جزئیاتی از توافق انتقال گاز روسیه به ایران (۲۷ تیر ۱۴۰۳) قیمت انواع مدل‌های گوشی موبایل (۲۷ تیر ۱۴۰۳) یکی از مطالبه‌های کارگران از دولت چهاردهم حفظ و اصلاح سه‌جانبه‌گرایی در تعیین حقوق است قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۲۷ تیر ۱۴۰۳) | دیگنیتی پرستیژ ۲ میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان شد قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۷ تیر ۱۴۰۳) | کوییک دنده‌ای ۴۲۴ میلیون تومان پرش در جا در بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۷ تیر ۱۴۰۳) آخرین اخبار از پرداخت وام اربعین ۱۴۰۳ طلا به کانال بالاتر ورود کرد | قیمت طلا و سکه در مشهد (۲۷ تیر ۱۴۰۳) تردد در جاده مخصوص تهران-کرج محدود شد (۲۷ تیر ۱۴۰۳) بازگشت دلار به کانال ۵۸ هزار تومان | قیمت امروز طلا، سکه، دلار، ارز دیجیتال (۲۷ تیر ۱۴۰۳) فروش محصول سایپا از یکشنبه آینده (۳۱ تیر ۱۴۰۳) + جزئیات و لینک ثبت‌نام وزیر نفت: سوخت پایدار تامین و بدون مشکل ارائه می‌شود بالاخره پایان کار ۱۹ هزار واحد مسکن مهر گلبهار صادر می‌شود خراسانی‌ها می‌توانند دست کم ۲۰ درصد قطعات خودرو‌های کشور را  تأمین کنند معامله غیرقانونی امتیاز نهضت ملی مسکن توسط بنگاه‌های املاک | فریب سوداگران را نخورید قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۲۷ تیر ۱۴۰۳) | میوه گران شد آیا ترور ناموفق ترامپ رکورد جدیدی برای قیمت جهانی طلا ثبت می‌کند؟ قیمت طلا در بازار جهان (۲۶ تیر ۱۴۰۳) سهم ۷۰ درصدی خراسان رضوی از تجارت ایران و افغانستان قیمت جدید دام زنده اعلام شد (۲۵ تیر ۱۴۰۳) ثبت‌نام خودرو‌های فرسوده در سامانه نوسازی ناوگان + لینک | سن فرسودگی انواع خودرو‌ها چقدر است؟ قیمت بلیت هواپیما به مقصد عراق پرواز کرد! | قیمت بلیت رفت و برگشت هواپیما به نجف چقدر است؟ سازمان بازرسی: از تعطیلی شرکت صنایع سیم و کابل مشهد و بیکاری ۴۰۰ نفر جلوگیری شد استقرار ۱۱ جایگاه ارزاق عمومی و ۵ نانوایی در اطراف حرم مطهر رضوی در تاسوعا و عاشورای حسینی گوشی‌های موبایل کارکرده را چند بخریم؟ (۲۴ تیر ۱۴۰۳) افزایش ۸۰۰ هزار تومانی قیمت سکه امامی در مشهد (۲۴ تیر ۱۴۰۳) + یک اطلاعیه مهم
سرخط خبرها
پس از گرانی بنزین؛

رانندگان تاکسی اینترنتی چقدر ضرر کردند؟

  • کد خبر: ۱۰۵۴۱
  • ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
  • ۱
رانندگان تاکسی اینترنتی چقدر ضرر کردند؟
یک کارشناس اقتصادی میزان ضرر رانندگان تاکسی های اینترنتی را 4.6 درصد برآورد کرد و گفت: دولت برای جبران این موضوع هم می‌تواند با رایزنی خود با شرکت های تاکسی ها اینترنتی آنها را مجاب کند که این شرکت ها حق الزحمه خود را کاهش دهند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سید سجاد پادام کارشناس اقتصادی درباره میزان کاهش رفاه رانندگان تاکسی های اینترنتی پس از افزایش قیمت بنزین گفت: وقتی پای صحبت رانندگان اینترنتی می نشینیم بابت افزایش قیمت بنزین نگرانی فراوانی دارند و گاهی بابت نگرانی خود، انتظار افزایش نرخ کرایه های خود تا 50 درصد را هم دارند.

پادام افزود: به همین دلیل، تلاش کردم با کسب اطلاعات میدانی صحت و سقم ادعای این رانندگان را بررسی کنیم.

