ترافیک سنگین در پیرامون حرم مطهر رضوی (۱۵ تیر ۱۴۰۳) رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: مردم باید کمک کنند تا رئیس‌جمهور موفق عمل کند + فیلم عضو شورای اسلامی شهر مشهد: کسانی که رأی ندادند، بدانند که زندگی آن‌ها وابسته به انتخاب دیگران خواهد بود + فیلم شهردار مشهد: حضور مردم نسبت به دور اول انتخابات ریاست جمهوری پررنگ‌تر و پرشورتر است + فیلم مدیریت شهری مشهد پای کار برگزاری انتخابات اکران‌های شهری با محوریت مشارکت در انتخابات در مشهد اجرای طرح مهرورزی با محوریت پیشگیری از اعتیاد در مساجد مشهد پرداخت مطالبات پیمانکاران شهرداری مشهد با همکاری بانک شهر | ۵۹ دستگاه اتوبوس وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود دعوت شهردار مشهد مقدس از مردم برای حضور باشکوه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ روایتی گرم از کوره‌های قدیمی آجرپزی مشهد که این شهر را ساختند دعوت شورای اسلامی شهر مشهد مقدس برای حضور پرشور در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اعمال‌قانون ۲۳۰۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۲ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۱۴ تیر ۱۴۰۳) گلایه ساکنان محله پنجتن مشهد از جولان موتورسیکلت‌ها در بوستان‌ها پنجمین جشنواره قلم در مشهد برگزار می‌شود مشهد شهر پیشگام در انتشار اوراق مشارکت ترافیک سنگین در کوثر، خیام و پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۱۴ تیر ۱۴۰۳) اعزام بیش از ۳۳ هزار نیروی کارگری در مشهد به پروژه‌های شخصی توسط ایست‌کار‌ها هوای کلانشهر مشهد امروز آلوده است (۱۴ تیر ۱۴۰۳) راه اندازی ایستگاه ویژه غواصی و کار در اتفاع آتش نشانی مشهد
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

همه مشهد پای کار اسکان زائران دهه آخر صفر | ظرفیت اقامتی برای ۶۰۰ هزار نفر در هر شبانه‌روز

  • کد خبر: ۱۲۵۵۴۸
  • ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
همه مشهد پای کار اسکان زائران دهه آخر صفر | ظرفیت اقامتی برای ۶۰۰ هزار نفر در هر شبانه‌روز
ظرفیت‌های اقامتی مشهد در دهه پایانی صفر آمادگی میزبانی از ۶۰۰ هزار نفر در هر شبانه‌روز را دارد.

سعیده آل ابراهیم | شهرآرانیوز؛ این روز‌ها مشهدی‌ها در تب وتاب میزبانی هستند. میزبانی از زائرانی که در دهه پایانی ماه صفر با پای دل و ذکر یارضا (ع) پا به خطه توس می‌گذارند. کوچک و بزرگ و زن و مرد سختی مسیر را به شوق دیدار گنبد طلایی حضرت به جان می‌خرند تا در کنار بارگاه منور رضوی، دل‌های بی قرارشان آرام گیرد. شمار روبه رشد هرساله زائران نشان از طیف وسیع عاشقان امام هشتم (ع) دارد که البته وظیفه سنگین تری را هم بر دوش دستگاه‌های دولتی و اجرایی مشهد برای میزبانی هرچه شایسته‌تر از زائران ضامن آهو می‌گذارد.

یکی از موضوع‌های مهم در دهه پایانی صفر، اسکان زائران است که در دهه پایانی ماه صفر امسال در سه حوزه رسمی، موقت و اضطراری برای زائران در نظر گرفته شده و به گفته مسئول کمیته اسکان و رفاه ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی، ظرفیت اقامت در مشهد بیش از ۵۵۸ هزار نفر برای هر شب است.

