بخشنامه جدید بانک مرکزی برای ساماندهی و نظارت بر بازار رمزارزها آخرین وضعیت بازار سرمایه | رشد ۵۰ هزار واحدی بورس (۱۸ دی ۱۴۰۳) سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس: افزایش خودسرانه قیمت نان توجیه ندارد خراسان رضوی رتبه دوم تولید تخم‌مرغ کشور را دارد قیمت ارز‌های دیجیتال در بازار امروز (سه‌شنبه، ۱۸ دی ۱۴۰۳) چند؟ | بیت‌کوین دوباره اوج گرفت قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران، امروز (سه‌شنبه، ۱۸ دی ۱۴۰۳) چند؟ ریزش قیمت دلار تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ (۱۸ دی ۱۴۰۳) مهشید اشتری، نفر اول بخش بانوان در جدیدترین رنکینگ تنیس روی میز جهانی وام مسکن زوجین کفاف خرید چند متر خانه را می‌دهد؟ سود سهام عدالت معوقه چقدر است؟ | جزئیات مرحله دوم سود سهام عدالت ۱۴۰۳ هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال ارزش تخلفات کشف‌شده در حوزه کشاورزی خراسان رضوی است قیمت خودرو در بازار امروز (سه‌شنبه، ۱۸ دی ۱۴۰۳) | پژو پارس، شاهین، رانا، ساینا، جک و لاماری چقدر قیمت خورد؟ + جدول قیمت‌ها تولید ماهی‌های زینتی در شهرستان مشهد ۲۰ درصد افزایش یافت قراردادهای کارموقت و کارمعین کارگران دوره آزمایشی ندارند قیمت طلای جهانی، امروز (سه‌شنبه، ۱۸‌ دی ۱۴۰۳) + جزئیات آیا مزد ۱۴۰۴ کارگران در جلسه امروز شورای عالی کار (۱۸ دی ۱۴۰۳) تعیین می‌شود؟ بار سنگین فقر بر دوش مستأجران قالیبافان چگونه از مستمری بازنشستگی و ازکارافتادگی بهره‌مند می‌شوند؟ رجیستری آیفون در سامانه جامع تجارت آغاز شد (۱۷ دی ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: آزادسازی معادن منجمد شده را پیگیری می‌کنیم کاهش ۰.۴ درصدی نرخ بیکاری در پاییز ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل تغییر سهامداران مستقیم شرکت تولیدکننده روغن خوراکی بهشهر تکذیب شد گرانفروشی و عدم درج قیمت، در صدر تخلفات لاستیک فروشان مشهد (۱۷ دی ۱۴۰۳) اطلاعیه جدید عرضه خودرو‌های وارداتی منتشر شد | آغاز ثبت‌نام از امروز (۱۷ دی ۱۴۰۳) + جزئیات بررسی قیمت روز موبایل‌های شیائومی (۱۷ دی ۱۴۰۳) محدودیت عرضه روغن در بازار تکذیب شد (۱۷ دی ۱۴۰۳) ممنوعیت فروش نان به نرخ آزاد در نانوایی‌های دولتی افت ۶۰ هزار تومانی قیمت طلا در مشهد (۱۷ دی ۱۴۰۳) نشست شورای عالی کار فردا (۱۸ دی ۱۴۰۳) برگزار می‌شود
سرخط خبرها

آیا واردات خودرو از چین و فرانسه ممنوع شد؟

  • کد خبر: ۱۳۹۵۹۵
  • ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
آیا واردات خودرو از چین و فرانسه ممنوع شد؟
وزارت صمت اعلام کرد: فرانسوی ها سهمی در بازار بزرگ خودروی کشورمان نخواهند داشت و واردات هرگونه خودرو از این کشور ممنوع خواهد بود اما این ممنوعیت شامل کشوری نظیر چین که پروژه های مختلفی با صنعتگران کشور دارند نیست.

به گزارش شهرآرانیوز، وزارت صمت در واکنش به ابهامات مطرح شده در مورد واردات خودروی‌های چینی و قیاس آن با ممنوعیت واردات خودرو‌های فرانسوی به کشور توضیحاتی به شرح زیر ارائه کرد.  

