شش مرزبان ایرانی آزاد شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) یک سوم ارزآوری کشور توسط مناطق آزاد و ویژه انجام می‌شود  مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند تحریم‌‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا علیه ایران سردار رادان: حجاب و عفاف موضوع امنیتی و انتظامی نیست استقرار ۱۲۰۰ شعبه اخذ رای در دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه مشهد  نشست کمیته اقتصادی مشترک ولایت هرات و استان خراسان رضوی برگزار می‌شود وزیر کشور در مشهد: طی دو سال گذشته، ۳۰۸ کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است کابینه جنگ اسرائیل برای حمله احتمالی به رفح نشست برگزار کرد وزیر خارجه چین: صلح در منطقه با تحقق عدالت برای فلسطینی‌ها محقق می‌شود احمد وحیدی، وزیر کشور وارد مشهد شد (۶ اردیبهشت) اجرای نمایش «تمام نا تمام» در منطقه پدافند هوایی شمال شرق امام رضا (ع) عملیات «وعده صادق» و آینده نظم منطقه‌ای صباح زنگنه: اسرائیل به‌دنبال تنش در منطقه است| نیاز به فهم بهتر روابط بین‌الملل داریم صهیونیست‌ها برای سومین روز متوالی به مسجدالاقصی یورش بردند یک خبرنگار دیگر فلسطینی در بمباران خانه‌اش در غزه به شهادت رسید همسر شهید سید مصطفی خمینی درگذشت (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) افکار عمومی جهان مصمم به متوقف‌کردن جنایات جنگی در نوار ‎غزه و کرانه باختری است تأکید فرمانده ارتش بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش برای اقدام نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند
سرخط خبرها

استاندار خراسان رضوی با هنرمندان دیدار کرد

  • کد خبر: ۱۰۴۹۸۵
  • ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۷
استاندار خراسان رضوی با هنرمندان دیدار کرد
یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی به مناسبت بزرگداشت هنر انقلاب اسلامی با جمعی از هنرمندان دیدار کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، در نشستی که به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی، با دعوت حوزه هنری از برخی هنرمندان در استانداری خراسان رضوی تشکیل شد، هنرمندان رشته‌های مختلف در گفت‌وگو با یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی به بیان مشکلات حوزه فعالیت خود پرداختند.

راضیه رجایی، شاعر و مسئول دفتر شعر حوزه هنری خراسان رضوی در این نشست با اشاره به مشکلات موجود در فضای فرهنگی و هنری خراسان رضوی اظهار کرد: فاصله طبقاتی فرهنگی بسیاری بین مشهد و دیگر شهرهای استان وجود دارد که غیرقابل تصور است. فعالیت‌های فرهنگی حتی در شهرهایی که جمعیت قابل توجهی دارند نزدیک به صفر است. اگر قرار است برای هنر انقلاب اسلامی کاری انجام دهیم، یک تفکر و حرکت انقلابی می‌طلبد که تاکنون از آن محروم بوده‌ایم. البته که شاید فعالیت در این حوزه هزینه‌بر باشد، اما باید هزینه کنیم تا در آینده تاوان‌های سنگین‌تری را شاهد نباشیم.

وی اضافه کرد: به دلیل هزینه نکردن و اشتباه هزینه کردن درحال دادن تاوان‌های سنگینی در جریان شعر انقلاب هستیم. متاسفانه اکثر هزینه‌های استان برای شاعران تهران انجام می‌شود، درحالی‌که ظرفیت شاعران خراسان نادیده گرفته شده است.

