخصصی طلای اتاق اصناف ایران از قیمت طلا تا شب عید ۱۴۰۴ دومین عرضه‌اولیه این هفته اعلام شد | چهارشنبه (۸ اسفند ۱۴۰۳) منتظر عرضه‌اولیه «آلومینا» باشید + جزئیات قیمت میوه و صیفی‌جات در تره‌بار مشهد اعلام شد (۶ اسفند ۱۴۰۳) | گوجه‌فرنگی و بادمجان چند؟ سهم افزایش حقوق کارگران در تورم کمتر از ۱۳درصد است کدام قطعات سکه در حراج‌ها طرفدار بیشتری دارد؟ (۶ اسفند ۱۴۰۳) قیمت تمام‌شده ساخت هرمتر واحد مسکونی به ۲۵ میلیون تومان رسید (اسفند ۱۴۰۳) مهم‌ترین اخبار بورسی کدال امروز (یکشنبه ۵ اسفندماه ۱۴۰۳) بورس فردا (دوشنبه، ۶ اسفند ۱۴۰۳) فعال است؟ ویدئو| داروخانه‌های مشهد زیر ذره‌بین نظارت تعزیرات حکومتی
سرخط خبرها

فروشگاه‌های خُرد را دریابیم

  • کد خبر: ۱۰۴۷۷
  • ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۷
فروشگاه‌های خُرد را دریابیم
حمید مسعودی پژوهشگر اجتماعی جهاد دانشگاهی
در سال‌های اخیر فروشگاه‌های بزرگ یا بزرگ‌بازار‌ها در شهر‌های کلان رشد چشمگیری داشته‌اند. این فروشگاه‌ها در یک سطح به‌صورت کلان‌بازار‌ها در شهر به چشم می‌خورند و بیشتر در حاشیه معابر و میدان‌های اصلی قرار دارند؛ اما چند وقتی است که رشد آن‌ها در سطح محلات و معابر کوچک‌تر نیز افزایش چشمگیری داشته است. ارائه کالا‌های متنوع، تخفیف‌های دوره‌ای و تأمین بسیاری از نیاز‌های شهروندان، ازجمله مزیت‌های این فروشگاه‌های بزرگ است. در تمامی شهر‌های دنیا و کلان‌شهر‌های کشور نیز این فروشگاه‌ها فعال هستند و مردم نیز بیشتر از آن‌ها استقبال می‌کنند. در کنار مزیت‌هایی که ممکن است این فروشگاه‌ها داشته باشند، مضراتی نیز برای ساکنان محلات خواهند داشت؛ این مضرات می‌تواند در سطوح مختلف بررسی و تحلیل شود.
با ظهور این فروشگاه‌ها در سطح محلی، در قدم اول اوضاع کسب‌وکار واحد‌های خرد تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و رو به نابودی می‌رود. آن‌ها توان رقابت با این فروشگاه‌ها را ندارند و روز به روز کرکره‌های آن‌ها پایین کشیده شده و تعطیل می‌شوند. افراد شاغل در این واحد‌های خرد بیکار می‌شوند و مسائل پیرامونی برای آن‌ها پیش می‌آید. ساکنان محله اکنون شاهد حضور غریبه‌ها و افراد ناآشنا به محله هستند و جوانانی که روزی اقتصاد محله را رونق بخشیده و برای ارتقای آن تلاش کرده بودند، در عین ناباوری باید کاسبی خود را ترک کنند. مردم محلی که با اهداف فرااقتصادی و خرید به این مغازه‌ها و دکان‌ها مراجعه می‌کردند و صاحبان آن را امین و رازدار خود می‌دانستند، اکنون آن‌ها را غایب از صحنه می‌بینند؛ بنابراین می‌توان متصور شد که فروشگاه‌های بزرگ با نابودی مغازه‌های کوچک محلی در چه فرایندی سرمایه اقتصادی و پس از آن سرمایه اجتماعی و در نهایت هویت محلی را رو به نابودی می‌کشانند. آن‌ها یکی از نقاط هویت‌بخش، امنیت‌بخش و رجوع مردم محلی را در شبکه محلی از بین می‌برند.
با حذف این نقطه مهم در سطح محلی، کاهش امنیت و آرامش در محله دور از انتظار نیست. غریبه‌هایی که محله را نمی‌شناسند و ارتباطی با مسائل محله ندارند، نمی‌توانند مراقب محله باشند. مشکلات و آسیب‌های محله ارتباطی به آن‌ها ندارد. در این وضعیت بزهکاران اجتماعی فرصت بیشتری برای جولان دارند و محله را برای زندگی ناامن می‌کنند. حضور مشتریان فرامحلی در ساعات مختلف شبانه‌روز نیز می‌تواند این مسئله را شدیدتر کند. مغازه‌های کوچک که در محله پراکنده و امنیت‌بخش محله بوده‌اند، اکنون حذف شده و بخش خاصی از محله با فروشگاه‌های بزرگ فعال می‌شود. معابر اطراف این فروشگاه با خودرو‌های مشتریان اشغال می‌شود و بر کیفیت زندگی محلی نیز تأثیر منفی می‌گذارد. حتی حضور طیف‌های مختلف در این فروشگاه‌ها می‌تواند زمینه بروز تداخل‌های فرهنگی و اجتماعی مخرب باشد.
در نگاه دیگر، این فروشگاه‌ها به دلیل ارائه کالا‌های متنوع، فراتر از نیاز شهروندان و مجاورت با بافت مسکونی، می‌توانند مصرف‌گرایی را در بین شهروندان رقم بزنند؛ به‌طوری‌که کشاندن مردم به این فروشگاه‌ها به لطایف‌الحیل باعث می‌شود افراد فراتر از آنچه نیاز دارند، خرید کنند و ضمن اینکه اسیر مصرف‌گرایی می‌شوند، هزینه‌های زندگی‌شان افزایش پیدا کند. این گران‌باری هزینه‌ها نیز خود باعث بروز مسائل و مشکلات دیگر می‌شود. همچنین بیشتر فروشگاه‌های بزرگ از سوی شبکه اقتصادی بزرگ‌تری حمایت و پشتیبانی می‌شود که تبلیغات مصرف‌گرایانه و فرانیاز برای مشتریان دارد. تخفیف‌های همیشگی، محصولات مصرفی و محصولات غیرضرور ازجمله آن‌هاست؛ بنابراین شاید برای کلان‌شهر‌ها وجود این فروشگاه‌ها امری ضروری باشد، ولی در سطح خرد محلی ضرورتی نداشته و مضرات آن درخور توجه خواهد بود. به نظر می‌رسد ممنوعیت فعالیت این فروشگاه‌ها در سطح خرد محله، اخذ عوارض بیشتر و هزینه‌کرد آن در سطح محله و جلب مشارکت مغازه‌داران و ساکنان محلی در آن، عرضه محصولات محلی و در نهایت ارائه خدمات غیرکالایی در این فروشگاه‌ها بتواند از تبعات اجتماعی منفی آن‌ها بکاهد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->