در نشست مشترک کمیسیون خدمات شهری شورای شهر و شورای معاونین شهرداری مشهد بررسی شد| پروژه‌های نیمه‌تمام تعیین تکلیف می‌شود + ویدئو روز داغ مشهد از دریچه بازار و اصناف + فیلم (۶ مرداد ۱۴۰۳) برخورد جدی بازرسان اصناف با گرانفروشی در نمایشگاه مبلمان مشهد (۶ مرداد ۱۴۰۳) تعطیلی چهارساعته مجتمع‌های تجاری و پاساژ‌های مشهد تا ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ عرصه میدان شهدای مشهد کانون اصلی فعالیت‌های فرهنگی و زیارتی دهه پایانی ماه صفر پس از نیم قرن، ۱۹۰ هکتار از اراضی آرامستان بهشت‌رضا(ع) سنددار شد بازار‌های سیار مشهد در پی افزایش دما، فردا (یکشنبه، ۷ مرداد ۱۴۰۳) تعطیل می‌شوند فردا (یکشنبه، ۷ مرداد ۱۴۰۳) ساعت سرویس‌دهی مترو مشهد در پی گرما تغییر می‌کند روزگار تلخ یک سازه تاریخی در مشهد| آسیاب «کنه‌بیست» خراب است و میراث‌فرهنگی خواب اعمال‌قانون ۱۴۷۳ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۰ خودروی متخلف توقیف شدند (۶ مرداد  ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در میدان جهاد، بزرگراه شهید چراغچی و خیابان امام‌خمینی(ره) در مشهد (۶ مرداد ۱۴۰۳) هوای کلانشهر مشهد امروز آلوده است (۶ مرداد ۱۴۰۳) زمین «روز بازار» مجیدیه مشهد به‌زودی آسفالت می‌شود بولوار تازه تاسیس قمربنی‌هاشم(ع) مشهد آماده بهره‌برداری | تقاطع مصلی به بولوار حر متصل می‌شود پارک تخصصی «کودک و سلامت» در مشهد احداث می‌شود مشکلات مُلک آباد روی میز شورای شهرستان | از کمبود اتوبوس تا کیفیت آب تغییر در ساعت فعالیت پاکبانان و باغبانان مشهدی از شنبه (۶ مرداد ۱۴۰۳) تولید ۸۸ هزار تن آسفالت در کارخانه شهید مجیدی مشهد | رکورد تولید آسفالت شکست مرگ دلخراش سرنشین سمند در کمربند سبز مشهد (۵ مرداد ۱۴۰۳) دیدار رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با مدیر عامل سازمان مدیریت آرامستان‌های مشهد اعلام آمادگی شهرداری مشهد برای ایجاد ایستگاه‌های شارژ خودرو‌های برقی
سرخط خبرها

شهری برای همه

  • کد خبر: ۱۲۰۹۳
  • ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۵
شهری برای همه
لایحه «شهر همگان» به تصویب شورای شهر مشهد رسید
علی قدیری - نام گذاری ۳ خیابان و یک بوستان، تصویب ساختار اداری مجمع خیرین شهریار و نیز تصویب «اداره شهر همگان» با اولویت حمایت از گروه‌های خاص، مهم‌ترین مصوبات هفتادونهمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد بود.

از بوستان اطلسی تا بولوار شهدای طرق
یکی از مصوبات جلسه گذشته شورای شهر که از تصویب اعضای شورا گذشت، افزوده شدن چند نام جدید به معابر شهر بود؛ مطابق ماده واحده این لایحه که با اکثریت آرای اعضای شورا به تصویب رسید، به شهرداری مشهد اجازه داده شد تا بولوار انتهای شهرک طرق به جاده محمدآباد واقع در منطقه ۷ شهرداری به نام شهدای طرق و بوستان خیابان شهید اسماعیل پور طرقی ۲۰ در منطقه ۵، به نام بوستان اطلسی نام گذاری شود. همچنین مطابق این مصوبه، پیشنهاد نام گذاری خیابان کفایی ۴ در منطقه یک با حفظ شماره به نام زنده یاد دکتر محمدفرهاد رحیمی و خیابان ویلای ۶ در منطقه ۹ با حفظ شماره به نام زنده یاد دکتر مهدی بکاولی برای بررسی بیشتر به کمیته نام گذاری ارجاع داده شد.

