روایتی مستند از سرگذشت محله‌ای قدیمی در قلب شهر مشهد | بوی گندم و عطر هلو در حافظه تاریخی «سعدآباد» اعمال‌قانون ۱۶۸۱ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۳۹ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۹ تیر ۱۴۰۳) شهروند خبرنگار | مشارکت کودکان در انتخابات ریاست جمهوری (۸ تیر ۱۴۰۳) مدیریت شهری مشهد از همه ظرفیت‌ها برای ایجاد مشارکت بیشتر در انتخابات استفاده کرد ترافیک سنگین در بزرگراه آزادی، بولوارهای وکیل‌آباد و ملک‌آباد مشهد (۹ تیر ۱۴۰۳) دومین کنگره جهانی شهدای مدافع حرم و جبهه مقاومت در حرم امام‌رضا (ع) آغاز‌به‌کار کرد (۹ تیر ۱۴۰۳) | تألیف ۵۷ عنوان کتاب به محوریت سیره شهدای مقاومت آیا ادارات مشهد فردا شنبه (۹ تیر ۱۴۰۳) تعطیل است؟ ۲۰ اتوبوس شعبه سیار اخذ رأی در مشهد شدند شهربازی پارک ملت مشهد با ۲۶ وسیله بازی بازگشایی شد (۸ تیر ۱۴۰۳) دستگیری ۲ قاچاقچی مسافرنما با بیش از ۱۰ کیلو موادافیونی در مشهد (۸ تیر ۱۴۰۳) دعوت شهردار مشهد از زائران و مجاوران امام رضا(ع) برای مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری دعوت شورای اسلامی شهر مشهد مقدس به حضور در انتخابات ریاست جمهوری تمام واحد‌های اقامتی مشهد هیچگونه افزایش قیمتی در تابستان نخواهند داشت فوت پاکبان مشهدی براثر بی‌احتیاطی یک موتورسوار (۷ تیر ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۲۷۹۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۵ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۷ تیر ۱۴۰۳) رکورد پرواز‌های فرودگاه مشهد با ۲۳۲ پرواز در یک روز، شکست رفع خطر از گود‌های پرخطر مشهد در دستورکار مدیریت شهری مشهد، مهیای نهضت جدید آسفالت ترافیک سنگین در میدان‌های فهمیده و استقلال و تقاطع شهید کامیاب | موتورسوار بر اثر واژگونی موتورسیکلت جان باخت (۷ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها
به ناامیدی از این در مرو، بزن فالی

حال و هوای مشهد در آستانه شب یلدا

  • کد خبر: ۱۲۴۶۴
  • ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۶
حال و هوای مشهد در آستانه شب یلدا
علیرضا وفایی‌نیا - شهرداری مشهد همواره سعی کرده است که در مناسبت‌های مختلف با اجرای برنامه‌های متنوع در شهر، تعلق خاطر شهروندان به مشهد را افزایش دهد و به بهتر شدن حال آن‌ها کمک کند. در این راستا و به بهانه شب یلدا که مناسبتی ملی و ایرانی است، شاهد راه‌اندازی پویشی برای ایجاد حال‌وهوای یلدایی در شهر هستیم.
در روز‌های اخیر و با نزدیک شدن به شب یلدا، اگر در شهر گشتی بزنید، حال‌وهوای یلدایی نقش بسته بر صورت شهر را مشاهده می‌کنید.
در جای جای شهر بیلبورد‌هایی با فضای یلدا و اشعار حافظ به چشم می‌خورند که هم‌زمان با بلندترین شب سال، فضای شهر را زینت داده‌اند. این طرح را روابط‌عمومی شهرداری مشهد در قالب پویش «چله مهربانی» اجرا کرده است.
به مناسبت شب یلدا، اداره‌کل روابط‌عمومی شهرداری مشهد در این پویش به فضاآرایی شهری در این زمینه اقدام کرده است. برای اجرای این طرح از بیشتر فضا‌های تبلیغی شهر مانند بیلبورد‌های موجود در پل‌های عابرپیاده استفاده شده است. درمجموع ۱۲۰ بیلبورد در شهر به این پویش اختصاص داده شده و در آن‌ها اشعاری از دیوان حافظ نقش بسته است.
در کنار این بیلبوردها، ۱۲۰ استرابورد هم در برخی از میادین و چهارراه‌های شهر نصب شده است. طرح‌های استرابورد‌ها عکس‌هایی از برگزاری مراسم شب یلدا در بین اقشار مختلف مردم مانند سالمندان، زوج‌های جوان، رزمندگان دفاع مقدس و حتی بی‌خانمان‌هاست. عکس‌های استرابورد‌ها را عکاسان خبرگزاری‌های مختلف کشور گرفته‌اند و در پایه هرکدام، نام هنرمند درج شده است.
در ماه‌های اخیر هم به مناسبت‌های مختلفی مانند عاشورا یا شهادت امام رضا (ع) شاهد برگزاری پویش‌های مشابهی برای ایجاد حال‌وهوای مناسب در شهر بودیم و پویش چله مهربانی هم در دنباله همین مسیر برگزار شده است.
 