تکمیل ۷۰ درصدی ظرفیت هتل‌ها

یوسف بیدخوری در گفتگو با شهرآرا، ظرفیت اقامت در دهه پایانی صفر را با آمادگی ۳ هزارو ۵۷۸ فضا، ۵۵۸ هزارو ۱۶۱ نفر در مشهد و برای استان ۳ هزارو ۸۴۶ مرکز و ظرفیت اقامت برای ۵۷۳ هزارو ۳۳۰ نفر اعلام کرد و گفت: در این ایام ظرفیت خالی نخواهیم داشت. با توجه به اینکه تاکنون بیش از ۷۰ درصد ظرفیت هتل‌ها تکمیل شده است، از زائران می‌خواهیم که سریع‌تر و پیش از سفر مکان لازم را برای اقامت رزرو کنند؛ بنابراین به ناچار باید از ظرفیت‌های موقت و اضطراری دستگاه‌های اجرایی نیز استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: در مشهد با ۲۳۷ هتل، ۵۷ هزارو ۹۰۶ نفرظرفیت اسکان برای هر شب آماده شده است. همچنین ۳۰۳ هتل آپارتمان پذیرای ۲۴ هزارو ۲۱۶ نفر و ۳۷۵ مهمان پذیر پذیرای ۲۲ هزارو ۳۸۰ نفر خواهد بود. برای ۳۰ هزار و ۳۹۴ نفر ظرفیت در ۶۸۲ خانه مسافر و برای ۱۴۲ نفر ظرفیت در چهار واحد بوم گردی در نظر گرفته شده است. درمجموع هزارو ۶۰۱ واحد اقامتی گردشگری در مشهد با ظرفیت ۱۳۵ هزارو ۳۸ نفر ظرفیت آماده خدمت رسانی در دهه پایانی صفر است. این آمار در استان هزار و ۸۳۰ واحد اقامتی با ظرفیت ۱۴۹ هزارو ۴۳۷ نفر است.

بیدخوری ادامه داد: ۴۰۱ مهمان سرای دولتی با ۴۱ هزارو ۳۰۳ نفر ظرفیت، ۲۸ زائرسرای ارزان قیمت و زائرشهر رضوی با ۱۳ هزارو ۲۵۷ نفر ظرفیت و ۹۷ مرکز اقامتی سپاه با ۲۲ هزارو ۵۲۸ نفر ظرفیت میزبان زائران دهه پایانی صفر خواهد بود. درمجموع در استان ۵۶۵ واحد با ظرفیت ۷۷ هزارو ۸۵۸ نفر در اختیار زائران قرار می‌گیرد که از این تعداد ۵۲۶ مرکز با ظرفیت ۷۷ هزارو ۸۸ نفر در مشهد است.

۲۱۲۷ مرکز اسکان رسمی

وی جمع آمار اسکان‌های رسمی در استان را ۲ هزارو ۳۹۵ مرکز با ظرفیت ۲۲۷ هزارو ۲۹۵ نفر بیان کرد و افزود: از این رقم ۲ هزارو ۱۲۷ واحد با ظرفیت ۲۱۲ هزارو ۱۲۶ نفر در مشهد قرار دارد. بیدخوری درباره آمار اسکان موقت در مشهد اظهار کرد: یک کمپ شهرداری با ظرفیت ۸ هزار نفر، ۴۴۹ حسینیه و بقاع متبرکه با ۷۵ هزار نفر ظرفیت و حدود ۸۰۰ باب مدرسه با ۱۵۰ هزارو ۵ نفر ظرفیت آماده خدمت رسانی به زائران است که درمجموع هزارو ۲۵۲ مرکز برای اسکان موقت در مشهد با ظرفیت ۲۳۳ هزارو ۵ نفر در نظر گرفته شده است.