محمد مهدی خالقی، فیلم‌ساز و مستندساز نیز در این نشست بیان کرد: وضعیت هنرمندان مشهدی، از جمله سینماگران وضعیت بدی نیست؛ چراکه هنر انقلاب اسلامی در مشهد رو به رشد و گسترش است و به خصوص در سینما هر روز به افق‌های جدیدتری دست پیدا می‌کنیم. اما از لحاظ حمایتی باید گفت که وضعیت هنر بسیار ضعیف است و متاسفانه هنرمندان مشهدی در مشهد بسیار بی‌پناه و مظلوم هستند و این موضوع به تهرانیزه بودن هنر و رسانه در کشور بر اساس نوع سیاست‌گذاری مسئولان مستقر در تهران، عدم وجود عدالت در توزیع منابع و زیرساخت‌ها و بی‌توجهی و بی‌تفاوتی و کم‌کاری مسئولان مشهد بازمی‌گردد.

وی افزود: تصور می‌کنم که اگر در خراسان رضوی یک قرارگاه هنری و رسانه‌ای با حضور تمام مدیران ارشدی که می‌توانند به هر شکلی به هنر کمک کنند تشکیل شود به همت می‌رسیم تا آثار فاخری که در مشهد اولویت دارد را به صورت مستقل از تهران تولید کنیم‌. اگر این اتفاق رخ دهد و حتی از دل آن در سال یک فیلم سینمایی، انیمیشن و سه مستند اما با اولویت و استراتژی تولید شود، یدالله مع الجماعه نیز اتفاق خواهد افتاد.

این فیلمساز خاطرنشان کرد: با وجود ظرفیت بالای هنرمندان مشهد، در زیرساخت‌ها بسیار ضعیف هستیم. به عنوان مثال اگر در مشهد دو شهرک سینمایی وجود داشته باشد می‌تواند هم مشهد را به عنوان قطب سینمایی مطرح کند و هم از لحاظ اقتصادی و جذب مشارکت کمک‌حال مشهد باشد.

قدیر وقاری، عکاس و کاریکاتوریست نیز در این جلسه با اشاره به توقف فعالیت انجمن هنرهای تجسمی استان، عنوان کرد: انجمن هنرهای تجسمی پس از حدود یک افت ۱۰ساله در سال ۱۳۹۷ هیات‌مدیره‌ای را تشکیل داد و آغاز به فعالیت کرد اما متاسفانه برخی از مسائل باعث شد تا این انجمن که به عنوان یک پایگاه اصلی و تاثیرگذار در تمام رشته‌های تجسمی فعالیت داشت، مسکوت بماند و مجمع آن تشکیل نشود. لذا خواهشمندم که با پیگیری استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، مجمع این انجمن مجددا برگزار شود تا از بلاتکلیفی خارج شود.

ابوطالب مظفری، شاعر افغانستانی نیز در این نشست با اشاره به فعالیت فرهنگی مهاجران افغانستانی در مشهد بیان کرد: با مهاجرت افغانستانی‌ها به ایران طی چهار دهه اخیر، برخی از مهاجران به صورت خودجوش کانون‌هایی را در حوزه‌های ادبیات و فرهنگ ایجاد کردند تا نیازهای فرهنگی جامعه مهاجر را برآورده کنند. با توجه به اینکه مهاجرت ذاتا ساختارهای اجتماعی و فرهنگی مهاجر را از بین می‌برد و لزوم ارتقاء سطح فکری نیاز می‌شد، اما چون متولی رسمی برای انجام این کار وجود نداشت، خود فعالان فرهنگی مهاجر از جمله شاعران، نویسندگان و فیلم‌سازان به ایجاد نهادهایی اقدام کردند تا نیازهای مهاجر را برطرف کنند. 

وی افزود: نکته‌ای که وجود دارد این است که نسل جوان مهاجر که در ایران متولد شده از افغانستان اطلاعاتی ندارد و دچار یک نوع پریشان‌هویتی و بی‌هویتی شده که در این نهادها سعی شده به آن‌ها اطلاعات مربوطه داده شود تا ارتباط آن‌ها با افغانستان قطع نشود. یکی دیگر از رسالت‌های فرهنگی این کانون‌ها ایجاد ارتباط و همزیستی میان جامعه ایران و  افغانستان، مخصوصا در سطح نخبگان و فرهنگیان است که خوشبختانه در سال‌های گذشته این اتفاق مبارک نیز میسر شد، اما متاسفانه این کانون‌ها بسیار پراکنده‌ و بدون امکانات هستند و در خانه‌ها و اتاق‌هایی فعالیت می‌کنند که ظرفیت فعالیت فرهنگی را ندارد. البته با این که مشکلات زیادی پیش‌روی آن‌هاست، توقعی ندارند اما چقدر خوب می‌شود اگر توجهی به این قشر از جامعه مهاجر شود.

