کارت‌ سوخت آزاد پمپ‌بنزین‌ها جمع‌آوری نمی‌شود رئیس سازمان امور مالیاتی کشور: زمان استرداد مالیات صادرکنندگان کاهش خواهد یافت رئیس اتاق بازرگانی ایران: ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، کمکی به معیشت مردم نکرده است | سیاست ارز ترجیحی باید اصلاح شود + فیلم قانون مالیات بر ارزش افزوده به‌نفع شهرداری‌ها اصلاح می‌شود | روایت نشست پربار مسئولان اقتصادی کشور در اتاق بازرگانی مشهد رئیس سازمان امور مالیاتی: سکوی شفافیت مالیات بر ارزش افزوده در مشهد موجب اعتماد عمومی است بانک‌ها در سطح استان‌ها ارزیابی می‌شوند | نشست مجمع نمایندگان خراسان رضوی با وزیر اقتصاد برگزار شد سرنوشت بانک آینده در انتظار بانک‌های متخلف | بخشودگی مؤدیان مالیاتی خوش‌حساب به استان‌ها واگذار شد حسابرسی مالیاتی از ابتدای دی‌ماه کاملاً الکترونیک می‌شود | نشست رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور با اصناف مشهد برگزار شد ویدئو | طرح معاملات پایانی در بورس از ۲۰ آبان اجرایی می‌شود ثبات قیمت در بازار زعفران (۱۵ آبان ۱۴۰۴) نان یارانه‌ای در مشهد گران شد دامنه نوسان بورس به ۵ درصد افزایش می‌یابد؟ یارانه آبان ۱۴۰۴ با مبلغی اضافه چه روزی واریز می‌شود؟ قیمت امروز طلا و سکه در بازار مشهد چند؟ (۱۵ آبان ۱۴۰۴) قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۵ آبان ۱۴۰۴) + جدول حراج شمش طلا یکشنبه آینده (۱۸ آبان ۱۴۰۴) برگزار می‌شود + جزئیات امید تازه برای کارگرانی که بیمه‌شان قطع شده است دستور صرفه‌جویی ۲برابری در مصرف آب تهران صادر شد آمادگی ۱۰۰درصدی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خراسان رضوی برای ورود به فصل سرما کاهش ۵ تا ۲۰ میلیونی قیمت خودرو در مدل‌های داخلی در یک هفته اخیر (۱۵ آبان ۱۴۰۴) + جدول زمستان امسال گاز خانه‌ها روشن می‌ماند و گاز صنعت خاموش؟ بدهکاری ۱۱ ماهه بانک مرکزی به واردکنندگان نهاده دامی کاهش وعده‌های غذایی کارگران از ۳وعده به ۲وعده و حتی به یک‌وعده | «پایه دستمزد» از یک‌سوم خط فقر کمتر است قیمت طلای جهانی در بازار امروز (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۴) | طلای جهانی کاهشی شد کاهش قیمت دینار عراق در مشهد | پول افغانستان و ترکیه چند؟ (۱۵ آبان ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۱۵ آبان ۱۴۰۴) | خیار کیلویی ۲۵ هزار تومان دستورالعمل اجرایی خرید و فروش طلا و نقره آنلاین تصویب شد | راه‌اندازی سامانه‌ای ناظر بر عملکرد و تعهدات پلتفرم‌های آنلاین توسط بانک مرکزی طرح جدید بنزینی دولت به‌نفع دهک‌های پایین درآمدی است
سرخط خبرها
پس از گرانی بنزین؛

رانندگان تاکسی اینترنتی چقدر ضرر کردند؟

  • کد خبر: ۱۰۵۴۱
  • ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
  • ۱
رانندگان تاکسی اینترنتی چقدر ضرر کردند؟
یک کارشناس اقتصادی میزان ضرر رانندگان تاکسی های اینترنتی را 4.6 درصد برآورد کرد و گفت: دولت برای جبران این موضوع هم می‌تواند با رایزنی خود با شرکت های تاکسی ها اینترنتی آنها را مجاب کند که این شرکت ها حق الزحمه خود را کاهش دهند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سید سجاد پادام کارشناس اقتصادی درباره میزان کاهش رفاه رانندگان تاکسی های اینترنتی پس از افزایش قیمت بنزین گفت: وقتی پای صحبت رانندگان اینترنتی می نشینیم بابت افزایش قیمت بنزین نگرانی فراوانی دارند و گاهی بابت نگرانی خود، انتظار افزایش نرخ کرایه های خود تا 50 درصد را هم دارند.

پادام افزود: به همین دلیل، تلاش کردم با کسب اطلاعات میدانی صحت و سقم ادعای این رانندگان را بررسی کنیم.

