برخی از مدارس آموزش و پرورش ناحیه هفت مشهد فردا (دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۳) غیرحضوری شد واکنش اورژانس به ماجرای تجاوز به یک زن در آمبولانس جان باختن ۸ نفر در تصادف مرگبار اتوبان غدیر (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) + جزئیات یک پژوهش علمی ثابت کرد: تاثیر فعالیت بدنی بر کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان مرخص شدن ۴۲ مصدوم اتوبوس اردبیل به مشهد از بیمارستان سمنان (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) وزارت علوم: امکان ثبت پایان‌نامه‌ها و رساله‌های کپی‌برداری‌ شده در ایرانداک وجود ندارد مدارس کدام استان‌ها(دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۳) غیرحضوری شد؟ عوارض جراحی‌های زیبایی پلک و لیفت ابرو را جدی بگیرید چه تفریحاتی در هتل پرسپولیس شیراز منتظر شماست؟ تعداد موزه‌های کشور به ۱۰۰۰ مورد افزایش می‌یابد؟ مسیرهای دسترسی به هتل زندیه شیراز چه بخوریم تا کم‌حافظه نشویم؟ معرفی تصفیه آسا، نمایندگی دستگاه تصفیه آب در اصفهان درباره خطرات استفاده از تلفن همراه برای زنگ بیدارباش جریمه ایجاد آلودگی صوتی چقدر است؟ هشدار سازمان غذا و دارو در خصوص واکسن Prevenar ۲۰ | این واکسن در ایران قاچاق است کادر درمان در آستانه فرسودگی | سلامت مردم در خطر است بلیت پرواز عتبات عالیات گران نشد| نرخ بلیت رفت و برگشت به نجف ۱۴ میلیون تومان دریافت تأییدیه سلامت روان شرط صدور پروانه اشتغال روان‌شناسان است پیش بینی هواشناسی بندرعباس امروز (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) | تداوم ناپایداری‌های جوی و دریایی تا اواسط هفته دانشگاهیان فردا (۱۵ بهمن ۱۴۰۳) با آرمان‌های بنیان‌گذار انقلاب اسلامی تجدید میثاق می‌کنند حس امنیت در کودکان چگونه آسیب می‌بیند؟ | لحظه‌های امن دنیای کودکانه آیا کودکان هم دچار پوکی استخوان می‌شوند؟ اعضای جوان سبزواری ۷ زندگی را نجات داد (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) دختر نوجوان مرگ مغزی در مشهد به ۶ بیمار زندگی دوباره بخشید (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) ایران موفق به تولید دارو‌های سل‌تراپی و ژن‌درمانی شد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (یکشنبه، ۱۴ بهمن ۱۴۰۳) | افزایش آلاینده‌ها در شهر‌های بزرگ و صنعتی قاچاقچی مواد مخدر در دامداری به دام افتاد متناسب‌سازی حقوق هیچ‌کدام از سه گروه بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین‌اجتماعی کامل انجام نشده است (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) صدور بیش از ۳۳ هزار اخطاریه سدمعبر برای اصناف در مشهد طی ۱۰ماهه نخست ۱۴۰۳ | شهرداری مکلف به رفع سدمعبر است
سرخط خبرها

