بهترین موقعیت بدن هنگام مصرف دارو چیست؛ نشسته، خوابیده یا ایستاده؟

  • کد خبر: ۱۲۱۹۸۳
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲
بهترین موقعیت بدن هنگام مصرف دارو چیست؛ نشسته، خوابیده یا ایستاده؟
تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد که موقعیت بدن هنگام مصرف دارو می‌تواند باعث سریع‌تر شدن جذب و اثر دارو شود.

به گزارش شهرآرانیوز - تحقیقات پیشگامانه کارشناسان دانشگاه جان هاپکینز که در مجله «فیزیک مایعات» منتشر شده، به بررسی تاثیر حالت قرارگیری بدن بر سرعت جذب قرص‌ها در روده و ورود به جریان خون می‌پردازد.

این تحقیق مفاهیم مکانیک مایعات را با فیزیک و بیومکانیک ترکیب کرد و مدلی به نام «StomachSim» ایجاد کرد تا درک واقع‌بینانه‌ای از نحوه حرکت دارو (به شکل قرص) در داخل دستگاه گوارش ارائه دهد. هدف واضح بود: آیا ارتباطی بین وضعیت قرارگیری بدن و سرعت جذب دارو وجود دارد یا خیر؟ این موضوع به طور گسترده پذیرفته شده که دارو تنها پس از حرکت محتویات شیمیایی آن از معده به روده (محل جذب)، شروع به تاثیر در بدن می‌کند.

هرچه دارو به قسمت انتهایی معده (که آنتروم نامیده می‌شود) نزدیکتر شود و سپس به قسمت ابتدایی روده کوچک (با نام علمی دوازدهه) ریخته شود، اثرات آن سریعتر روی بدن مشاهده می‌شود. این قضیه به ویژه در مورد قرص‌های تسکین درد فوری، صادق است. آخرین تحقیقات چهار وضعیت معمول بدن را در حین مصرف دارو مورد مطالعه قرار دادند و با استفاده از مدل شبیه‌سازی StomachSim، سرعت جذب دارو را بر اساس موقعیت معده در داخل بدن و در زمان معین رتبه‌بندی کردند.

در نهایت مشخص شد که اگر فردی بعد از خوردن قرص به پهلوی راست دراز بکشد، قرص در عمیق‌ترین قسمت معده و نزدیک‌ترین نقطه به دهانه روده کوچک فرود می‌آید. بر اساس این مطالعه، دراز کشیدن به پهلوی راست در مقایسه با حالت ایستاده، روند انحلال و جذب دارو را ۲.۳ برابر افزایش می‌دهد. بنابراین، اگر به پهلو راست دراز کشیده‌اید و قرص سردرد شما در عرض ۱۰ دقیقه وارد روده کوچک می‌شود، در حالت ایستاده به ۲۳ دقیقه زمان نیاز دارد.

اگر به پهلوی چپ خود دراز کشیده‌اید که به عنوان بدترین وضعیت بدنی طبقه بندی می‌شود، مسیر انحلال دارو در کندترین حالت ممکن قرار دارد و انحلال دارو در مقایسه با حالت متمایل به راست، ۱۰ برابر دیرتر اتفاق می‌افتد. ضمنا ممکن است تعجب آور باشد که ایستادن و دراز کشیدن به پشت، به یک اندازه موثر هستند. این یافته‌ها به ویژه برای افرادی که با بیماری‌های گوارشی دست و پنجه نرم می‌کنند و روند جذب دارو کندی دارند، به شدت حیاتی است.

این تحقیقات می‌تواند برای افراد مسن یا افرادی که محدود به تخت شده‌اند نیز مفید باشد. راجات میتال، نویسنده اصلی مقاله با تاکید بر اهمیت وضعیت صحیح بدن در حین مصرف دارو، خاطرنشان می‌کند که پوست بدن، خود تاثیر بسیار زیادی دارد، به طوری که معادل اختلال عملکرد معده یک فرد در رابطه با حل شدن قرص است. ” این تیم اکنون در حال برنامه ریزی برای مطالعه تاثیر وضعیت بدن بر هضم غذا است.

منبع: گجت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->