اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت
سرخط خبرها
گزارش شهرآرا از نارضایتی شهروندان از حذف قبوض کاغذی و طولانی شدن پرونده‌ها

سرزده در شرکت گاز

  • کد خبر: ۱۱۵۴۱
  • ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۳
سرزده در شرکت گاز
با وجود برون‌سپاری برخی خدمات، هنوز شهروندان از حذف قبوض کاغذی و طولانی شدن پرونده‌ها در نظام‌مهندسی گله مندند
لیلی رحمانی - سنگ‌های بزرگ و سیاه ساختمان از دور دیده می‌شود، ساختمانی که احتمالا کارکنان آن با وزش اولین باد‌های پاییزی باید منتظر افزایش حجم کار‌ها باشند، چون تمامی امور مربوط به گاز استان در همین جا مدیریت می‌شود. با ورود به ساختمان، مسئول انتظامات می‌خواهد تا مسئله مان را با او در میان بگذاریم، می‌گوید خیلی از کار‌ها دیگر در اینجا انجام نمی‌شود و برای سهولت و تسریع امور باید به دفتر‌های مناطق و نهایتا دفتر‌های پیشخوان مراجعه کنیم، هرچند زمانی که پرسشمان را مطرح می‌کنیم توضیحاتی می‌دهد و بعد از آن با پرسیدن آدرسمان ما را به دفتر منطقه مربوطمان راهنمایی می‌کند. دقیقا در کوچه پشتی ساختمان نسبتا سال خورده اداره گاز، ساختمان اداره یکی از مناطق قرار دارد. برای ورود به این یکی هم باید از مرز انتظامات بگذریم، شاید هم اجازه ورود صادر نشود و مجبور باشیم ساختمان را به قصد رسیدن به دفتر پیشخوان ترک کنیم.
در این سرما چه کنم؟
-کجا می‌روید؟
-سؤال دارم، می‌خواهم بروم داخل و بپرسم!
-شما هم عادت کرده اید برای هرکاری بروید و سؤال کنید. بیایید خودم راهنمایی تان می‌کنم!
این مکالمه‌ای است که بین مأمور انتظامات و یکی از مراجعان در ابتدای ورود رد و بدل می‌شود. مراجعه کننده می‌خواهد سؤالی درباره قبض گاز منزلش بپرسد که نگهبانی مانع ورود او می‌شود و خودش پاسخ و توضیحات لازم را به او می‌دهد.
البته ورود تمام افراد این قدر سخت نیست و مراجعه کننده‌ای که کار‌هایی مهم‌تر از گزارش قطعی و وصلی گاز منزلش یا درخواست کنتور دارد، می‌تواند از این مرحله بگذرد. یکی از مشترکان چند دقیقه‌ای است که جلوی در ورودی ساختمان قدم می‌زند. می‌گوید مدتی قبل به قصد تفکیک کنتور گاز خانه اش از طبقات همسایه به این اداره مراجعه کرده است و با اینکه وعده بیست روزه برای اتصال گاز به او داده اند، همچنان و بعد از گذشت یک ماه کارش انجام نشده و نتوانسته است کنتور جدید را تحویل بگیرد. «بعد از گذشت یک ماه و شروع فصل سرما هنوز نتوانسته ام کنتورم را بگیرم، درخواستم را به دفتر پیشخوان دادم، گازکشی‌ها هم انجام شده، اما گفتند لازم است نظام مهندسی تأییدیه بدهد که بعد از چندین بار بازدید هنوز هم انجام نشده و ایراد می‌گیرند، دیگر نمی‌دانم باید چه کار کنم. امروز به خود شرکت گاز آمده ام تا مشکلم حل شود.‌

می‌دانم کارم طول می‌کشد!
مرد مسنی هم که مسئول یکی از مدارس است و برای اولین بار به شرکت گاز مراجعه کرده است، در این باره می‌گوید: امروز که به شرکت گاز مراجعه کردم بعد از گذشت یک ربع کارم انجام شد، البته منظورم شروع کار است، چرا که باید برای انجام تأییدیه‌های لازم به نظام مهندسی بروم. می‌دانم کارم در آنجا ممکن است طول بکشد، اما به نظرم خیلی اهمیت ندارد. چرا که مشکل من با امنیت و سلامت دانش آموزان ارتباط دارد و بهتر است همه مراحل با دقت پیش برود.
امثال این مراجعه کننده که پرونده هایشان به نظام مهندسی می‌رود زیادند، پرونده‌هایی که به گفته آن‌ها زمان زیادی در نظام مهندسی گیر می‌کند و گاه مشکل ساز می‌شود. یکی دیگر از مراجعه کننده‌ها می‌گوید: گازکشی خانه من از ابتدا مشکلاتی داشت که در حال برطرف کردن آن هستیم، اما مشکل مهم زمان بر بودن مراحل است که در این سرمای هوا مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است.

اگر قبض‌ها حذف شده است، پیامک بدهید
«من به پرداخت بدهی هایم بسیار حساسم. نمی‌دانم چرا این ماه قبض گاز برایم نیامده است! برای همین به اینجا آمده ام تا اگر قرار است دیگر قبضی برایم نیاید، دست کم آن را برایم پیامک کنند تا از بدهی ام خبردار شوم.» این‌ها را خانم مسنی می‌گوید که با سختی و زحمت خود را به در ورودی اداره رسانده است. او ادامه می‌دهد:‌ای کاش این اتفاق نمی‌افتاد، خیلی از دوستان هم سن وسال من حتی بلد نیستند با پیامک کار کنند و اگر این قبض‌ها قطع شده باشد، باید هر ماه از بچه‌ها یا دوروبری هایشان خواهش کنند تا بدهی‌ها را به آن‌ها بگویند. او درحالی که به سمت میز خدمت می‌رود و شماره تلفنش را برای ارسال پیامک به مسئول مربوط می‌دهد می‌گوید: اگر قرار است قبض‌ها پیامکی باشد، لطفا پیامک‌ها را ارسال کنید. من نمی‌توانم هرماه این همه راه به اینجا بیایم.

