سرخط خبرها

آغاز مغناطیس حسینی

  • کد خبر: ۱۱۹۰۰۴
  • ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷
آغاز مغناطیس حسینی
حسین ابراهیمی - فعال فرهنگی

محرم را با چه چیزی می‌شناسید؟ محرم، فارغ از اینکه ماه خون و قیام نام گرفته است، برای تمام ما ایرانی‌ها، ماهی خاطره‌انگیز است، با وجود آنکه با آغاز ماه محرم همه‌جا سیاه‌پوش می‌شود، اما خاطرات بچگی ما از ماه محرم پر از شور و هیجان و معنویت است، محرم امام حسین معجونی است که جامعه را در تمام ابعاد فرهنگ، هنر، معنویت و دیگر مسائل اجتماعی تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد و سیراب می‌کند.

نباید محرم را مساوی مجالس روضه‌خوانی دید، گرچه مجالس روضه‌خوانی ارباب، سفره ایمان و غیرت را برای ملت ما پهن کرده است، نباید محرم را مساوی هیئت و علَم دید، گرچه از میان همین هیئت و علَم، مردانِ مرد میدان جهاد تربیت شده و برخاسته‌اند، حتی محرم مساوی کتیبه‌ها و اشعار محتشم نیست، در حالی که گرمای نفس شاعران خوش‌سخن و شعر آیینی ما با نام امام‌حسین (ع) جان گرفته است، هنرمندان کشور ما، نظیر شاعران بزرگ و نقاش‌های زبردستی مانند استاد فرشچیان خاطرات هنری خود را با همین عشق، اوج داده و با همین عشق پر کشیده‌اند، محرم مساوی تعزیه‌خوانی هم نیست، گرچه در روزگار دورتر بساط تعزیه‌خوان‌ها رونق زیادی داشته است و شمرخوان‌ها آبروی خود را با امام‌حسین (ع) معامله می‌کردند، هنوز هم در اطراف و اکناف گاهی تعزیه‌ها و تعزیه‌خوان‌ها هستند، روستایی به نام فدیشه در اطراف نیشابور هر سال در ایام محرم، میزبان هزاران عاشق اباعبدا... است که برای دیدن این هنر ناب در آن خاک باصفا جمع می‌شوند، اما باید بگویم محرم امام حسین (ع) مساوی نذری دادن و نذری گرفتن و بوی حلیم و قیمه نذری و شله مشهدی هم نیست، گرچه این‌ها هم از زیبایی‌های خاطره‌انگیز این ماه بزرگ هستند که ساعت‌ها می‌توان از جنبه‌های معنوی و لطایف زندگی‌ساز آن‌ها گفت، اما همه آنچه از محرم بیان شد و بیان نشد ابعاد این ماهی است که اسلام را زنده کرده است، ماهی که کشور ما را با وجود دشمنی دشمنان، نگه‌داشته و بیمه کرده است، ماهی که انسان‌های بزرگی را در سایه خود پرورانده است و بهترین تعبیر درباره محرم امام حسین (ع) را مقام‌معظم‌رهبری در کنار عجایب این ماه و عظمت اربعین امام‌حسین (ع) که نام حسین (ع) را در دنیا طنین‌انداز می‌کند به‌کار بردند و فرمودند: شروع جاذبه مغناطیس حسینی، در روز اربعین است. مغناطیسی که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی، در دل من و شماست.

همه شور و گرمایی که در زندگی‌های ما در ماه محرم برپاست فریاد می‌زند که وا... تا ابد امام‌حسین (ع) و مکتب درس‌آموز کربلای او فراموش‌شدنی نیستند و ما هم امیدواریم که بتوانیم از کسانی باشیم که با سوار شدن به کشتی نجات شاه کربلا از اهل نجات باشیم، ان‌شاءا....

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->