این کارشناس اقتصادی افزود: فرض کنیم یک راننده اینترنتی در هر ماه 24 روز را کار می‌کند و هر روز 220 کیلومتر مسیر را برای جابجایی مسافران می پیماید. تحقیقات ما نشان داده که هر راننده با طی 100 کیلومتر مسیر بطور میانگین 80 هزار تومان درآمد بدست می‌آورد. یعنی یک راننده تاکسی اینترنتی در تهران اگر روزی 220 کیلومتر مسیر را طی کند، بطور میانگین روزی 176 هزار تومان درآمد بدست خواهد آورد. این درآمد با احتساب 24 روز کار در ماه 4 میلیون و 224 هزار تومان خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه خودروهای تاکسی های اینترنتی عمدتاً پراید، تیبا و.... هستند و بطور میانگین به ازای هر 100 کیلیومتر 6.8 لیتر بنزین مصرف می‌کنند، اظهار داشت: یعنی یک راننده برای طی مسیر 220 کیلیومتری حدود 15 لیتر بنزین می‌سوزاند که در 24 روز 360 لیتر خواهد شد. بنابراین با احتساب قیمت بنزین هزار تومانی، یک راننده تاکسی اینترنتی برای کسب درآمد 4 میلیون و 224 هزار تومان باید 360 هزار تومان پول برای بنزین خرج می‌کرد. یعنی درآمد راننده با احتساب کسر هزینه بنزین 3 میلیون و 864 هزار تومان در ماه می شد. حال سوال این است که همین راننده با طی همین مسیر و برای کسب همین درآمد باید چه مقدار پول برای بنزین خرج کند و رفاه او چقدر کاهش می یابد؟

پادام با تاکید بر اینکه با توجه به قیمت های جدید بنزین تا 60 لیتر سهمیه 1500 تومانی دارند و بیشتر از آن را باید با نرخ آزاد 3000 تومانی حساب کنند، اضافه کرد: یک راننده برای طی مسیری که 360 لیتر بنزین لازم دارد و قبل از گرانی بنزین 360 تومان هزینه داشت، حال باید 990 هزار تومان بپردازد یعنی 90 هزار تومان سهمیه ای و 900 هزار تومان آزاد. در نتیجه، در فرمول جدید قیمت بنزین درآمد راننده با احتساب کسر هزینه بنزین 3 میلیون و 234 هزار تومان خواهد شد. در واقع، با ثابت نگه داشتن میزان کار، درآمد راننده مذکور تا اینجای کار 630 هزار تومان کاهش یافته است.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه دولت تعهد داده است که به رانندگان تاکسی های اینترنتی تا سقف 300 لیتر بنزین 1500 تومانی یارانه بدهد، گفت: شرط اعطای یارانه هم میزان پیمایش راننده است یعنی راننده در هر 100 کیلومتر 7 لیتر بنزین یارانه ای دریافت می‌کند. در واقع یک راننده با طی مسیر 4300 کیلیومتر در ماه مشمول دریافت همه یارانه 300 لیتری بنزین می شود که معادل ریالی آن یعنی 450 هزار تومان به حساب راننده واریز می شود. به عبارت دیگر، راننده ای که روزانه 220 کیلومتر پیمایش داشته باشد، در 19 روز کاری مشمول دریافت تمام یارانه خواهد شد.

وی افزود: اگر این عدد را با 3 میلیون و 234 هزار تومان درآمدش جمع کنیم 3 میلیون و 684 هزار تومان خواهد شد یعنی راننده با همان میزان کار با توجه به حمایتی که از سمت دولت خواهد شد، فقط 180 هزار تومان که برابر با 4.6 درصد درآمد قبل از گرانی بنزین خواهد بود، متضرر خواهد شد.

پادام با تاکید بر اینکه بر خلاف تصور عمومی این رانندگان عزیز، با ثابت نگه داشتن میزان کار و نرخ کرایه ها تنها 4.6 درصد از درآمدشان را متضرر میشوند، پیشنهاد داد: دولت برای جبران این 4.6 درصد هم می‌تواند با رایزنی خود با شرکت های تاکسی ها اینترنتی آنها را مجاب کند که این شرکت ها حق الزحمه 15 درصدی خود را به 11 درصد کاهش دهند، تا هیچگونه ضرری متوجه زندگی این قشر از رانندگان محترم کشورمان نشود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: ضمن اینکه دریافت یارانه نقدی هم نیز مقداری از ضرر این رانندگان را جبران خواهد کرد، خلوت تر شدن خیابانها و کمتر شدن ترافیک نیز به رانندگان اینترنتی کمک می‌کند که با سرعت بیشتر و سوخت کمتری مسافران خود را به مقصد برسانند. هر چند این موضوع را هم نباید فراموش کرد که برخی از این رانندگان خودروهای دوگانه سوز دارند، که باعث می‌شود ضمن استفاده از طرح های بنزینی دولت به هیچ وجه در معرض بنزین 3000 تومانی هم قرار نگیرند.

وی در پایان افزود: تورم انتظاری گاهی نتیجه محاسبات ذهنی اشتباه ماست، گاهی لازم است برای رسیدن به واقعیت دست به قلم برد.

 

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
0
1
با سلام
محاسبات شما از مصرف سوخت اشتباه است. در بهترین حالت در شهر مصرف خودروهای معمول که در اسنپ استفاده میشوند 8.5 الی 9 لیتر است.
این عدد که شما در نظر گرفتین در جاده صادق نیست. در جاده مصرف این خودرو ها حدود 7 الی 7.5 لیتر است. با احتساب آلودیگی هوا و تغییرات دمایی و تنظیم نبود دائم باد لاستیک و ..... گاها این عدد به صدی 10 لیتر هم میرسد.
با تشکر
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->