نام خیران بر کتیبه پروژه‌های شهری
در دومین دستورکار، طرح «خیرین شهریار» در دستورکار اعضای شورا قرار گرفت. این طرح که درراستای دستیابی به شهر ترمیمی، جلب و تسهیل مشارکت در امور همگانی و عام المنفعه در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، عمرانی، خدمات شهری و... تدوین شده است، در قالب ماده واحده‌ای به صحن علنی شورا ارائه شد که مطابق آن ایجاد مجمع خیرین شهریار به ریاست شهردار مشهد و متشکل از معاون خدمات شهرداری و معاون اجتماعی و فرهنگی، ۴ نفر از خیران تأثیرگذار شهری به انتخاب شهردار و شورای اسلامی شهر و یک نفر از اعضای شورای اسلامی شهر با اهدافی مانند نیازسنجی اولویت بندی نیاز‌های شهری براساس نظر نخبگان، سیاست گذاری و برنامه ریزی به منظور ارتقای مشارکت‌های خیران، استفاده از ظرفیت رسانه‌ها درراستای جلب مشارکت‌های خیران شهریار، برنامه ریزی و اتخاذ تصمیم درراستای بهره مندی از فناوری‌ها و روش‌های نوین در جذب خیران، تدوین دستورالعمل اجرایی به منظور تعیین چگونگی روند اجرایی، چگونگی ترویج، جلب و جذب مشارکت خیران و چگونگی مشوق‌ها و... پیش بینی شده است. این ماده واحده به اتفاق آرا به تصویب رسید. طبق این مصوبه، شهرداری مشهد موظف است ظرف ۲ ماه آینده یکی از اداره‌های موجود را برای پیشبرد امور این ماده واحده مهیا کند. محسن حسینی پویا، رئیس کمیسیون حقوقی، تصویب این ماده واحده را منجربه استفاده بهتر از ظرفیت‌های بالقوه خیران، تجمیع و سامان‌دهی بهتر کمک‌های مردمی و راهی برای کوتاه شدن تحمیل دیوان سالاری معمول اداری دانست. محمدمحسن مصحفی، سرپرست سازمان اجتماعی و فرهنگی نیز به عنوان نماینده شهرداری در جلسه شورا، ماده واحده را بستر نظام مندی برای خیران درراستای مشارکت در پروژه‌های مدیریت شهری ارزیابی کرد.
یکی از محرک‌های اصلی این مصوبه برای مشارکت بیشتر خیران، بر این اساس است که مشارکت گروهی از خیران به میزان ۳۰ درصد ارزش کل پروژه، سبب می‌شود تا نام خیران مشارکت کننده در کتیبه مربوطه درج شود. همچنین شهرداری مشهد مکلف است مبالغ درآمدی ناشی از مشارکت، نام و مشخصات خیران و سایر موضوع‌های مرتبط را در سایت رسمی شهرداری منعکس کند و به برگزاری جشنواره سالانه خیران شهریار و اعطای دیپلم افتخار یا نشان مشهد به این افراد اقدام کند. در ادامه، چرایی مشارکت ۳۰ درصدی در ارزش کل پروژه، سؤال ریاست شورا بود که محسن حسینی پویا، رئیس کمیسیون حقوقی شورا، در پاسخ علت آن را جلب مشارکت و تشویق هرچه بیشتر خیران بیان کرد.

