مهلت انتخاب رشته کنکور ارشد تا روز سه‌شنبه (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) تمدید شد پزشکی قانونی ادعای تجاوز به الهه حسین نژاد را تکذیب کرد از بررسی ۴۷۰۰ خودرو تا کشف جنایت الهه حسین‌نژاد | توضیحات پلیس درباره نقش اسنپ در این قتل هولناک از سیکس‌پک تا سکته | جوانان ایرانی قربانی مکمل‌های بدنسازی ضرب‌وجرح دکتر پیروز مجتهدزاده، چهره ماندگار علمی کشور، در خانه مادرزنش! سرقت ۱۷ هزار دلاری زن خدمتکار از کمد صاحبخانه در مشهد مصرف تخم مرغ در سالمندان آسیبی به کبد نمی‌رساند ۵۳ هزار زن سالمند تنها در کشور شناسایی شدند | تلنگر حادثه الهه حسین نژاد برای بهزیستی کشته شدن یک قاتل محکوم به قصاص در بیمارستان کرج + جزئیات هشدار دادستان مرکز خراسان رضوی درباره آبیاری مزارع و باغات حاشیه شهر مشهد با پساب‌های تصفیه‌نشده و فاضلاب مرگ تلخ مادر مشهدی بر اثر توپ‌بازی پسر نوجوان در خیابان! ۲ دختر تکواندوکار مفقود شده تهرانی پیدا شدند (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) اصلاح قانون محکومیت‌های مالی در دستور کار مجلس | آخرین اخبار از قانون مهریه بیست‌وهشتمین فرزند جانباز کرمانی متولد شد شناسایی نوعی از کرونا در خفاش‌ها | خطر شیوع همه‌گیری جدید مرکز نوآوری و فناوری غذا‌های خاص در مشهد افتتاح شد (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) گم شدن دو دختر تکواندوکار در تهران + جزئیات هشدار استفاده افراطی کودکان از «گوشی» و خطر افزایش ابتلا به چاقی و دیابت ۱۳ زائر ایرانی تاکنون در عربستان جان باختند (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) مهلت معرفی دانشجویان مشمول سربازی برای تعیین تکلیف وضعیت خدمت تعیین شد اختلالی در ایستگاه خواب | «آپنه خواب» زمینه‌ساز مشکلات سلامتی فروش ویژه حدود هزار عنوان کتاب کانون پرورش فکری نوجوانان به مناسبت عید غدیر سازمان حفاظت محیط زیست همچنان به دنبال توله خرس‌ گمشده آیا ورزش در حالت ناشتای صبحگاهی، تأثیر بیشتری بر کاهش وزن دارد؟ تشدید بازرسی‌های وزارت بهداشت در فصل گرما همراه غذا آب بخوریم یا نه؟ مهلت انتخاب رشته کارشناسی ارشد امروز به پایان می‌رسد (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) ۱۱ نفر از اعضای یک شرکت هرمی دستگیر شدند (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) وضعیت خطرناک اشعه ماورای بنفش با گرم تر شدن هوا
سرخط خبرها

