سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تکرار سریال کلاهبرداری به بهانه سامانه «ثنا»

  • کد خبر: ۱۰۵۶۷۳
  • ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴
تکرار سریال کلاهبرداری به بهانه سامانه «ثنا»
مردی جوان به اتهام کلاهبرداری سایبری از شهروندان شمالی، در مشهد دستگیر شد.

محمد جواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ رسیدگی به پرونده از مدت‌ها قبل در دستور کار پلیس فتای استان مازندران قرار گرفته بود. تعدادی از مازندرانی‌ها با شکایت از یک شیاد فضای مجازی که حساب‌های بانکی آن‌ها را خالی کرده بود، خواستار رسیدگی به پرونده شان بودند. بررسی‌های پلیسی با وجود سرنخ‌های موجود مردان قانون را به این نتیجه رساند که متهم اصلی پرونده در مشهد مخفی شده است.

با اعلام مخفی شدن یک متهم سایبری در مشهد، کارشناسان پلیس فتای خراسان رضوی اقداماتی گسترده به منظور شناسایی مخفیگاه متهم را آغاز کردند. در ادامه با حضور تیمی از مأموران پلیس فتای مازندران در مشهد و همکاری میان مأموران دو استان عملیات دستگیری متهم آغاز شد.
مأموران در عملیاتی غافل گیرانه توانستند متهم که مردی جوان بود را دستگیر و به پلیس فتای استان هدایت کنند.

همه یافته‌های پلیس علیه متهم بود و نقش او را در سرقت‌های سایبری نشان می‌داد، اما متهم مدعی بود که اشتباه دستگیر شده است. این درحالی بود که استعلام از هویت متهم نشان داد که این فرد سال‌ها قبل زمانی که هنوز رمز دوم برای کارت‌های بانکی تعریف نشده بود، با اتهام برداشت‌های غیر مجاز از حساب شهروندان دستگیر شده است، موضوعی که خیلی زود متهم را به تناقض گویی انداخت و او به ناچار به جرمش اعتراف کرد.

کلاهبرداری از ۱۸ نفر

از آنجا که فضای مجازی مرز و جغرافیا نمی‌شناسد، متهم در طراحی نقشه جدیدش با خیال اینکه اگر اقدام به کلاهبرداری در استان دیگری بکند، لو نمی‌رود، اقدام به ارسال پیامک‌های جعلی ابلاغ الکترونیک سامانه قضایی (ثنا) برای تعداد زیادی از مازندرانی‌ها می‌کند.

تعدادی از شهروندان با دریافت پیامکی با این عنوان که «ابلاغیه قضایی شما ارسال شده، برای مشاهده در سامانه زیر ثبت نام کنید»، بر روی لینکی آلوده کلیک کرده و برای پرداخت مبلغ دو هزار تومان وارد درگاه جعلی پرداخت می‌شوند و پس از وارد کردن اطلاعات کامل حسابشان، سامانه از آن‌ها تقاضای رمز دوم می‌کند که هم زمان با وارد کردن رمز دوم،  از آنجا که زمان استفاده از رمز دوم یک دقیقه است، فرد شیاد با سوءاستفاده از همین موضوع اقدام به برداشت مبالغی سنگین از حساب این افراد می‌کند.
پیگیری‌های پلیس فتای مازندران نشان می‌دهد که تا کنون ۱۸ شهروند از متهم شکایت کرده اند.

انتقال متهم به مازندران

هم زمان با دستگیری متهم، شاخه‌ای دیگر از تحقیقات در مشهد به منظور شناسایی شاکیان احتمالی که از سوی این فرد مورد سوء استفاده واقع شده اند، آغاز شد.
پیگیری‌های کارشناسان پلیس فتای مازندران حکایت از آن داشت که متهم تا کنون حدود ۳۰۰ میلیون تومان از افرادی که شکایت کرده اند، کلاهبرداری کرده است.
در ادامه با هماهنگی مقام قضایی متهم سابقه دار به استان مازندران منتقل شد تا به پرونده او رسیدگی شود.

هیچ نهاد و دستگاهی تقاضای واریز وجه نمی‌کند

به گفته رئیس پلیس فتای خراسان رضوی، ارسال هرگونه پیامک با نام سامانه «ثنا» با شماره تلفن‌های شخصی و اپراتور‌های مختلف تلفن همراه صرفا شگردی در کلاهبرداری افراد سودجوست و شهروندان نباید به این گونه پیامک‌ها و پیام‌های ارسالی مشابه توجه کنند.

سرهنگ جواد جهانشیری، با بیان اینکه هیچ سازمان یا نهاد دولتی و خصوصی در هنگام ارسال ابلاغ‌ها هیچ عنوان درخواست واریز وجه نقد نمی‌کند به شهروندان توصیه کرد: در صورت روبه رو شدن با هرگونه پیامک ثبت نام و یا ابلاغیه واریز وجه، مطمئن باشند که این ترفندی برای کلاهبرداری است و برای اطمینان بیشتر می‌توانند با مرکز فوریت‌های پلیس فتا به شماره ۰۹۶۳۸۰ تماس بگیرند.
وی از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده هرگونه موضوع مشکوکی آن را به پلیس فتا اطلاع دهند تا به این ترتیب جلو شیادی‌های بیشتر متهمان فضای مجازی گرفته شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->