این کارشناس اقتصادی افزود: فرض کنیم یک راننده اینترنتی در هر ماه 24 روز را کار می‌کند و هر روز 220 کیلومتر مسیر را برای جابجایی مسافران می پیماید. تحقیقات ما نشان داده که هر راننده با طی 100 کیلومتر مسیر بطور میانگین 80 هزار تومان درآمد بدست می‌آورد. یعنی یک راننده تاکسی اینترنتی در تهران اگر روزی 220 کیلومتر مسیر را طی کند، بطور میانگین روزی 176 هزار تومان درآمد بدست خواهد آورد. این درآمد با احتساب 24 روز کار در ماه 4 میلیون و 224 هزار تومان خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه خودروهای تاکسی های اینترنتی عمدتاً پراید، تیبا و.... هستند و بطور میانگین به ازای هر 100 کیلیومتر 6.8 لیتر بنزین مصرف می‌کنند، اظهار داشت: یعنی یک راننده برای طی مسیر 220 کیلیومتری حدود 15 لیتر بنزین می‌سوزاند که در 24 روز 360 لیتر خواهد شد. بنابراین با احتساب قیمت بنزین هزار تومانی، یک راننده تاکسی اینترنتی برای کسب درآمد 4 میلیون و 224 هزار تومان باید 360 هزار تومان پول برای بنزین خرج می‌کرد. یعنی درآمد راننده با احتساب کسر هزینه بنزین 3 میلیون و 864 هزار تومان در ماه می شد. حال سوال این است که همین راننده با طی همین مسیر و برای کسب همین درآمد باید چه مقدار پول برای بنزین خرج کند و رفاه او چقدر کاهش می یابد؟

پادام با تاکید بر اینکه با توجه به قیمت های جدید بنزین تا 60 لیتر سهمیه 1500 تومانی دارند و بیشتر از آن را باید با نرخ آزاد 3000 تومانی حساب کنند، اضافه کرد: یک راننده برای طی مسیری که 360 لیتر بنزین لازم دارد و قبل از گرانی بنزین 360 تومان هزینه داشت، حال باید 990 هزار تومان بپردازد یعنی 90 هزار تومان سهمیه ای و 900 هزار تومان آزاد. در نتیجه، در فرمول جدید قیمت بنزین درآمد راننده با احتساب کسر هزینه بنزین 3 میلیون و 234 هزار تومان خواهد شد. در واقع، با ثابت نگه داشتن میزان کار، درآمد راننده مذکور تا اینجای کار 630 هزار تومان کاهش یافته است.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه دولت تعهد داده است که به رانندگان تاکسی های اینترنتی تا سقف 300 لیتر بنزین 1500 تومانی یارانه بدهد، گفت: شرط اعطای یارانه هم میزان پیمایش راننده است یعنی راننده در هر 100 کیلومتر 7 لیتر بنزین یارانه ای دریافت می‌کند. در واقع یک راننده با طی مسیر 4300 کیلیومتر در ماه مشمول دریافت همه یارانه 300 لیتری بنزین می شود که معادل ریالی آن یعنی 450 هزار تومان به حساب راننده واریز می شود. به عبارت دیگر، راننده ای که روزانه 220 کیلومتر پیمایش داشته باشد، در 19 روز کاری مشمول دریافت تمام یارانه خواهد شد.

وی افزود: اگر این عدد را با 3 میلیون و 234 هزار تومان درآمدش جمع کنیم 3 میلیون و 684 هزار تومان خواهد شد یعنی راننده با همان میزان کار با توجه به حمایتی که از سمت دولت خواهد شد، فقط 180 هزار تومان که برابر با 4.6 درصد درآمد قبل از گرانی بنزین خواهد بود، متضرر خواهد شد.

پادام با تاکید بر اینکه بر خلاف تصور عمومی این رانندگان عزیز، با ثابت نگه داشتن میزان کار و نرخ کرایه ها تنها 4.6 درصد از درآمدشان را متضرر میشوند، پیشنهاد داد: دولت برای جبران این 4.6 درصد هم می‌تواند با رایزنی خود با شرکت های تاکسی ها اینترنتی آنها را مجاب کند که این شرکت ها حق الزحمه 15 درصدی خود را به 11 درصد کاهش دهند، تا هیچگونه ضرری متوجه زندگی این قشر از رانندگان محترم کشورمان نشود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: ضمن اینکه دریافت یارانه نقدی هم نیز مقداری از ضرر این رانندگان را جبران خواهد کرد، خلوت تر شدن خیابانها و کمتر شدن ترافیک نیز به رانندگان اینترنتی کمک می‌کند که با سرعت بیشتر و سوخت کمتری مسافران خود را به مقصد برسانند. هر چند این موضوع را هم نباید فراموش کرد که برخی از این رانندگان خودروهای دوگانه سوز دارند، که باعث می‌شود ضمن استفاده از طرح های بنزینی دولت به هیچ وجه در معرض بنزین 3000 تومانی هم قرار نگیرند.

وی در پایان افزود: تورم انتظاری گاهی نتیجه محاسبات ذهنی اشتباه ماست، گاهی لازم است برای رسیدن به واقعیت دست به قلم برد.

 

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
0
1
با سلام
محاسبات شما از مصرف سوخت اشتباه است. در بهترین حالت در شهر مصرف خودروهای معمول که در اسنپ استفاده میشوند 8.5 الی 9 لیتر است.
این عدد که شما در نظر گرفتین در جاده صادق نیست. در جاده مصرف این خودرو ها حدود 7 الی 7.5 لیتر است. با احتساب آلودیگی هوا و تغییرات دمایی و تنظیم نبود دائم باد لاستیک و ..... گاها این عدد به صدی 10 لیتر هم میرسد.
با تشکر
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->