در برنامه میان‌مدت شهرداری مشهدمقدس، نوآوری و هوشمندسازی در اولویت قرار گرفته است دوره ششم مدیریت شهری مشهدمقدس به خلاقیت و نوآوری اهمیت ویژه‌ای می‌دهد باید ظرفیت‌های بسیج را به افراد فعال در عرصه علم و فناوری معرفی کنیم آغاز اولین رویداد خلاقیت و نوآوری در مشهدمقدس از امروز (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بهره برداری از بوستان‌های ویژه بانوان در مشهدمقدس کشف‌رود، رودی به قدمت میلیون‌‌ها سال آغاز عملیات محلول‌پاشی برگی در فضای سبز شهری مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) متروی مشهد از واگن‌های ملی بهره‌مند می‌شود خلاقیت و نوآوری ضرورت توسعه شهری قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت + جزئیاتی از تغییر کرایه‌های ناوگان حمل و نقل عمومی در مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم
سرخط خبرها

ضرورت نکات بهداشتی در روز عید قربان برای پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام

  • کد خبر: ۱۱۵۷۷۹
  • ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
ضرورت نکات بهداشتی در روز عید قربان برای پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام
مسئول دفتر نمایندگی، ولی فقیه در اداره‌کل دام‌پزشکی استان خراسان رضوی گفت: درباره برپایی مراسم عید قربان سفارش زیاد شده است و قرآن قربانی‌کردن را جزو شعائر الهی می‌داند.

همتی | شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام محمدحسن شورورزی، مسئول دفتر نمایندگی، ولی فقیه در اداره‌کل دام‌پزشکی استان خراسان رضوی، در نشستی خبری با بیان اینکه موضوع خون‌مالی‌کردن کعبه، فرهنگ غلط جاهلی بود و این فرهنگ اشتباه ادامه پیدا کرده است، افزود: امروز می‌بینیم که پلاک‌های خودرو‌ها را خون‌مالی می‌کنند که این‌ها خرافات و در اسلام شرک است.
وی با استناد به قرآن و روایات قرآنی که مردار و خون را بر انسان حرام دانسته است، افزود: خداوند چیزی را حلال نکرد، مگر اینکه برای بدن مفید باشد. اکنون در حوزه دام‌پزشکی، عامل بیشتر بیماری‌ها را خون می‌دانند و هرچند فواید زیادی دارد، اما ضرر‌هایی دارد. همچنین اینکه اسلام به این موضوع‌ها تأکید می‌کند نیز باید در مرکز توجه باشد.
به گفته وی، ناظران شرعی در استان حضور دارند و مسائل عید قربان را رصد می‌کنند.

به گفته وی، همچنین با توجه حساسیت برادران اهل سنت در بحث قربانی کردن که آن را واجب می‌دانند. دامپزشکی استان از مولویان اهل سنت دعوت به عمل آوردند و از آنها درخواست کردند که در نمازهای جماعت کارشناسان ما حضور یابند و موارد مسایل بهداشتی را عنوان کنند.
وی ادامه داد: امسال هم این اتفاق افتاد و‌ مخاطرات بیماری‌ها تذکر داده شد و مولی استان اقرار کردند بحث قربانی اگرچه مهم است اما رعایت مسایل بهداشتی هم مهم است و قرار شد در نماز جمعه این هفته تذکرات بهداشتی برای داشتن یک عید قربانی با رعایت مسایل بهداشتی و هدایت کشتار دام به سمت کشتارگاه ها تاکید شود.

تب کریمه کنگو، هیچ نشانه‌ای از بیماری در دام وجود ندارد

همچنین قربانزاده، معاون سلامت و بهداشت اداره دام‌پزشکی استان خراسان رضوی، در این نشست با بیان اینکه ۱۷۰۹ عامل بیماری‌زا برای انسان وجود دارد که ۵۰ درصد آن بین انسان و دام مشترک است، گفت: وجود بعضی دام‌ها و حشرات در کنار ما در چرخه بیماری حیوان و انسان بسیار مؤثر است. ما باید با رعایت نکات بهداشتی از این بیماری جلوگیری کنیم.
به گفته وی، این بیماری معمولا در دام نشانه‌ای ندارد، اما در انسان عوارض زیادی دارد؛ مثل تب کریمه کنگو که عاملش کنه‌ای است که فعالیتش از بهار تا پاییز ادامه دارد. در دام هیچ نشانه‌ای از بیماری وجود ندارد، اما عادت‌های اشتباه قصابان در نوع ذبح و رعایت‌نکردن بهداشت ممکن است منتقل‌کننده این بیماری باشد.
خطر دیگر کشتار‌های غیرمجاز، پیش‌سردنکردن لاشه است. مردم فکر می‌کنند با فریزکردن این مشکل حل می‌شود، اما این‌طور نیست و گوشت باید ۲۴ساعت پیش‌سرد کنند.
وی اظهار کرد: اقدام جدید اداره دام‌پزشکی، مشخص‌کردن کشتارگاه‌های آماده پذیرش دام برای عید قربان است. در مشهد اقدامی ویژه در دو سال کرونا انجام و این باعث شد طرح پذیرش آنلاین قربانی ادامه داشته باشد که در کشتارگاه گوشت مشهد انجام می‌شود. از یک هفته قبل عید قربان پذیرش نذر قربانی انجام می‌شود و مردم به‌صورت آنلاین می‌توانند این کار را انجام دهند. مسلما با حضور ناظران شرعی و رعایت مسائل بهداشتی، ذبح به‌صورت بهداشتی انجام می‌شود و نذرکنندگان می‌توانند در روز بعد آن را تحویل بگیرند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->