 


میوه به شرط تخفیف
در این روز‌ها که بازار‌های شهر هم حال و هوای شب یلدا به خود گرفته است، سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد با جانمایی ۳ المان گاری میوه در میدان جانباز، میدان احمدآباد و میدان فلسطین به استقبال بلندترین شب سال رفته است. اجرای المان‌های سنتی و نوستالژیک تداعی‌کننده حس خاطره‌انگیزی است که در فرهنگ و گذشته ما ریشه دارد. این المان‌ها همیشه توجه ویژه شهروندان را به خود جلب کرده است. بر این اساس شهرداری مشهد در آستانه شب یلدا به جانمایی ۳ گاری عرضه میوه در شهر با هدف تداعی کردن خاطرات گذشته اقدام کرده است. در این مراکز میوه عرضه می‌شود، اما هدف از جانمایی آن‌ها بیشتر ایجاد شور و نشاط در بین شهروندان در آستانه شب یلداست. این گونه المان‌ها با یادآوری خاطرات مشترک بین شهروندان، معمولا نقش بسزایی در افزایش هم‌بستگی اجتماعی دارند. در این جشنواره برخی از اقلام با تخفیف ۲۰‌تا‌۵۰ درصدی عرضه می‌شوند. هدف اصلی از برگزاری این جشنواره‌ها تسهیل خرید ارزان و باکیفیت برای مردم در مناسبت‌های ملی و مذهبی است و شهروندان می‌توانند تا پایان امروز به این محل‌ها مراجعه کنند و خرید شب یلدای خود را انجام دهند.

پویش مردمی «یلدا کنار هم»
از دیگر اقدامات مدیریت‌شهری مشهد برای شب یلدا، راه‌اندازی پویش مردمی «یلدا کنار هم» با هدف جمع‌آوری میوه و تنقلات و توزیع اقلام جمع‌آوری شده بین ساکنان مناطق محروم و حاشیه شهر است. پویش «نذر مهربانی» نیز با هدف جمع‌آوری کمک‌های غیرنقدی شامل پوشاک، اسباب‌بازی، میوه و تنقلات با مشارکت شورای اجتماعی محلات به اجرا درآمده است و اقلام اهدایی مردم پس از جمع‌آوری به مراکز توان‌بخشی و خانواده‌های کم‌برخوردار ساکن در مناطق پیرامونی اهدا می‌شود. همچنین جشن‌های یلدا در تمام مناطق شهر مشهد و برای اقشار مختلف برنامه‌ریزی و برگزار می‌شود که جشن شب یلدا با حضور کودکان کار، افراد آسیب‌دیده اجتماعی، کودکان بی‌سرپرست و سایر اقشار در مراکز توان‌بخشی و مؤسسات خیریه از آن جمله است. اهدای بسته‌های پذیرایی به همراهان بیماران در بیمارستان‌های قائم (عج)، دکتر شیخ و دکتر حجازی و جشن یلدا ویژه مددجویان خانه سبز برای افراد در معرض آسیب‌های اجتماعی نیز در دستورکار معاونت اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی-فرهنگی شهرداری مشهد قرار دارد. جشن ویژه‌ای نیز در مرکز ویژه زنان آسیب دیده اجتماعی و مرکز توان‌بخشی بهار با اجرای برنامه‌های شاد و مفرح اجرا می‌شود و علاوه بر آن اهدای بسته‌های پذیرایی و برگزاری جنگ شادی برای مددجویان خیریه نیکوکاری و مجتمع نگهداری از معلولان محمدیه از دیگر برنامه‌های شب یلداست. دورهمی محلی «شوچراغ»، اهدای بسته‌های پذیرایی به دانش‌آموزان مدارس استثنایی، دیدار با خانواده شهدا و سالمندان، برگزاری جشن یلدا در مراکز ترک اعتیاد و برپایی جشن در مدرسه ویژه کودکان مبتلا به اوتیسم از دیگر برنامه‌های مدیران شهر در بلندترین شب سال است. فرهنگ‌سرا‌های شهر هم در این شب برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده‌اند و در این راستا ۲۶ رویداد فرهنگی-هنری در فرهنگ‌سرا‌های مختلف برگزار می‌شود.
مدیریت‌شهری این برنامه‌ها را با هدف تقویت نشاط اجتماعی و ترویج مهربانی و همدلی در بین مردم به اجرا درآورده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->