زلنسکی یکی از مقام‌های سرویس امنیتی اوکراین را برکنار کرد دبیرکل سازمان ملل: متعهد به صلح بر اساس پایان اشغال هستیم آمریکا: همسایگان اسرائیل از عادی سازی روابط سود بسیاری خواهند برد حمایت مجدد ترامپ از جنایات اسرائیل در غزه شهادت ۲۹ فلسطینی در حملات رژیم صهیونیستی به غزه حمدان: پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی معادله جدیدی ایجاد کرد بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه گفت و گو کردند حمله پهپادی مقاومت عراق به یک هدف مهم در جولان اشغالی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر ایروانی: آمریکا تنها مانع تحقق آرمان شریف مردم فلسطین است شمال عراق از سوی ترکیه بمباران شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش گزارشگر سازمان ملل به خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان قطع روابط کلمبیا و رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ غزه واکنش سازمان ملل به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان ترکیه ۴۱ نفر را به ‌اتهام ارتباط با داعش بازداشت کرد حمله جنگنده‌های ائتلاف متجاوز آمریکایی - انگلیسی به شمال یمن (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) فراخوان یمنی‌ها برای برگزاری تظاهرات حمایت از غزه (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله گردان‌های قدس به مقر فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایران به شورای امنیت: هرگز آغازگر جنگ علیه اسرائیل نبوده‌ایم تداوم حملات موشکی حزب‌الله به مواضع رژیم صهیونیستی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) معترضان لهستانی: جنگ اوکراین، این جنگ ما نیست؛ آن را متوقف کنید
سرخط خبرها

پرتاب ماهواره ایرانی «خیام» به فضا در کانون اخبار رسانه‌های غربی

  • کد خبر: ۱۲۰۵۵۷
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
پرتاب ماهواره ایرانی «خیام» به فضا در کانون اخبار رسانه‌های غربی
رسانه‌های غربی امروز طی گزارش‌های خود به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره بومی «خیام» و پیشرفت‌های ایران در این زمینه اشاره کرده و آن را در راستای تقویت همکاری‌های ایران و روسیه که با تحریم‌های آمریکا و متحدانش روبرو هستند، خواندند.

به گزارش شهرآرانیوز، ماهواره ایرانی «خیام» در یک همکاری مشترک با کشور روسیه، از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان توسط ماهواره‌بر سایوز به فضا پرتاب شد که بر اساس آخرین گزارش‌ها نخستین داده تله متری این ماهواره در ایستگاه‌های زمینی در پایگاه‌های فضایی سازمان فضایی ایران دریافت شده است.

درحالیکه همواره رسانه‌های غربی دستاورد‌های فضایی و ماهواره‌ای جمهوری اسلامی را در مرکز توجه قرار می‌دهند، این بار نیز بلافاصله پس از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره ۶۰۰ کیلویی کاملا بومی ایران به این دستاورد جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان دادند که نشان از اهمیت این موضوع برای رسانه‌های غربی است.

خبرگزاری رویترز در این رابطه نوشت که همزمان با برنامه تهران و مسکو برای ایجاد روابط نزدیک‌تر در مواجهه با تحریم‌های غرب، یک ماهواره‌ای ایرانی به صورت موفقیت آمیز توسط یک ماهواره‌بر روسیه به فضا پرتاب شد.

خبرگزاری فرانسه نیز در این رابطه به تقویت همکاری‌های تهران و مسکو اشاره کرد و نوشت که ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه ماه گذشته میلادی به عنوان دومین سفر خارجی خود از زمان جنگ اوکراین، سفر کرد. این خبرگزاری همچنین در خصوص همکاری‌های فضایی ایران و روسیه خاطر نشان کرد که در سال ۲۰۰۵ ماهواره سینا ۱ ایران از ماهواره‌بر پلستسک روسیه پرتاب شده بود.   

از سوی دیگر خبرگزاری اسوشیتدپرس نیز این عملیات را موفقیت آمیز خواند و اشاره کرد که حدود ۹ دقیقه پس از پرتاب، ماهواره ایرانی به نام خیام در مدار زمین قرار گرفت. همچنین نامی که برای این ماهواره انتخاب شده بود از نقطه نظر این رسانه آمریکایی مورد توجه قرار گرفت و افزود: این ماهواره از نام عمر خیام یک دانشمند ایرانی که در قرن ۱۱ و ۱۲ می‌زیسته، گرفته شده است.

اسوشیتدپرس همچنین در قسمتی از گزارش خود به مشخصات این ماهواره که از زبان رسانه‌های ایرانی نقل شده اشاره کرد و فزود: تلویزیون ایران به نقل از آژانس فضایی ایران اعلام کرد که ماهواره تصاویر وضوح بالا با میزان وضوح یک متر در هر پیکسل را ارائه می‌کند.  

پرتاب ماهواره خیام با ماهواره‌بر سایوز از قزاقستان در ساعت ۱۰ و ۲۲ دقیقه به وقت تهران با موفقیت انجام شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->