سهم پر رنگ شخصی‌ها در سفر‌های درون شهری

  • کد خبر: ۱۲۰۸۷
  • ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۲
  • ۱
سهم پر رنگ شخصی‌ها در سفر‌های درون شهری
با وجود توسعه شبکه حمل و نقل عمومی در مشهد، هنوز درصد زیادی از مردم از خودرو‌های شخصی استفاده می‌کنند
ملیحه ابراهیمی‌یزدی - در بیشتر کشور‌های دنیا به‌خصوص کشور‌هایی که مُهر «توسعه یافتگی» بر پیشانی آن‌ها خورده است، همان‌طور‌که جمعیت رشد می‌کند و به‌دنبال آن شهر‌ها نیز بزرگ می‌شوند، شهروندان خود را ملزم می‌دانند در‌راستای بهبود موقعیت اجتماعی‌شان با اهداف خرد و کلان مدیران شهری، همسو و هم‌جهت شوند. نمونه بارز این موضوع را می‌توانید در مترو شهر پکن جست‌وجو کنید؛ مترو این شهر پرکاربردترین مترو جهان شناخته می‌شود و آمار استفاده از آن، سالانه ۳ میلیارد و ۴۱۰ میلیون‌نفر را نشان می‌دهد. مترو توکیو نیز از این قاعده مستثنا نیست. آمار‌ها گواهی بر این ادعاست که سالانه ۳‌میلیارد و ۲۰۰‌میلیون‌نفر ازطریق خطوط ریلی این شهر جابه‌جا می‌شوند.
این درحالی است که علاو‌ه‌بر سیستم ریلی می‌توان به تقویت خدمات راه‌آهن‌های ناحیه‌ای، اتوبوس‌های برقی، ترامواها، ترن‌های زیر‌زمینی، مونوریل‌های شهرهایی، چون برلین، پاریس یا توکیو اشاره کرد که نقش بسزایی در جابه‌جایی مسافر‌های درون‌شهری دارند. درست است که در کشور ما هنوز زیر‌ساخت و بستر خیلی از این وسایل حمل‌و‌نقل انبوه‌بر تعریف و فراهم نشده است، اما واقعیت این است که با همین امکانات موجود هم سیستم حمل‌و‌نقل عمومی ما در جایگاه دوم بعد‌از استفاده از خودرو‌های شخصی قرار گرفته است. روز حمل‌و‌نقل، بهانه خوبی است تا وضعیت حمل‌و‌نقلِ عمومی مشهد را بررسی کنیم. شهری که علاوه‌بر شهروندان، سالانه پذیرای بیش‌از ۳۰‌میلیون زائر و گردشگر است. شاید با کمی تأمل روی  نقشه پیش رو، دستگیرتان شود که شما نیز از همین امروز می‌توانید باتوجه‌به وضعیت آلودگی هوا و اتلاف وقت در ترافیک‌های گره‌خورده، از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی استفاده کنید. لطفا بهانه‌های بنی‌اسراییلی مانند سخت‌بودن پایین‌رفتن از پله‌های قطار شهری، منتظر‌ماندن در ایستگاه‌های اتوبوس در فصل سرما، کمبود تاکسی در برخی مسیر‌ها را کنار بگذارید. کمی وضعیت موجود را سبک و سنگین کنید و حداقل برای سلامت ریه‌های شهر به نفع عموم بیندیشید و پیش‌قدم شوید.

نکته
بر‌اساس آمار رسمی ارائه‌شده هنوز ۵۶‌درصد مردم مشهد ترجیح می‌دهند با خودرو‌های شخصی‌شان سفر‌های درون‌شهری خود را انجام بدهند. این آمار نشان‌دهنده یک ضعف بزرگ فرهنگی درزمینه استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی مشهد است؛ ضعفی که وقتی آن را در‌کنار عوامل دیگری مثل ترافیک‌های اعصاب خردکن شهری و آلودگی وحشتناک هوا قرار می‌دهیم، بیش از پیش خود را نمایان و ضرورت استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی را روشن می‌کند.
 
سهم پر رنگ شخصی‌ها در سفر‌های درون شهری
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رخشانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
0
0
گزارشگر محترم این حقیر چندین ده سنواتی در کشورهای مختلف تجربه جایگاه شبکه های حمل نقل عمومی را دارد. آنچه که در اتوبوسهای داخل شهر مشهد غیر قابل قبول است مربوط می شود به نظافت و عدم وجود استاندارد مشخصی در نماهای داخلی آنها.بطوری که به هیچ وجه شأن شهروندان در آنها دیده نمی شود. متشکرم
مدیر پایگاه مخاطب گرامی پیامتون در روزنامه شهرآرا مورخ 01 / 10 / 98 صفحه 2 (تریبون شهر) چاپ شده است روز خوش
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->