گسترش شبکه ارتباطی همراه اول برای رفاه زائران حرم رضوی اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در مشهد به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید (۲۹ اسفند ۱۴۰۲) یک کشته و ۶ مصدوم بر اثر واژگونی خودرو در جاده نیشابور - مشهد (۲۹ اسفند ۱۴۰۲) ۱۷۷ کشته و ۶۲۰۰ مجروح در تصادفات ۵ روز اول طرح نوروزی پلیس در جاده‌ها (۲۹ اسفند ۱۴۰۲) ۳۰۰ نیروی هلال احمر پوشش مراسم سال تحویل در حرم رضوی را بر عهده دارند آغاز سال نو در خراسان رضوی همراه با بارش باران فرماندار مهران: ۱۵ هزار زائر از مرز خارج شده‌اند | کندی حرکت مربوط به تعداد کم گیت‌های عراقی است آخرین آمار غربالگری افراد دارای علائم بیماری در مرز‌ها از مرز ۲۴۰۰ نفر گذشت (اسفند ۱۴۰۲) مهر تردد دانشجویی به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟ اسکان موقت نوروزی فرهنگیان در ۴۲۴ مرکز آموزشی رفاهی مدیریت غیرعلمی زباله‌ها خسارت ۸۷ هزار میلیارد تومانی به محیط‌زیست وارد کرد توماج صالحی از اتهام نشر اکاذیب تبرئه شد نجات نوزادی بی پناه در یک شب زمستانی در پارک مشهد + فیلم بخشی از معوقات فرهنگیان تا انتهای سال و بخشی دیگر تا ۶ فروردین ۱۴۰۳ واریز می‌شود شیر باغ وحش وکیل‌آباد مشهد احتمالا سرطان دارد اعتراض۲۷۲ هزار معلم به رتبه‌بندی پذیرفته شد | معلمان هر ۳ سال یک‌بار ارزیابی می‌شوند مشهد و کربلا رکورد دار پروازهای نوروزی ضرورت محدودیت ورزش‌های هوازی از امروز تا فردا در مشهد مقدس (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) معدوم‌سازی ۵۰۰ تُن غذای فاسد در طرح سلامت نوروزی ۳ شرکت هواپیمایی به دلیل گران‌فروشی از فروش بلیت منع شدند + اسامی
سرخط خبرها

گزارشی از کمبود دارو بیماران دیابتی در مشهد

  • کد خبر: ۱۱۸۹۸۷
  • ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
گزارشی از کمبود دارو بیماران دیابتی در مشهد
انسولین لانتوس، بهترین نوع انسولین برای مصرف عمومی است؛ زیرا عوارض کمتری دارد و بدن هم به این دارو واکنش مناسبی نشان می‌دهد، اما این دارو اصلا در داروخانه‌های شهر موجود نیست.

سید‌مهرداد امیرکلالی | شهرآرانیوز؛ «باز هم انسولین قلمی کمیاب شد!». این جمله اولین عبارتی است که بعد از تماس با شهرآرانیوز، بر زبانش جاری می‌شود و می‌گوید: به نیابت از سایر بیماران دیابتی از کمیاب‌شدن مجدد انسولین قلمی در سطح شهر گلایه دارم. خانم پارسا با بیان اینکه طی دو سال شیوع کرونا، بیماران دیابتی، فشار مضاعفی را برای تهیه انسولین تحمل کردند، ادامه می‌دهد: دیابتی‌ها این روز‌ها برای تهیه و خرید انسولین لانتوس به مشکل برخورده‌اند؛ این انسولین که نوع عمومی‌تر مصرف برای بیماران است، در هیچ داروخانه‌ای پیدا نمی‌شود.

نگرد، نیست!

نبود و کمبود این دارو موجب سردرگمی بسیاری از بیماران دیابتی شده است تا‌آنجا‌که محسن عراقی‌زاده، یکی دیگر از بیماران دیابتی که نیاز دارد در ماه دست‌کم ۱۲‌قلم انسولین لانتوس مصرف کند، طی پیامکی به شهرآرانیوز، از نبود این نوع انسولین در سطح شهر خبر می‌دهد و می‌افزاید: به هر داروخانه‌ای مراجعه می‌کنیم، تنها نوع ایرانی انسولین را دارند؛ یک بار این دارو را مصرف کردم، بدنم واکنش نشان داد و کهیر زد.

او می‌افزاید: انسولین لانتوس، بهترین نوع انسولین برای مصرف عمومی است؛ زیرا عوارض کمتری دارد و بدن هم به این دارو واکنش مناسبی نشان می‌دهد، اما این دارو اصلا در داروخانه‌های شهر موجود نیست.