برخی دفاتر پیشخوان پیگیر کار‌ها نیستند!
در ادامه به نزدیک‌ترین دفتر پیشخوان می‌رویم، طبق توضیحاتی که شنیدیم قرار است تقریبا خیلی از امور مربوط به شرکت گاز در این دفتر انجام شود، بر خلاف تصورمان خیلی هم شلوغ نیست. بسیاری از کار‌ها در حوزه‌های مختلف در این محل انجام می‌شود، یکی از باجه‌ها به کار‌های اداره گاز و برق اختصاص یافته و اولین سؤالی که از هر مراجعه کننده‌ای می‌پرسند درباره آدرس است. دلیلش این است که از همان ابتدا می‌خواهند بدانند مشکل مراجعه کننده به این دفتر مربوط می‌شود یا به دفتر‌های مناطق دیگر.
رهنما، یکی از مراجعان که درگذشته برای پیگیری مشکلاتش به شرکت گاز مراجعه می‌کرده است، این برون سپاری را مثبت می‌داند و می‌گوید: خود این طرح اقدام مثبتی است، اما بستگی دارد شانس داشته باشید و کارشناسی که کارتان پیش او گیر است خوب رفتار کند یا نه! بعضی از دفتر‌ها به خاطر سود خودشان هم که شده است موضوعات را بهتر پیگیری می‌کنند، اما در برخی موارد هم مسائل را پشت گوش می‌اندازند و این خود ما هستیم که باید پیگیر همه موارد باشیم که به نظر من اگر چنین باشد اصلا وجود این دفتر‌ها لزومی
ندارد.

پیامک‌ها همراه با قبض ارسال می‌شود
مدیر روابط عمومی شرکت گاز خراسان رضوی درباره حواشی حذف قبوض کاغذی می‌گوید: قبوض کاغذی و پیامکی گاز تا نیمه دی ماه امسال با هدف کنترل مجدد شماره اشتراک و شماره همراه توسط مشترکان به صورت هم زمان ارسال می‌شود، بنابراین از مردم تقاضا می‌کنیم در این مدت شماره اشتراک و شماره همراه درج شده بر روی قبض کاغذی را با صورت حساب پیامکی کنترل کنند. حسن خیر اندیش با تأکید بر اینکه هنوز هیچ یک از قبوض کاغذی به طور کامل حذف نشده است می‌افزاید: مشترکان می‌توانند برای ثبت و تکمیل اطلاعات به صورت غیرحضوری، شماره اشتراک و تلفن خود را به صورت (شماره اشتراک * شماره تلفن ثابت) به سامانه ۱۰۰۰۳۷۰۷۴ یا طی تماسی با تلفن گویای ۳۷۰۷۴ و ۱۸۹۴ اعلام کنند. او ادامه می‌دهد: در مواردی مانند درخواست کنتور اگر مراحل تأییدیه انجام شده باشد نصب کنتور نهایتا ۳ یا ۴ روز بیشتر طول نمی‌کشد و قیمت کنتور‌ها هم بسته به ظرفیت و زیربنای املاک و با پایه قیمت ۱۴۰ هزار تومان متفاوت است.

زمان بر شدن پرونده‌ها به دلیل حساسیت موضوع است
از آنجا که بخشی از امور شرکت گاز منوط به تأییدیه‌های سازمان نظام مهندسی است با مدیریت امور گاز سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی تماس می‌گیریم و سید مجید تقوی می‌گوید: بعد از ثبت درخواست شهروندان، مرحله بازدید نهایتا ۴۸ ساعت زمان می‌برد. بازدید در شروع و پایان کار انجام می‌شود که پس از تأیید کار در این ۲ مرحله پرونده با کد رهگیری ترخیص می‌شود. زمان بر بودن برخی پرونده‌ها بیشتر به دلیل مشکلات و حساسیت‌هایی است که به مالک مربوط می‌شود. باید مالک یا شرکت گاز آن را رفع کنند. این فاصله زمانی برای رفع ایراد یا مسئله منجر به طولانی شدن فرایند کار می‌شود. او با اشاره به اینکه بعد از ۲ مرحله، انجام بازدید‌های بعدی رایگان است ادامه می‌دهد: اگر مسئله بعد از ۳ بار به نتیجه نرسد یا مثلا ناظر خطایی انجام داده باشد، کمیسیونی برای بررسی مسئله برگزار می‌شود که این کمیسیون بسته به حجم پرونده‌ها یک یا ۲ بار در هفته تشکیل می‌شود.
به گفته تقوی با توجه به وسعت شهر ۲ دفتر بازرسی نظام مهندسی دایر است که در یکی از آن‌ها ۱۰۲ نفر و دیگری ۴۰ نفر بازرس مشغول فعالیت هستند. بازدید‌ها نیز تقسیم بندی شده است و قسمتی از مناطق در روز‌های زوج و قسمت دیگر در روز‌های فرد بازدید می‌شوند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->