«علت ممنوعیت واردات خودرو‌های فرانسوی به ایران، رفتار خلاف قرارداد و تعهدات خودروسازان فرانسوی پس از خروج آمریکا از برجام است. خروج فرانسوی‌ها از صنعت خودروسازی ایران پس از دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان در سال ۱۳۹۷، هزینه‌های زیادی را بر صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی ایران تحمیل کرد و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده را ابتر گذاشت. هرچند نباید خوش‌بینی مفرط دولتمردان قبلی به فرانسوی‌ها را فراموش کرد که بازار خودروی ایران را راحت و آماده در اختیار خودروسازان فرانسوی قرار دادند و در خیال خام خود تصور می‌کردند فرانسوی‌ها به دنبال اشتغال جوانان ایرانی هستند.

با این حال، شرکت‌های فرانسوی همچون غلام حلقه به گوش آمریکا، سریع‌تر از هر شرکتی بلافاصله پس از تشر دونالد ترامپ، از ایران خارج شدند و تمام قرارداد‌های خود با ایران و اصول توافقات بین‌المللی را زیر پا گذاشتند و طرح‌هایشان در صنعت خودروی ایران و همینطور صنعت نفت را رها کردند و هیچ خسارتی هم ندادند و آبرویی برای آنان که تصور می‌کردند فرانسه به دنبال اشتغال جوانان ایرانی است، باقی نگذاشتند.

هرچند این خروج مانع از تلاش و همت صنعتگران و مهندسان ایرانی نشد و با تلاش مثال‌زدنی خود توانستند تولیدات را افزایش دهند، اما جبران خسارت‌های ناشی از این خروج همچنان به عنوان یک مطالبه از سوی خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی باقی مانده است.

اکنون که پس از پنج سال ممنوعیت واردات خودرو به کشور، با تلاش وزارت صنعت، معدن و تجارت،  واردات خودرو با سازوکار مشخص اجازه داده شده، ایرانیان وطن‌پرست قطعاً خواهان نقره‌داغ شدن همراهی‌کنندگان با تحریم‌های ظالمانه آمریکایی هستند و تنها بلندگو‌های تبلیغاتی غربی‌ها و غربزده‌های داخلی همچنان به دنبال بازاریابی برای فرانسوی‌ها هستند.

آنچه قطعی است خودرو‌های فرانسوی در زمانه حاضر راهی به بازار کشورمان نخواهند یافت، زیرا شرکت‌های فرانسوی نظیر رنو و پژو سابقه خوبی در زمان اعمال تحریم‌ها ندارند و با وجود تعریف پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک، به راحتی از کشورمان خارج شدند. تا پیش از تحریم‌های ظالمانه آمریکایی، فرانسوی‌ها با سایپا از طریق شرکت پارس‌خودرو و با ایران‌خودرو از طریق شرکت «ایکاپ» پروژه‌های مشترک تعریف کرده بودند، اما در میانه راه خودروسازان ایرانی را تنها گذاشتند و از این طریق خسارت‌های زیادی به صنعت خودروی کشورمان وارد کردند. تا زمانی که خودروسازان فرانسوی این خسارت‌ها را جبران نکنند، هیچ سهمی در بازار بزرگ خودروی کشورمان نخواهند داشت و واردات هرگونه خودرو از این کشور ممنوع خواهد بود.

این ممنوعیت شامل کشوری نظیر چین نخواهد شد، چون پروژه‌های مشترکی با صنعتگران ایرانی تعریف نکرده بودند، قرارداد سرمایه‌گذاری نداشتند که آن را نیمه‌کاره رها کنند و حتی پس از تحریم‌های آمریکا نیز روابط خود را قطع نکردند و به همکاری‌ها ادامه دادند. ضمن آن که دولت در مصوبه واردات خودرو، شرایط و ویژگی‌های خودرو‌های وارداتی را تعیین کرده و واردات منحصر به هیچ کشوری نخواهد بود؛ بنابراین ممنوع شدن واردات خودرو از چین، خمیرمایه سیاسی دارد و البته از غربزده‌ها انتظار رفتار عقلانی و وطن‌پرستانه نباید داشت.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->