سهم پر رنگ شخصی‌ها در سفر‌های درون شهری

  • کد خبر: ۱۲۰۸۷
  • ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۲
  • ۱
سهم پر رنگ شخصی‌ها در سفر‌های درون شهری
با وجود توسعه شبکه حمل و نقل عمومی در مشهد، هنوز درصد زیادی از مردم از خودرو‌های شخصی استفاده می‌کنند
ملیحه ابراهیمی‌یزدی - در بیشتر کشور‌های دنیا به‌خصوص کشور‌هایی که مُهر «توسعه یافتگی» بر پیشانی آن‌ها خورده است، همان‌طور‌که جمعیت رشد می‌کند و به‌دنبال آن شهر‌ها نیز بزرگ می‌شوند، شهروندان خود را ملزم می‌دانند در‌راستای بهبود موقعیت اجتماعی‌شان با اهداف خرد و کلان مدیران شهری، همسو و هم‌جهت شوند. نمونه بارز این موضوع را می‌توانید در مترو شهر پکن جست‌وجو کنید؛ مترو این شهر پرکاربردترین مترو جهان شناخته می‌شود و آمار استفاده از آن، سالانه ۳ میلیارد و ۴۱۰ میلیون‌نفر را نشان می‌دهد. مترو توکیو نیز از این قاعده مستثنا نیست. آمار‌ها گواهی بر این ادعاست که سالانه ۳‌میلیارد و ۲۰۰‌میلیون‌نفر ازطریق خطوط ریلی این شهر جابه‌جا می‌شوند.
این درحالی است که علاو‌ه‌بر سیستم ریلی می‌توان به تقویت خدمات راه‌آهن‌های ناحیه‌ای، اتوبوس‌های برقی، ترامواها، ترن‌های زیر‌زمینی، مونوریل‌های شهرهایی، چون برلین، پاریس یا توکیو اشاره کرد که نقش بسزایی در جابه‌جایی مسافر‌های درون‌شهری دارند. درست است که در کشور ما هنوز زیر‌ساخت و بستر خیلی از این وسایل حمل‌و‌نقل انبوه‌بر تعریف و فراهم نشده است، اما واقعیت این است که با همین امکانات موجود هم سیستم حمل‌و‌نقل عمومی ما در جایگاه دوم بعد‌از استفاده از خودرو‌های شخصی قرار گرفته است. روز حمل‌و‌نقل، بهانه خوبی است تا وضعیت حمل‌و‌نقلِ عمومی مشهد را بررسی کنیم. شهری که علاوه‌بر شهروندان، سالانه پذیرای بیش‌از ۳۰‌میلیون زائر و گردشگر است. شاید با کمی تأمل روی  نقشه پیش رو، دستگیرتان شود که شما نیز از همین امروز می‌توانید باتوجه‌به وضعیت آلودگی هوا و اتلاف وقت در ترافیک‌های گره‌خورده، از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی استفاده کنید. لطفا بهانه‌های بنی‌اسراییلی مانند سخت‌بودن پایین‌رفتن از پله‌های قطار شهری، منتظر‌ماندن در ایستگاه‌های اتوبوس در فصل سرما، کمبود تاکسی در برخی مسیر‌ها را کنار بگذارید. کمی وضعیت موجود را سبک و سنگین کنید و حداقل برای سلامت ریه‌های شهر به نفع عموم بیندیشید و پیش‌قدم شوید.

نکته
بر‌اساس آمار رسمی ارائه‌شده هنوز ۵۶‌درصد مردم مشهد ترجیح می‌دهند با خودرو‌های شخصی‌شان سفر‌های درون‌شهری خود را انجام بدهند. این آمار نشان‌دهنده یک ضعف بزرگ فرهنگی درزمینه استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی مشهد است؛ ضعفی که وقتی آن را در‌کنار عوامل دیگری مثل ترافیک‌های اعصاب خردکن شهری و آلودگی وحشتناک هوا قرار می‌دهیم، بیش از پیش خود را نمایان و ضرورت استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی را روشن می‌کند.
 
سهم پر رنگ شخصی‌ها در سفر‌های درون شهری
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رخشانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
0
0
گزارشگر محترم این حقیر چندین ده سنواتی در کشورهای مختلف تجربه جایگاه شبکه های حمل نقل عمومی را دارد. آنچه که در اتوبوسهای داخل شهر مشهد غیر قابل قبول است مربوط می شود به نظافت و عدم وجود استاندارد مشخصی در نماهای داخلی آنها.بطوری که به هیچ وجه شأن شهروندان در آنها دیده نمی شود. متشکرم
مدیر پایگاه مخاطب گرامی پیامتون در روزنامه شهرآرا مورخ 01 / 10 / 98 صفحه 2 (تریبون شهر) چاپ شده است روز خوش
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->