عزم شورا برای حمایت از گروه‌های خاص
سومین دستورکار روز گذشته شورا، بررسی طرح شهر همگان بااولویت حمایت از گروه‌های خاص بود. مطابق این طرح و به منظور تحقق شهر همگان، شهری که در آن همه شهروندان بتوانند از همه امکانات، منابع و فرصت‌های شهرنشینی استفاده کنند، شهرداری مشهد مکلف است درراستای مصوبه منشور حقوق شهرنشینی، ساختار اداری و اجرایی مناسب بااولویت حمایت از گروه‌های خاص ایجاد کند. منظور از گروه‌های خاص در این مصوبه، گروه‌های سه گانه شامل کودکان، جانبازان (افراد دارای معلولیت، سالمندان و سایر کم توانان جسمی و حرکتی) و زنان است. همچنین به منظور ایجاد انسجام و همکاری در تحقق سیاست‌های شهر همگان، ستاد سیاست گذاری به ریاست شهردار و با ترکیب همه معاونان شهردار، مدیر حقوقی شهرداری، ۲ عضو شورا و با حضور نمایندگانی از استانداری، سازمان بهزیستی، انجمن‌های مردم نهاد و... تشکیل خواهد شد. حسینی پویا در توضیح این ماده واحده بیان کرد: به سبب وضعیت مدنظر، شرایط سبب می‌شود تا تبعیض‌هایی علیه این ۳ گروه روا داشته شود، به همین دلیل لزوم حمایت خاص و نظام حقوقی ویژه‌ای برای آنان احساس می‌شود تا منابع بتواند به صورت متوازن توزیع شود. وی همچنین بااستناد به گفته معاون وزارت کشور، این ماده واحده را الگوی جدیدی در شهرداری‌های کشور معرفی کرد که درصورت تصویب و اجرا بتواند در اختیار دیگر شهر‌ها قرارگیرد. در ادامه بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورا در تذکری به ۲ نکته اشاره کرد؛ نکته اول مبنی بر اداره شهر همگان بود که درصورت تصویب ماده واحده، قرار است زیر نظرکدام نهاد شهرداری مشهد ایجاد شود، چراکه در حوزه مناسب سازی شهری برای گروه‌های خاص، بخش‌های متفاوتی در حوزه‌های مختلف شهرداری دخیل اند و به همین دلیل شاید ایده آل آن است که این اداره در زیر حوزه شهردار ایجاد شود تا بتواند توان و هماهنگی سایر بخش‌ها را جذب کند. نکته دیگر نیز مبتنی بر آن بود که اساسا این ماده واحده برای جبران کمبود‌هایی برای گروه‌هایی خاص است و درنتیجه پیشنهاد داد تا برای این اداره مدیرِ زن انتخاب شود تا با درک و اشراف بر کمبود‌های موجود، بتواند کمک شایانی به پیشبرد اهداف این اداره کند. در ادامه پیشنهاد گندمی بااستقبال رئیس شورا مواجه شد و او نیز با بیان اینکه در این ماده واحده تنها به مشارکت زنان در تصمیم گیری‌ها و برنامه ریزی‌ها و نه مدیریت آنان اشاره شده است، خواستار مشارکت بیشتر زنان در این بخش شد. درنهایت این ماده واحده به اتفاق آرا به تصویب رسید. با تصویب این ماده واحده، مقرر شد مصوبات پیشین در این رابطه از جمله مصوبه شهر دوستدار کودک، در زیر آن قرار گیرد.

در حاشیه
در هفتادونهمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد، به مناسبت روز حمل ونقل، از رانندگان نمونه شهر، رضا رئیسان زاده، تاکسی ران، عقیل بشارتی، اتوبوس ران و احمدرضا عطاری مقدم، راهبر قطارشهری تقدیر شد.

تذکر عضو شورا به شهردار
رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه گذاری شورا از تاخیر در ارائه طرح پهنه بندی حریم مشهد انتقاد کرد
در این جلسه رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر مشهد به شهردار مشهد درباره تأخیر در ارائه طرح پهنه بندی حریم مشهد تذکر داد.
به گزارش ایرنا، احمد نوروزی گفت: نقشه‌های هوایی ۲۰سال گذشته مشهد بیانگر تخریب گسترده حاشیه شهر است که ناشی از نبود برنامه مشخص برای محدوده بلافصل، گستره وسیع ۸۶هزار هکتاری، کمبود امکانات برای نظارت و پیشگیری و وجود نیرو‌های سوداگر با منافع بسیار زیاد است. وی اضافه کرد: از ابتدای فعالیت شورای پنجم موضوع باجدیت ازسوی کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم برخوردار و کمیسیون شهرسازی و معماری پیگیری شده است و برخلاف تأکید شورای عالی شهرسازی در سال های۹۳ و ۹۵ بر انجام مطالعات و تهیه طرح پهنه بندی حریم شهر مشهد ظرف ۳ماه و انجام مطالعات راهبردی و پیگیری مستمر کمیسیون ها، انتخاب مشاور به دلایل مختلف به تأخیر افتاد. وی گفت: یکی از این دلایل تأیید شرح خدمات ازسوی اداره کل راه وشهرسازی بود که درنهایت با پیگیری اعضای شورا و استاندار، پس از ۵ سال تأخیر، شرح خدمات در اردیبهشت امسال به تأیید اداره کل راه وشهرسازی رسید و مقرر شد شهرداری بلافاصله قرارداد را منعقد کند، اما متأسفانه پس از گذشت ۷ ماه، فقط برای بخش اول مطالعات، یعنی برداشت وضع موجود که هرروز دچار تغییرات است، قرارداد منعقد شده و اصل قرارداد مطالعات پهنه بندی منعقد نشده است. نوروزی افزود: این بلاتکلیفی باعث استمرار تخریب اراضی و ساخت وساز‌ها شده است، از این رو ضمن تذکر به شهردار، تقاضای تسریع در عقد متمم قرارداد برای تکمیل شرح خدمات ظرف ۲ هفته و اعلام علت ۲ قسمت کردن قرارداد را دارم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->