به گزارش شهرآرانیوز، بیش از ۵۴درصد هتلهای کشور به دلیل زائرپذیر بودن مشهد و حضور میلیونی زائران به مشهد در طول سال در این شهر متمرکز شده است. در حال حاضر ۲۴۰هتل در مشهد داریم که از ۵ستاره تا یک ستاره فعالیت میکنند و به گفته رئیس جامعه هتلداران خراسان رضوی از این تعداد حدود ۱۵هتل پنج ستاره و مابقی با توجه به مناسب بودن قیمت آن در سطح ۳ ستاره متمرکز شده است. در کنار این ۳۸۵مهمانپذیر و ۳۵۰ هتل آپارتمان فعالیت میکنند؛ که در بعضی از ایام سال با همین تعداد اقامتگاه ظرفیت حضور مسافر تکمیل میشود.
روز گذشته، ۱۲مهرماه در حاشیه بازدید خبرنگاران از ظرفیت و تجهیزات هتلهای مشهد، مادر شاهیان، رئیس جامعه هتلداران خراسان رضوی در جمع خبرنگاران گفت: امسال در آستانه دهه آخر صفر برای افزایش هرچه بهتر کیفیت خدمت رسانی به زائران کنترل نرخ نامهها و سایر اقدامات نظارتی با تمرکز ببشتری انجام شد از جمله اقدامات حذف نرخ شناور در واحدهای اقامتی در زمان پیک و غیر پیک بود، تشکیل تیم ویژه بازرسی برای رسیدگی به شکایت و ایجاد ۴پایگاه نظارتی در اطراف حرم باعث شد تخلفات در سطح هتلها و هتل آپارتمان به صفر برسد و رضایت زائر را به همراه داشته باشد.
به گفته مادرشاهیان، نرخ هتل برمبنای کیفیت خدماتی که به مهمان ارائه میدهد باید تعیین شود مسلما هتل پنج ستاره هزینه جاری وثابتش بیشتر از سایر هتل هاست و بر همین مبنا بابد نرخ محاسبه شود. اما این نکته حائز اهمیت است به دلیل رقابتی بودن این صنعت در استان نرخ هتلهای مشهد در مقایسه با سایر شهرهای کشور متعادلتر و مناسبتر است.
وی با بیان اینکه ۱۳۸هزار تخت در واحدهای اقامتی داریم تصریح کرد: اما در بعضی از ایام حجم ورودی زائر به پنج میلیون هم می رسد و این درخور شان زائر امام رضا نیست که در چادر و یا حسینیه و مسجد اسکان کند.
مادر شاهیان گفت: اگر ارگانهایی مرتبط نرخ عوارض و مالیات و هزینههای انرژی را برای جامعه هتلداری تسهیل کنند مسلما ورود سرمایه کذار به این عرصه بیشتر خواهد شد چراکه این ظرفیت در استان وجود دارد.
وی گفت: ایجاد هتل اکنون صرفه اقتصادی ندارد و اگر کسی به این حوزه ورود میکند تنها عشق و علاقه است. هتلدار اگر سرمایه اش را در بانک پس انداز کند و سود آن را بگیرد بیشتر برایش آورد مالی دارد پس باید از این صنعت حمایت شود و آن هم تنها با تسهیل سازی برای ورود سرمایه گذار به این حوزه است.
رئیس جامعه هتل داران با بیان اینکه باید مدت ماندگاری زائر را در مشهد افزایش دهیم گفت: متوسط ماندگاری زائر در مشهد تنها ۲روزاست که با توجه به ظرفیتهای گردشگری مشهد و شهرستانهای استان این ماندگاری را باید افزایش دهیم
وی افزود: خانه مسافرها که از نظر ایمنی و کیفیت پایین خدمات معضلی برای صنعت هتلداری شدند که نیازمند حمایت تمام دستگاههای مربوطه است.