اسکان اضطراری

مسئول کمیته اسکان و رفاه ستاد اجرایی خدمات سفر استان درباره اسکان اضطراری گفت: ۲۱ سالن شهرداری با ظرفیت ۸ هزارو ۹۰۰ نفر، ۱۸ مکان اضطراری شهرداری با ظرفیت ۳۷ هزارو ۱۵۰ نفر و ۱۵ سالن ورزشی با ظرفیت ۱۳ هزارو ۴۰۰ نفر آماده اسکان اضطراری زائران در شهر هستند. همچنین ۵۳ مسجد با ۸ هزارو ۱۰۰ نفر ظرفیت و ۱۱ زائرپذیر با هماهنگی امور مساجد، آماده اسکان ۲۸۰ زائر هستند.

وی اضافه کرد: پنج اردوگاه سپاه با ظرفیت ۵ هزار نفر، ۵۱ سالن سپاه با ظرفیت ۱۰ هزارو ۲۰۰ نفر و ۲۰ بنیاد زائر با ظرفیت ۲ هزارو ۹۹۶ نفر آماده خدمت رسانی است. یک سالن متفرقه اداری با هزارو ۵۰۰ نفر ظرفیت، ۱۱ سالن ورزشی آموزش وپرورش با ۳ هزارو ۵۰۰ نفر ظرفیت، ۱۰ سالن و فضای ادارات دولتی با ۵ هزار ظرفیت برای اسکان اضطراری در نظر گرفته شده است. از مجموع این آمار ۱۹۹ مرکز با ۱۱۳ هزارو ۳۰ نفر ظرفیت در مشهد قرار دارد.

نگرانی از اسکان زائران سواره

بیدخوری با اشاره به اینکه بیشتر کاروان‌های زیارتی و هیئت‌های مذهبی که در این روز‌ها قصد تشرف به مشهد دارند و محل اقامتشان را تعیین کرده اند، گفت: جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده نیز از طریق سامانه، سازمان دهی لازم را برای زائرانی که به صورت پیاده به مشهد می‌آیند، انجام می‌دهد؛ بنابراین دغدغه و نگرانی اصلی ما درباره افرادی است که سواره به مشهد سفر می‌کنند و اسکان اضطراری می‌تواند در این باره کمک کننده باشد.

وی با اشاره به اینکه امسال اولین بار پیگیری کرده ایم تا ظرفیت دستگاه‌های دولتی مانند اداره کار و اداره فنی وحرفه‌ای در اختیار زائران قرار بگیرد، گفت: پویش‌های مردمی در قالب سامانه‌ای از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد و حوزه زیارت شهرداری نیز راه اندازی شده است.
بیدخوری همچنین از تشدید نظارت‌ها بر مراکز اقامتی و هتل‌ها در حوزه ایمنی و بهداشتی در این مدت خبر داد و گفت: دغدغه استان این است که همه ظرفیت‌های مشهد و استان را برای اسکان زائران آماده کند و در این زمینه نامه نگاری‌هایی با کشور برای فراهم کردن کمبود‌های تجهیزاتی و امکانات انجام شده است.

پذیرایی ۸۰۴ مدرسه از زائران

به گفته معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش وپرورش استان، ۸۰۴ مدرسه در مشهد برای اسکان و ۳۵۰ مدرسه برای اسکان اضطراری زائران در دهه پایانی صفر آماده شده است.
سیدابوالفضل حسینی در گفتگو با شهرآرا اظهار کرد: در مشهد ۲۰۴ مدرسه برای ارائه خدمات به کاروان‌های پیاده در اختیار جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده حضرت رضا (ع) قرار گرفته است. همچنین ۲۰۰ مدرسه برای هیئت‌های سواره در نظر گرفته شده است که تاکنون ۱۴۴ هیئت برای اسکان ثبت نام کرده اند. ۵۰ آموزشگاه نیز برای اسکان زائران به صورت خانوادگی آماده خدمت رسانی است.
وی ادامه داد: امکانات مدارس آماده است، اما درباره ۳۵۰ مدرسه‌ای که برای اسکان اضطراری پیش بینی شده است، استانداری با دیگردستگاه‌ها نامه نگاری کرده است تا امکانات برای آن‌ها نیز فراهم شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->