سرخط خبرها

سردار شهید نورعلی شوشتری؛ شهید منادی وحدت

  • کد خبر: ۱۲۸۸۸۵
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱
سردار شهید نورعلی شوشتری؛ شهید منادی وحدت
در میان نام شهدا، جانبازان و ایثارگرانی که از جان خود گذشتند تا امنیت پایدار در کشور برقرار شود، برخی از چهره‌ها بسیار متمایز بوده‌اند که بی‌شک در این میان، سردار شهید «نورعلی شوشتری» چهره‌ای ماندگار است.

گروه فرهنگ | شهرآرانیوز، «نورعلی شوشتری»، روستازاده‌ای از اهالی «ینگیجه» از توابع سرولایت نیشابور است که پس از گذراندن دوران تحصیل، برای انجام کار‌های عمرانی در مناطقی از استان‌های خوزستان و گلستان خدمت می‌کرد. او پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در می‌آید و  تا پیش از آغاز جنگ تحمیلی،  نقش مهمی در ختم قائله‌های ترکمن صحرا و کردستان ایفا می‌کند.

شهید شوشتری در زمان ۸ سال دفاع مقدس نیز در موقعیت‌های مختلف عملیاتی و در سمت‌های مختلف، به دفاع از این آب و خاک می‌پردازد  که این حضور او در جبهه‌های سخت نبرد، با مجروحیت‌های متعدد همراه بود. او چنان جانانه در مقابل دشمن می‌ایستد که امام خمینی (ره) رهبر فقید انقلاب اسلامی پس از ارائه گزارش عملیات مرصاد به او می‌گوید: «در این دنیا که نمی‌توانم کاری بکنم. اگر آبرویی داشته باشم در آن دنیا قطعاً شما را شفاعت خواهم کرد.» همین جملات نیز مدال افتخاری برای او می‌شود که تا لحظه شهادت، امیدوارانه و مجاهدانه به کار و تلاش و خدمت به مردم این مرز و بوم، ادامه دهد. شهید شوشتری پس از پایان جنگ تحمیلی نیز با عهده دار شدن مسئولیت‌های متعدد، تلاش می‌کند تا پاسدار ادامه دهنده راه شهیدانی باشد که جان خود را در دفاع از ایران تقدیم کردند. مسئولیت‌های سردار،از فرماندهی لشکر ۵ نصر گرفته تا جانشینی فرمانده نیروی زمینی سپاه، حکایت از توانمندی‌های او دارد.

تجربیات متعدد در عرصه جهاد فرهنگی و اقتصادی

شهید شوشتری پس از پایان جنگ تحمیلی و حضور در لشکر ۵ نصر و قرارگاه عملیاتی ثامن الائمه (ع) خراسان، علاوه بر تقویت بنیه نظامی یگان‌های مستقر در خراسان، اقدامات زیربنایی را در زمینه‌های تربیت نیروی انسانی و امور فرهنگی پایه گذاری می‌کند.

علاوه بر این‌ها، از آنجا که سردار معتقد بود فرهنگ و آموزه‌های دفاع مقدس باید با نگاهی جدید و برای استمرار حرکت انقلاب به نسل‌های بعد منتقل شود، آغازگر فعالیت‌های فرهنگی در هیئت رزمندگان اسلام و جامعة الحسین (ع) می‌شود و همچنین ایجاد مدارس امام حسین (ع) را پایه‌گذاری می‌کند. ضمن آن که سردار از عرصه‌های اقتصادی و معیشتی نیز غافل نبود و در شکل گیری شرکت‌های سپاد، نوید و الهیه به عنوان یک مدل اقتصادی قابل ارائه، نقش موثر داشت.

برقراری امنیت مردم پایه در مرز‌های کشور

سردار شوشتری طی سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴ مسئولیت قرارگاه منطقه‌ای حمزه سید الشهدا (ع) نیروی زمینی سپاه در شمال غرب کشور را عهده دار می‌شود و تلاش خود را بر آن متمرکز می‌کند تا مانع از شکاف میان اقوام و طوائف و در نتیجه نفوذ ضد انقلاب شود. او با پایه گذاری پایگاه‌های شهید کاوه در این منطقه تلاش می‌کند تا امنیت پایدار را با حضور نیرو‌های مردمی و توسط خود مردم منطقه تأمین کند و علاوه بر آن، از کار‌های مردم یاری، محرومیت زدایی و کمک به مردم نیز غافل نماند. فعالیت‌هایی که در سالیان بعد از حضور او نیز تداوم می‌یابد منشا ایجاد مناطق امن و امنیت پایدار در مرز‌های غربی کشور می‌شود.