مجید عسگری، مدیر حوزه هنری خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به فعالیت‌های این نهاد بیان کرد: همانند گذشته در حوزه هنری پیگیر این هستیم تا این نهاد محلی برای هم‌افزایی و ارتباط بیشتر هنرمندان با یکدیگر باشد. البته در یک سال اخیر بر چند نکته تمرکز کرده‌ایم که یکی از آن‌ها توجه به حوزه اندیشه است؛ چراکه معتقدیم علاوه بر فضاهای هنری و تخصصی باید در پاتوق‌های هنری به مباحث فکری و عقیدتی نگاه‌های جدی‌تری شود. نکته دوم انسجام‌بخشی بیش از گذشته است؛ چراکه صرفا تجمع و هم‌افزایی هنرمندان کفایت نمی‌کند بلکه هنرمندان باید به صورت خودجوش نیز پس از چندسال بتوانند در فضای مردمی فعالیت کنند. همچنین باید بر اساس نیاز کشور تولیدات هنری داشته باشیم.

وی افزود: در یک سال اخیر به یک نکته جدید توجه کردیم که آن تربیت هنرمند از دوره نوجوانی بوده است. لذا درحال پیگیری فعالیت برای نوجوانان هستیم. همچنین با توجه به اینکه ذات هنر به دیده داشتن و جذب مخاطب است برای این بخش نیز فعالیت‌هایی تحت عنوان توسعه مخاطب را نیز آغاز کرده‌ایم. 

مدیر حوزه هنری خراسان رضوی تصریح کرد: علاوه بر این یک محور اصلی را نیز به جدیت درحال پیگیری هستیم که مربوط به دبیرخانه هنر حماسی است. با توجه به اینکه جامعه نیاز به امید و حماسه‌آفرینی دارد دبیرخانه‌ای تشکیل داده‌ایم و با رویدادهایی تحت عنوان جایزه داستان حماسی و سینما حماسه را آغاز کرده‌ایم.

یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی نیز ضمن شنیدن صحبت‌ هنرمندان حاضر در این جلسه، اظهار کرد: اگر محتوای معنوی و هدایت‌کننده‌ که مبتنی بر اعتقادات و اندیشه انقلابی باشد با استفاده از ابزار موثری مانند هنر در آمیخته شود، می‌تواند بسیار تربیت کننده باشد. هنر یک موضوع پویا و فعال است که به موازات زندگی انسان‌ها دچار تحول و پیشرفت شده است و به همان میزان که هنر نیز از پیشرفت برخوردار شده، نیاز است تا به عینیت درآید.

وی افزود: اندیشه خوب و اثرگذار در کنار ابزار موثری مانند هنر که با روح انسان‌ها تطابق و با فطرت انسان‌ها همخوانی دارد باعث می شود تا با استفاده از ظرفیت هنر در بیان مبانی اعتقادی منجر به تاثیرگذاری بر مخاطب شود. لذا باید به هنر با نگاه تکاملی و ارتقا بخشی نگریسته شود تا ضرورت و نیازهای مخاطبان نیز در نظر گرفته شود و از تلفیق نیازسنجی و هنرمندی بر اساس مبانی دینی و اعتقادی می‌توان نیاز روز جامعه را که اکنون دچار به هم ریختگی و ولنگاری است، پاسخ داد. همچنین بی‌سر و سامانی که در جامعه امروز و جوانان دیده می‌شود، با مبانی هنرمندانه قابل هدایت است و می‌توان آن‌ها را با زبان هنر به دین جذب کرد و پاسخ نیاز آن‌ها را داد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->