مشهد روی خط سانحه‌های پروازی زمین‌های بزرگ مقیاس مشهد، کلید حل مشکل حاشیه شهر لزوم توجه به پیوست فرهنگی در پروژه‌های اقتصادی مشهد ایجاد تحول در مدیریت‌شهری مشهد با ارزیابی دستاورد‌ها رکوردزنی مصرف برق در مشهد ۴ هزار سند قول‌نامه‌ای در حاشیه‌شهر رسمی شد آیت‌الله علم‌الهدی: محتکران، سودجویان و گران‌فروشان براندازی شوند| مذاکره‌کنندگان ایرانی مقتدرانه مقابل آمریکا ایستادند تصاویر ۳۲ شهید ترور در مشهد اکران شد پیشرفت ۴۵درصدی پروژه احداث ۴۵متری بولوار مصلی‌شرقی تا بولوار حر رتبه چهارم خراسان‌رضوی در مهاجرپذیری بین استانی کشور تولیت آستان قدس رضوی: وجود جانبازان شیمیایی رسوا کننده تمدن غربی است افزایش دو برابری روز‌های ناسالم مشهد در بهار ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل کاهش فوتی‌های عابرپیاده در مشهد با اجرای کلان‌پروژه «خط عابر _خط زندگی» قطعی برق دوباره در مشهد از سرگرفته شده است؟ + فیلم ششمین رویداد پیشگام در خراسان رضوی برگزار می‌شود اجتماع مردمی شهادت امام جواد (ع) در عرصه میدان شهدا مشهد ساعت کار مترو در روز جمعه ۱۰تیرماه از ۶ صبح آغاز می‌شود
خبر فوری

همه برای توسعه شهر

  • کد خبر: ۱۰۸۹۸۴
  • ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
همه برای توسعه شهر
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

حالا که مدیریت واحد شهری نداریم و بستر‌ها و زیرساخت‌های تحقق آن ممکن نیست، باید خودمان دست به کار شویم و با تعامل مناسب و افزایش حداکثری هماهنگی و هم افزایی، زمینه توسعه و پیشرفت شهر را فراهم آوریم. شهر‌ها امروز بستر کسب وکار و زندگی آحاد مردم هستند که با رونق و شکوفایی محیطی آن‌ها آرامش و رفاه برای شهروندان ایجاد می‌شود.

به تازگی در کلان شهر مشهد مقدس در تفاهم نامه‌ای سه جانبه بین «ارتش جمهوری اسلامی، شهرداری و آستان قدس رضوی» انتقال پادگان لشکر۷۷ ارتش ممکن شد. امری که در شورای عالی شهرسازی نیز تصویب و باعث می‌شود در عملیات اجرایی، نهصد هکتار از اراضی و املاک اطراف پادگان بازگشایی و منافع فراوانی برای شهروندان و توسعه شهر ایجاد شود.

این قبیل تفاهم‌ها و مشارکت‌ها بین سازمان‌های دولتی، نهاد‌های عمومی و سایر عناصر مربوط و مهم تأثیرگذار در یک شهر می‌تواند خبری خوب برای دستیابی به یک مدل ذهنی و هدف مشترک عمومی برای پیشرفت شهر باشد.

در چرخش‌های تحول آفرین سند چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت، بر «مدیریت هماهنگ و تقسیم کار بین نهادی به جای مدیریت جزیره‌ای و برنامه‌های بخشی» تأکید شده است. امری مهم که بروز آن می‌تواند هدف چالشی ایجاد یکپارچگی و وحدت نظر و عمل را در فرایند‌های اداره شهر تا حد چشمگیری تحقق ببخشد.

هیچ ارگانی نمی‌تواند بدون درنظرگرفتن سهم و اثرات تصمیم دیگر نهاد‌ها اقدامی ویژه در شهر انجام دهد. در هر جامعه‌ای باتوجه به ساختار اقتصادی، اجتماعی و سیاسی‌ای که از آن بهره‌مند است، تعریف یا تلقی ویژه‌ای از مدیریت شهری وجود دارد، زیرا مشخصات و ساختار نهاد‌های قانونی اداره کننده شهر، از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. علاوه بر این، دامنه اختیارات و نحوه انتصاب و انتخاب مدیران شهری نیز در کشور‌های مختلف متفاوت است.

در این میان، نکته مهم بهره مندی از مدل ذهنی مشترک و اراده عمومی و هم راستا در مسیر توسعه شهر است. در عصر حاضر شهر‌ها از دو نظر اهمیت یافته اند: اول به عنوان «مرکز تجمع گروهی از مردم» و دوم به عنوان «عمده‌ترین بازیگر نقش اقتصادی در سطح محلی و در سطح اقتصاد ملی».

برنامه ریزی دقیق و هماهنگی، سبب رشد اقتصادی، تثبیت سیاسی و افزایش مشارکت شهروندان در امور شهر‌ها می‌شود. اگر بخواهیم، قطعا می‌توانیم با وسعت نظر، انعطاف پذیری و آینده نگری توافقات گسترده‌ای از این جنس را به نفع شهر و شهروندان اتخاذ کنیم. چه بسیار گره‌هایی که در نظام شهر‌های مختلف کشور وجود دارد که می‌تواند بر اثر توافقی عاقلانه و مصلحت اندیشانه بین نهاد‌های عمومی محقق شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}