وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور زمان برگزاری مزایده جدید شمش طلا اعلام شد+ جزئیات
سرخط خبرها

شرایط خودرو فرسوده چیست؟ | خودرو بعد از چند سال فرسوده می‌شود؟

  • کد خبر: ۱۲۴۶۳۳
  • ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶
  • ۸
شرایط خودرو فرسوده چیست؟ | خودرو بعد از چند سال فرسوده می‌شود؟
خودرو‌های فرسوده مانند آدم‌آهنی‌های خطرناکی هستند که نفس شهر‌ها را می‌گیرند و با پاگذاشتن روی راه تنفسشان، شهر‌ها را آلوده و کثیف می‌کنند. بالابودن مصرف سوخت خودرو‌های قدیمی و میزان بالای تولید آلودگی‌شان برای هر شهری خطرناک و هزینه‌زاست.

به گزارش شهرآرانیوز، برای همین دولت‌ها در تلاش‌اند که پای این خودرو‌ها را از جاده‌های شهری و بین‌شهری بیرون بکشند و آن‌ها را اسقاط کنند. اما شرایط اسقاط خودرو‌های فرسوده در سال جاری چیست؟ اصلا چه خودرو‌هایی فرسوده محسوب می‌شوند؟ مدارک لازم برای اسقاط‌کردن آن‌ها چیست و آیا طرحی برای تعویض‌شان وجود دارد؟ 

چندی پیش رضا فاطمی امین در حاشیه کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی گفت: در تبصره ۷ قانون بودجه سال جاری، پیش بینی شده است ۱۰ درصد از خودرو‌هایی که از طریق قرعه کشی عرضه می‌شود به دارندگان خودرو‌های فرسوده تعلق گیرد.

وی افزود: به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها، از ماه آینده این قانون اجرا می‌شود و سهم دارندگان خودرو‌های فرسوده که در دو قرعه کشی قبل برنده نشده اند در قرعه کشی پیش رو محفوظ است.

شناسایی خودرو‌های فرسوده

خودروی فرسوده چیست و چقدر عمر کرده است؟ به‌طور کلی، هر وسیله‌ای عمری مجاز دارد. اگر از آن سن بگذرد، دیگر فرسوده محسوب می‌شود. اما عددی کلی وجود دارد که می‌گوید، سن مجاز وسایل نقلیه، به‌طور میانگین در حدود ۲۰ سال است.

البته دقت کنید که این عمر مجاز، بیشتر برای خودرو‌هایی است که مصرفشان چندان بالا نیست. یعنی چه؟ یعنی مانند تاکسی‌ها یا اتوبوس‌ها مدام در تردد نیستند و میزان فرسودگی‌شان تاحد زیادی کمتر است. برای وسایل نقلیه‌ای که پرتردد هستند و میزان فرسودگی‌شان زیاد است، کارکرد خودرو هم در نظر گرفته می‌شود.

یادتان باشد که مقوله تعیین زمان فرسودگی خودرو‌ها به شرایط فرهنگی، اقتصادی و میزان رشد فناوری هم وابسته است. برای نمونه، شاید در یک کشور با استاندارد‌های بالا در زمینه‌های مذکور، عمر فرسودگی وسایل نقلیه بسیار کوتاه‌تر از کشور‌های دیگر باشد. بدیهی است که ایران هم کشوری پیشرفته نیست و عمر وسایل نقلیه بیشتر از متوسط ۵ سال است.

در ایران، خودرو‌هایی وجود دارند که بالای بیش از ۳۰ سال عمر کرده و هنوز در چرخه تردد هستند. این‌ها از متهمان درجه یک آلوده‌سازی هوای شهر‌ها هستند. اما اجازه بدهید که نگاهی دقیق‌تر به سن فرسودگی خودرو‌ها در ایران داشته باشیم:

سن فرسودگی خودرو‌های سواری: ۲۰ سال

سن فرسودگی خودرو‌های سواری دولتی: ۱۵ سال

سن فرسودگی خودرو‌های تاکسی: ۱۰ سال

سن فرسودگی خودرو‌های مینی‌بوس: ۱۵ سال

سن فرسودگی اتوبوس شهری: ۱۰ سال

سن فرسودگی اتوبوس برون‌شهری: ۱۵ سال

سن فرسودگی کامیون کِشنده: ۲۵ سال

سن فرسودگی وانت: ۱۵ سال

سن فرسودگی موتورسیکلت: ۱۰ سال

خودرو‌هایی که به این سنین می‌رسند باید مراحلی را طی کنند و اسقاط شوند.


 

اینجا ببینید:فروش فوق‌العاده خودرو در سامانه یکپارچه خودرو از امروز (۱۶ شهریورماه ۱۴۰۱) + آدرس سامانه و شرایط ثبت نام خودرو‌های فرسوده

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علیرضا براهینی.
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
4
3
سلام ماشین مدل ۸۵داشتم آتش گرفت سوخت میشه ثبت نام کنم
داود ابتین
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
1
0
خودروهای فرسوده دوو سیلو مدل1375 رو چند دولت برمیداره؟
مصطفی صابری
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
0
0
خب این خبر خیلی خوبه ولی اینم باید بگین که دولت بابت اسقاط هر وسیله چقدر به صاحب وسیله و چه شرایطی میده
ناشناس
Japan
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
0
2
سلام خودروی بنده ۳ سال پیش به سرقت رفته آیا با مدارک خالی میشه در این طرح شرکت کرد
محمد امین عطار
United States of America
۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
0
0
آیا برای ثبت‌نام ایران‌خودرو باید ماشین اسقاطی مال ایران‌خودرو باشه
یعنی مثلا با پراید اسقاطی میشه ایران‌خودرو ثبت‌نام کرد
ناشناس
Canada
۰۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
0
0
وجدانا دیگه برای خودروهای فرسوده باید شرط برنده شدن در قرعه کشی را حذف میکردن چون بااین وضعیت تازه مثل کسانی شده که عادی ثبت نام میکنن یا لااقل یه وامی براشون درنظرگرفته بشه که زیاد فشار بهشون نیاد چونکه احتمالاقیمت وبهای تحویل هم مبلغ کمی هست
کریمی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
0
0
ببخشید آیا می شود پراید فرسوده داد در ایران خودرو ثبت نام کرد وآیا داشتن گواهی نامه هم شرط است
محمدزاده
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
0
0
ماشین پراید مدل ۸۱دارم برای سبت نام باید چه کاری انجام دهم برای راهنمایی
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->