به این ترتیب گام‌های مؤثری در ایجاد امنیت پایدار در منطقه برداشته می‌شود و سبب می‌شود  مردم شمال غرب کشور با فرماندهی سردار شوشتری در این منطقه، در تأمین امنیت خود سهیم شوند و این اقدامی ماندگار برای سردار بود؛ تفکری که در منطقه شمال غرب استمرار می‌یابد و دستاورد‌های زیادی نیز برای مردم به ارمغان می‌آورد.

جانشینی فرماندهی نیروی زمینی سپاه

فعالیت‌های شاخص شهید شوشتری در مناطق شمال غربی کشور سبب می‌شود به عنوان جانشین سپاه پاسداران منسوب شده و در جایگاهی بالاتر، تجربیات نظامی و فرهنگی خود را به سایر همرزمان خود در نقاط مختلف کشور منتقل کند. سردار ضمن تاکید بر افزایش آمادگی رزمی نیروها، همواره بسط و توسعه دستاورد‌های انقلاب مبتنی بر انجام فعالیت‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی را نیز مد نظر داشت.

وحدت آفرین در طوایف جنوب شرق

به دنبال ایجاد برخی ناآرامی‌هایی در جنوب شرق کشور توسط گروهک‌ها، سردار شوشتری در اوایل سال ۱۳۸۸ مأموریت پیدا می‌کند تا با حفظ سمت و این بار در قالب فرماندهی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه، به برقراری امنیت در منطقه سیستان و بلوچستان کمک کند. سردار همچنین با بهره گیری از تجربه حضور در شمال غرب کشور و اعتقاد بر این که امنیت در منطقه جز با وحدت و انسجام مردم و طوایف و مردمی کردن امنیت به دست نمی‌آید، سران عشایر و طوایف جنوب شرق کشور را گرد هم می‌آورد و آن‌ها نیز با دیدن عزم و اراده و رفتار پدرانه و مبتنی بر فرهنگ اصیل دینی سردار شوشتری، به کمک او می شتابند. روحیه خدمت و فعالیت‌های مجاهدانه شهید شوشتری، در نهایت منجر به برداشتن گام‌های مهمی در زمینه ایجاد امنیت مردم پایه در این منطقه می‌شود و از سوی دیگر، به زندگی و معیشت مردم منطقه نیز توجه بیش از پیش صورت بگیرد.

شهادت شهید منادی وحدت

نتیجه این اقدامات شهید شوشتری در مدت زمان کوتاه، منجر به انزوا و احساس گروهک‌هایی می‌شود که همواره تلاش می‌کردند با ایجاد شکاف‌های قومیتی و مذهبی، بین مردم فاصله و تفرقه ایجاد کنند. در نتیجه همین اقدامات بود که سران این گروهک‌ها نیز تنها راه خروج خود را از انزوا در ترور شهید شوشتری بیابند.

در نهایت صبح روز ۲۶ مهر ۱۳۸۸، زمانی که شهید شوشتری به همراه جمعی از هم‌رزمان خود برای شرکت در همایش وحدت در جمع تعدادی از سران طوایف منطقه شرق کشور حضور یافته بود، بر اثر انفجار عامل انتحاری، به همرزمان شهیدش پیوست و نام خود را به عنوان شهید منادی وحدت، در میان مردمان و طوایف منطقه شرق کشور ماندگار کرد.


در ادامه بخوانید

روایتی از حال و هوای روستای «ینگجه»، زادگاه سردار نورعلی شوشتری

 

نگاهی به ضرورت المان‌سازی از قهرمانان دفاع مقدس

 

ناهم خوانی سرمایه‌های فیلم سازی مشهد با ساخت فیلم‌هایی درباره سرداران شهید

 

یاد و نام شهید شوشتری در نمونه‌هایی از شعر امروز

 

یاد شهیدان در سروده‌های شاعران مشهد


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->