شهروند دیگری که فرزند دیابتی دارد، در پیامکی نوشته است: به چندین داروخانه در مشهد مراجعه کردم؛ فقط انسولین قلمی برند ایرانی را داشتند، ولی بسیاری از بیماران ترجیح می‌دهند که از انسولین معمولی قبلی استفاده کنند. این انسولین در بازار آزاد، ۲۵۰ هزار‌تومان است، در‌صورتی‌که همین انسولین با قیمت دفترچه بیمه باید ۳ هزار تومان باشد.

بررسی میدانی مشکل شهروندان

گزارشگر ما پیگیری مشکل شهروندان را با مراجعه به داروخانه‌های دولتی سطح شهر آغاز می‌کند. داروخانه‌های هلال احمر و ۲۲ بهمن، مقصد پیگیری است که اتفاقا در هیچ‌کدام از این داروخانه‌ها انسولین لانتوس موجود نبود.

مسئول پذیرش داروخانه هلال احمر می‌گوید: برند ایرانی انسولین قلمی ۲۷ هزار تومان است و انسولین قلمی لانتوس خیلی کم در داروخانه‌ها موجود است.

اپراتور فروش در داروخانه ۲۲‌بهمن مشهد نیز با اشاره‌به کمیاب‌بودن انسولین قلمی لانتوس می‌گوید: این انسولین مدتی است که کمیاب شده است و بیماران دیابتی هم بیشتر این نوع انسولین را مصرف می‌کنند؛ اما نوع ایرانی هندی و ترکی این انسولین در بازار موجود است.

پاسخ مسئول

برای اطلاع از وضعیت انسولین قلمی لانتوس و قیمت آن، با رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی گفتگو می‌کنیم. او می‌گوید: هر دارویی یک کد رهگیری دارد و اینکه از هر دارو چه تعداد در‌اختیار بیماران قرار می‌گیرد نیز ثبت می‌شود؛ دارو باید طبق تعرفه مصوب دولتی به فروش برسد.

علیرضا شهریاری با بیان اینکه اگر داروخانه‌ای دارویی را بیشتر از تعرفه دولتی بفروشد، مردم باید گزارش دهند، می‌افزاید: قطعا در‌صورت اثبات تخلف داروخانه، از‌طریق مجاری قانونی برخورد خواهد شد. هر دارویی که با قیمت گزاف یا قاچاق به فروش می‌رسد، مردم به ما اطلاع دهند؛ قطعا موضوع را پیگیری می‌کنیم. هیچ داروخانه‌ای مجاز به فروش دارو حتی یک‌ریال گران‌تر از تعرفه دولتی نیست.

او با اشاره‌به اینکه در حال حاضر قیمت آزاد انسولین قلمی لانتوس نزدیک ۳۰‌هزار تومان است، ادامه می‌دهد: هزینه این دارو با بیمه معادل ۳‌هزار تومان است.

وی می‌افزاید: اگر هم انسولین گران شود، قرار شده است دولت بخش زیادی از هزینه آن را متقبل شود و بیمار رقم اندکی بپردازد. موضوع نبود یا کمبود انسولین در داروخانه، باید از‌طریق معاونت غذا و دارو پیگیری شود. این محصول از کشور‌های مختلف تأمین می‌شود و برند‌های متفاوتی از این دارو از کشور‌هایی مانند ترکیه و فرانسه وارد می‌شود. یک برند ایرانی هم موجود است که مواد آن خارجی است. قیمت انواع انسولین با هم تفاوت چندانی ندارد، چون ۹۰ درصد هزینه را دولت و مابقی را بیمه تقبل می‌کند و با قیمتی اندک دست بیمار می‌رسد.

بسیاری از داروخانه‌ها انسولین دریافت نمی‌کنند

شهریاری اضافه می‌کند: ما نزدیک ۹۰۰ داروخانه در مشهد داریم. انسولین و همه دارو‌ها براساس سهمیه‌بندی بین داروخانه‌ها توزیع می‌شود و اینکه در داروخانه‌های مراجعه‌شده انسولین موجود نبوده، به‌دلیل اتمام دارو بوده و ممکن است در داروخانه‌های دیگر موجود باشد. خیلی از داروخانه‌ها انسولین دریافت نمی‌کنند و آن‌هایی که می‌گیرند، باید ثبت کنند که به کدام بیماران و با چه کد ملی داده‌اند.

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی بیان می‌کند: برای اطلاع از توزیع و پراکندگی انسولین لانتوس، مردم می‌توانند با سامانه اطلاعات دارو، شماره تلفن ۱۹۰ تماس بگیرند و اطلاعات لازم را درباره اینکه انسولین در کدام داروخانه‌ها موجود است، دریافت کنند یا اینکه به داروخانه‌هایی که قبلا از آن دارو تهیه می‌کردند، مراجعه کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->