شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال افغانستان چگونه به جام جهانی فوتسال صعود خواهد کرد؟ آمریکا عادی سازی روابط با طالبان را مشروط به تغییر رفتار آنان کرد یک هیئت بلندپایه تجاری از ترکمنستان به کابل سفر کرد سازمان ملل از آسیب بیش از حد زنان افغانستان در رویداد‌های طبیعی خبرداد معاون نخست‌وزیر قزاقستان به کابل سفر کرد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و تاجیکستان (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاظمی‌قمی در دیدار با حکمتیار، اوضاع منطقه و افغانستان را بررسی کردند سرمربی افغانستان: فردا با تمام توان مقابل تاجیکستان بازی می‌کنیم پخش زنده بازی افغانستان و تاجیکستان در جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۴ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین ویدئو | حقابه هیرمند به کجا رسید؟ تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و تاجیکستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل‌های تیم ملی فوتسال افغانستان در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گلی زیبا و عجیب در لیگ قهرمانان فوتبال افغانستان ویدئو | جشن قهرمانی بازیکنان تیم ملی فوتسال افغانستان پس از صعود به مرحله بعد حریف تیم ملی فوتسال افغانستان در مرحله حذفی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ چه تیمی است؟ نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و بحرین (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) صعود تاریخی تیم ملی فوتسال افغانستان به مرحله حذفی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: امروز می‌خواهیم تاریخ‌سازی کنیم
سرخط خبرها

سازمان جهانی بهداشت: افغانستان به محو فلج اطفال نزدیک شده است

  • کد خبر: ۱۳۱۰۴۴
  • ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲
سازمان جهانی بهداشت: افغانستان به محو فلج اطفال نزدیک شده است
سازمان جهانی بهداشت به مناسبت روز جهانی فلج اطفال اعلام کرد که افغانستان بیش از هر زمان دیگری به ریشه کردن این بیماری نزدیک شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ امروز دوشنبه ۲ آبان برابر با ۲۴ اکتبر مصادف با روز جهانی پولیو (بیماری فلج اطفال) است.

افغانستان و پاکستان تنها کشورهای جهان هستند که تاکنون موفق به محو بیماری فلج اطفال نشده‌اند.

دو کشوری که همواره ناامنی چالشی مهم در برابر اجرای واکسیناسیون فلج اطفال در این کشورها بوده است.

در دوره جمهوریت طالبان در مناطق تحت کنترل خود مانع اجرای واکسیناسیون فلج اطفال می‌شدند. در مواردی حتی آنها اقدام به ترور کارمندان اجرای واکسیناسیون کردند.

در سال جاری میلادی نیز دو مورد مثبت پولیو در افغانستان ثبت شده است

طبق آمار سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۰ میلادی ۵۶ مورد مثبت فلج اطفال در افغانستان ثبت شده بود. این آمار در سال ۲۰۲۱ به چهار مورد کاهش یافت.

این سازمان تأکید دارد که افغانستان فرصت فوق‌العاده‌ای برای محو پولیو دارد. این در حالی است که ناامنی در برابر کارزار تطبیق واکسین پولیو هنوز هم جریان دارد.

ادامه حملات بر کارمندان برنامه واکسیناسیون فلج اطفال

در روزهای گذشته منابع محلی در ولایت ننگرهار اعلام کردند که خودرو حامل صمیم، رئیس برنامه واکسن فلج اطفال در این ولایت هدف انفجار مین قرار گرفته است.

به گفته این منابع محلی، این رویداد حوالی ساعت ۱۱:۰۰ پیش از ظهر روز ۳۰ مهرماه در منطقه‌ «کهی بازار» شهرستان اچین رخ داده است.

در این حادثه مسئول واکسن فلج اطفال به شدت مجروح شده، اما به کسی دیگری آسیب وارد نشده است.

مسئولان امنیتی طالبان در ولایت ننگرهار نیز وقوع این رویداد را تأیید کرده و از آغاز بررسی‌ها در این زمینه خبر داده‌اند.

فرد یا گروهی تاکنون مسئولیت این رویداد را بر عهده نگرفته است.

از آغاز سال جاری میلادی تاکنون دو مورد مثبت فلج اطفال از ولایات پکتیکا و کنر گزارش شده است که نسبت به چهار واقعه سال ۲۰۲۱ و ۵۶ واقعه سال ۲۰۲۰، کاهش قابل ملاحظه را نشان می‌دهد.

قلندرعباد، وزیر بهداشت دولت موقت طالبان از تلاش کارکنان برنامه محو فلج اطفال در امر مبارزه با این بیماری قدردانی نمود و گفت که مردم به خصوص پدران و مادران باید سلامتی آینده فرزندان‌شان و زحمات تیم های واکسیناسیون را در نظر گرفته و تمام اطفال زیر سن پنج سال شان را برای واکسینه کردن به مراکز بهداشت ببرند.

گفتنی است که افغانستان و پاکستان هنوز هم در سطح جهان تنها دو کشوری هستند که از ویروس فلج اطفال عاری نگردیده‌اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->